• minatre

Ni som fått gjort en steriliserin, men blivit gravid ändå???

Jag har precis fått mitt fjärde barn och ska inte ha fler barn. Två av mina barn har blivit till trots p-medel så jag litar inte på de p-medel som finns att få...kondom käns inte som ngt jag vill hålla på med heller i onödan (alltså i ett fast förhållande). Och skulle jag bli gravid igen så tror jag inte att jag skulle klara av att gå igenom en abort!!! Så därför käns det som att sterilisering är ända lösningen för mig.

MEN jag känner mig ändå lite osäker på att det ska vara säkert vid sterilisering Är rädd för att bli gravid igen och vill kunna känna mig 100% säker på att jag inte blir det!!!! Så är det ngn som faktiskt blivit gravid trots att du genomgått en sterilisering????

• Svar på tråden Ni som fått gjort en steriliserin, men blivit gravid ändå???
  • Isetta

Det är ju VÄLDIGT säkert med sterilisering, jag tror inte du kommer vara orolig! Jag har själv varit steriliserad i 8 år nu, och ingen tillstymmelse till graviditet här inte...

• minatre

Jag råkade bara läsa om en tjej som blivit gravid med tvillingar trots sterilisering, men då hade de missat den ena äggledaren så det berodde ju på det. Men jag googlade runt lite och det står ingen stans hur säkert det är bara att det är väldigt säkert....men det ska ju alla p-medel oxå vara. Och så står det att det är lika säkert som spiral, men med spiral blir ju runt 1% gravida...och jag lär ju vara den där procenten!!!!

Så jag blir lite nojjig direkt. Har aldrig hört om ngn som blivit gravid trots sterilisering förutom hon då med tvillingarna och det var ju som sagt pga läkarens misstag. Däremot har man ju hört om en hel del som blivit gravida trots spiral så det kändes som att sterilisering borde vara säkrare!

Stog att äggledarna på en del kvinnor kunde reparera sig själv, på män kunde sädesledarna oxå reparera sig själva på en del tydligen. För män var det på ca en man av tusen stog det, men för kvinnor stog det inga siffror alls.

• Fru U

1 kvinna av 200 blir gravida trots sterilisering, men om de siffrorna är nya eller gamla vet jag inte.

Varför det är av relevans är för att man sterliliserar annorlunda idag (så vida jag vet). Förr har jag för mig att man bara knöt ihop äggledarna medan man idag skär/bränner loss äggledaren vilket gör att man kapar ledningen mellan äggstock o livmoder helt

Troligtvis borde det vara ännu färre som blir gravida idag

Svaren bor i hjärtat
  • minatre

Ja jag oroar mig säkert i onödan Bara för att det är ganska vanligt i min släkt att bli gravid trots p-medel av olika slag och jag själv blivit det två gånger varav det ena gången borde varit HELT omöjligt för mig att bli gravid (helammade, hade fått barn sex mån tidigare OCH hade rasat i vikt så att jag var sjukt underviktig + då minipiller).

Käns som att jag litar mer på min kropps vilja ATT bli gravid än olika prev metoder...men jag hoppas att en sterilisering ska vara säkert även för mig. 1/200 är ju helt klart bättre odds än alla p-medel

• Mamma Tessla

Jag är steriliserad, fungerat UTMÄRKT!.

Blir lätt gravid, har blivit med Preventivmedel innan..

Kan endast rekommenderas om du bestämt dig ;)

Snabbt, säkert och relativt smärtfritt..

//T

• minatre

Mamma Tessla skrev 2008-11-16 14:11:40 följande:

Jag är steriliserad, fungerat UTMÄRKT!.Blir lätt gravid, har blivit med Preventivmedel innan..Kan endast rekommenderas om du bestämt dig ;)Snabbt, säkert och relativt smärtfritt..//T
    Jo jag har absolut bestämt mig för att det är stopp nu vad gäller barn!! Jätte mysigt med barn och undebart med en liten nyfödd här hemma igen Men gravid, nej det vill jag INTE vara fler gånger och har då varken tid, plats eller råd med fler barn heller. Bättre att njuta av de vi har

Hoppas att det blir lika bra för mig då
  • Mamma Tessla

DET tror jag..

Jag skrevs in kl. 13.30 och var hemma igen 15, så så snabbt gick det. Jag var på brännbollscup på sonens skola kl. 17, spelade dock inte :) men var där och var superpigg. Dagen efter var jag hemma från jobbet och sedan var allt över..

Som sagt, jag har 3 barn och vill hinna njuta av varje..tid är det som gör att jag brister i att ha fler barn..jag har inte tid till enskilda barnet om jag har fler..
    Jag är ju även bara JAG också..

Jo, för mig tog det..hm..
    Novmber skickade BM hänvisningen till Kvinnokliniken, jag var där sedan i februari och i April opades jag.
    Det var ju Jul&NYår därimellan..så jag tycker det var en helt OK väntetid.
    Kostade som ett läkarbesök.

LYCKA till

//T

• minatre

Mamma Tessla skrev 2008-11-16 14:59:48 följande:

DET tror jag..Jag skrevs in kl. 13.30 och var hemma igen 15, så så snabbt gick det. Jag var på brännbollscup på sonens skola kl. 17, spelade dock inte :) men var där och var superpigg. Dagen efter var jag hemma från jobbet och sedan var allt över..Som sagt, jag har 3 barn och vill hinna njuta av varje..tid är det som gör att jag brister i att ha fler barn..jag har inte tid till enskilda barnet om jag har fler..Jag är ju även bara JAG också..Jo, för mig tog det..hm..Novmber skickade BM hänvisningen till Kvinnokliniken, jag var där sedan i februari och i April opades jag.Det var ju Jul&NYår därimellan..så jag tycker det var en helt OK väntetid.Kostade som ett läkarbesök.LYCKA till //T
    Jag ska på efterkontroll 11/12 och då ska bm fixa så att jag får en tid, blir ju jul och nyår där efter för mig med så jag får väl räkna med att det blir tidigast i april då. Men en del har fått vänta ett år elle mer...men jag hoppas på kortare väntetid än så för min del!!!
  • Fru U

Diskutera med läkaren om vilka olika möjligheter som finns. Har för mig att man dels kan bara dela äl på mitten (den försluts i.o.m att man bränner av den så det ska inte kunna läka ihop) men även att man kan ta bort hela äl - och det hade jag valt om jag var du

Svaren bor i hjärtat
  • Anonym (Millisen)

Jag har haft kopparspiraler i över 30 år och för oss har det funkat perfekt. En bekants bekant gjorde dock flertalet aborter innan hon träffade sin man och bildade familj. Hon försökte skydda sig på alla sätt, men på något vis så bet inte några p-medel på henne. Otroligt men sant!
    Jag har flera kolleger som är steriliserade. Dom är mycket nöjda och har inte blivit gravida på många år.

Svar på tråden Ni som fått gjort en steriliserin, men blivit gravid ändå???