• Gabbesmamma

Snorkla i Egypten

Var ska man åka och vilken månad? Tacksam för hotelltips också.

• Svar på tråden Snorkla i Egypten
  • Helena77

Grand resort i Hurghada är toppen!
    Vi åkte på utflykt till Sharm el naga på snorklingsutflykt och det var läckert.
    Vi har varit i Egypten i februari och i augusti och jag förderar absolut augusti.
    Då var det riktigt riktigt varmt och skönt.
    Men det går ju att åka nästan hela året fast vill du ha säker värme bör du nog åka april-november.

• Lotta L8
    Helena77 skrev 2008-11-16 23:22:22 följande:
    Grand resort i Hurghada är toppen!Vi åkte på utflykt till Sharm el naga på snorklingsutflykt och det var läckert.Vi har varit i Egypten i februari och i augusti och jag förderar absolut augusti.Då var det riktigt riktigt varmt och skönt.Men det går ju att åka nästan hela året fast vill du ha säker värme bör du nog åka april-november.
    När i februari åkte du, hur var vädret, värmen etc?
  • Helena77

Vi åkte 15 februari.
    Det var soligt och varmt på dagarna men väldigt blåsigt.
    På kvällarna var det kallt...hua man behövde tjock munkjacka.
    Tyvärr var det inte så speciellt varmt i vattnet heller.
    Åker inte dit igen i februari för jag vill ha betydligt varmare än hur det var.
    Man småfrös när man åt frukost.

• Helena77

Vi åkte 15 februari.
    Det var soligt och varmt på dagarna men väldigt blåsigt.
    På kvällarna var det kallt...hua man behövde tjock munkjacka.
    Tyvärr var det inte så speciellt varmt i vattnet heller.
    Åker inte dit igen i februari för jag vill ha betydligt varmare än hur det var.
    Man småfrös när man åt frukost.

• Lotta L8

ok, jag har varit där både i februari och i mars och visst var det blåsigare i februari.
    Vi åker nu i februari igen så jag hoppas vi har väder gudarna på våran sida då. Alla skriver så negativt om egypten i februari så jag ångrar mig snart att jag tog resan då. men det beror på att när vi ville åka var sportlov och skit dyrt.

• julibebis08

Sharm el sheikh i mars. Jätte fint vatten att snorkla i.

• Lotta L8

vi åker 7 februari och kommer hem 21 februari..

tror ni jag kommer ångra att vi valt att åka så tidigt.

• Triggerfish

Både jag och min man dyker och har varit i Egypten ganska många gånger.

Själva snorklingen är nog lika bra året runt - livet på reven som man upplever vid snorkling skiljer sig inte så mycket beroende på årstid. På våren (april, mars) kan det vara lite blåsigt och ibland svala vindar. Vattnet brukar ligga runt 22 grader. Kanske är det lite varmare på ytan. När man snorklar ligger man ju i ganska länge och i vatten förlorar man värme 3 ggr snabbare är i luften, så man blir nerkyld ganska snabbt... Om det finns ett dykcenter på hotellet där ni ska bo så kan ni ju höra vad det kostar att hyra en våtdräkt - gör enorm skillnad! Åker man senare, tex juni så är det såklart varmare i både luft och vatten. I augusti är det outhärdligt varmt. På höstkanten (typ oktober) är det skönt tycker jag. Brisarna är ljumma, vattnet är kanske 25 grader och det är inte lika blåsigt som på vårkanten... Jag skulle gissa att snorklingen är ngt bättre i Sharm el Sheikh (obs! endast min gissning), där reven inte är så förstörda. Ännu. Men de är på god väg att bli förstörda tyvärr.

Många är väldigt försiktiga, men jag vill ändå passa på att att skriva en liten vädjan till alla de som besöker och snorklar på dessa fantastiska rev i röda havet. Rör inte korallerna. Var försiktig med fenorna så att de inte av misstag sparkar till korallerna. Korallerna kan dö av att man rör vid dem en enda gång - de är så känsliga.. Dör korallerna, så dör djurlivet...

• Kamelians

Vi var i Sharm El Sheik i april för några år sedan. Grym snorkling! Minns inte exakt vad hotellet hette, men Lido nånting. Det låg nära allt; havet, staden. Kan rekommenderas!

• Tigerwoman

Jag har varit i Egypten i februari och inte en chans att man kunde snorkla, inte utan våtdräkt i alla fall. Det var alldeles för kallt i vattnet för att man skulle kunna ligga i det på det sätt man gör när man snorklar. När man badade så gjorde man det väldigt snabbt (och jag är ingen badkruka).

• Lotta L8

Vart i egypten var du?

Tigerwoman skrev 2008-12-02 16:15:48 följande:
    Jag har varit i Egypten i februari och inte en chans att man kunde snorkla, inte utan våtdräkt i alla fall. Det var alldeles för kallt i vattnet för att man skulle kunna ligga i det på det sätt man gör när man snorklar. När man badade så gjorde man det väldigt snabbt (och jag är ingen badkruka).
  • Bobbenn

När maj-okt
    var Hurghada
    Finns många bra hotel beroende på vad ni vill ha

Ta det lugnt, ditt barn går bara igenom en FAS
  • Ejin

vi var i sharm el sheik och snorklade i november... helt okej vatten temp och luft tempen var mellan 25 - 30 grader varje dag... är man lite känslig för kallt vatten kan man ju åka nån månad tidigare då men aj tyckte inte de var några problem.. de var kanon fint verkligen...

Svar på tråden Snorkla i Egypten