• Garageänkan

Vilken är den konstigaste/roligaste fobi du hört om?

Okej, själv är jag fruktansvärt skraj för grodor och paddor. Ser jag en så springer jag och hjärtat slår dubbla slag och jag kallsvettas...

Men det finns ju folk som har riktigt roligakonstiga fobier som en kille jag känner som har fobi för ost. Det är så långt att han inte kan äta någon ost i någon form och hans tjej får inte heller ha ost hemma eller äta ost när han är hemma från jobb. (han jobbar på långfart)

Undrar om det finns någon benämning för ostfobi?

• Svar på tråden Vilken är den konstigaste/roligaste fobi du hört om?
  • Audrey Will

Sag en dokumentar pa TV om en vuxen karl som hade fobi for konservburkar. Han la upp en plan innan han skulle in i en mataffar for hur han skulle undvika "konservburksgangen". Tror dock de botade honom, stackarn han var jatteradd. (Fast lite komiskt var det.)

• siamusen

Turophobia heter det Garaget

• Garageänkan
    Audrey Will skrev 2008-11-15 13:37:15 följande:
    Sag en dokumentar pa TV om en vuxen karl som hade fobi for konservburkar. Han la upp en plan innan han skulle in i en mataffar for hur han skulle undvika "konservburksgangen". Tror dock de botade honom, stackarn han var jatteradd. (Fast lite komiskt var det.)
    Men oj! Undrar vad som utlöst denna fobi?!

Siamusen: Okej, så det finns alltså en benämning på ostfobi. Undrar hur många som har det i världen och vad det är med/i osten som utlöser denna fobi?
  • Trileia

Min kompis har fobi mot svamp. Såna som finns i skogen. Hon vill inte gå i skogen på hösten för där finns det svamp.

Jag är rädd för duvor. De är äckliga.

• SingForLife

Synd att man inte kan vara anonym här men förutom ormfobi och kräkfobi så har jag fobi för bomull och frigolit *skäms ihjäl*

Men bjuder på det

• Garageänkan
    SingForLife skrev 2008-11-15 13:43:45 följande:
    Synd att man inte kan vara anonym här men förutom ormfobi och kräkfobi så har jag fobi för bomull och frigolit *skäms ihjäl* Men bjuder på det
    Ormar och kräk är ju ganska vanligt och förståerligt för oss som inte har det kanske... Men, vad är det med bomullen och frigoliten? Är det månne samma som jag har för sånt material som man blandar med garn så att alla vantar och stickade tröjor börjar "knarra" och om man biter i det så får jag rysningar i hela kroppen, KAN inte ha detta material i kläder...*rys*
  • Janix

Svampfobi känner jag någon som har med.
    Cycklar har jag haft en bekant som hade fobi för.

• siamusen

Jag har en vanlig fobi: rädd för flygplan/flyga.

Däremot är det en sån stark fobi att jag inte ens kan åka till flygplatsen och hämta nagon annan.

Kan inte heller titta pa flygplan som flyger eller flygplan pa TV utan att fa panik.

Eller tänka pa flygplan, drömma om flygplan.....ja, suck.

• lia76

Ja jag har spindelfobi och ballongfobi.
    Eller kanske inte riktigt ballongfobi, men jag går helst inte nära dem.

Såg ett program på TV om olika fobier och en tjej hade fobi för rören som finns på toaletter.
    Sådana synliga järnstänger från duschen exempelvis, toalettstolar, handfat...
    De kan slingra sej längs väggen nära golvet.
    Hon vågade inte gå in på toaletter där det fanns tydliga ledningar.
    I slutet av programmet så hade henne fobi blivit bättre iallafall

Finns så många konstiga fobier.
    Finns nog fobi för allt skulle jag tro.

Ida 080901, Stella 060923
  • Lille Fi

Jag såg ett program om en kille som va rädd för tanter. Alltså gamla tanter.

Harry 8 feb ´08
Svar på tråden Vilken är den konstigaste/roligaste fobi du hört om?