• jag25

urininfektion????

hej jag har haft urinvägsinfektion i förra veckan och ätit antibiotika. nu efter har jag ändrat kost och drykesvanor och dricker mycket citron vatten mm och idag köpte jag tranbärsjuice för att hålla urinvägsinfektionen borta.
    Nu är det så att jag har tatt ett urinsticke prov och får positiv på leucyter i urinet. Allt annat va ua. jag är gravid i 22 veckan :)

Jag bara undrar om det är så att gravida har leukocyter i urinet???

• Svar på tråden urininfektion????
  • jag25

snälla någon kan väl svara och ge mig lite info

• Skusan

Det beror ju på hur mycket det ger utslag för? Annars kan man ha lite i urinen utan att det är något, men det kan även indikera på att du fått en ny urinvägsinfektion, eller att den gamla inte försvann helt med det antibiotikat du fick, och nu kommit tillbaka...

• jag25

det gav inte alls mycket utslag...
    ok tack jag får väl kolla morgon urinen i morgonbitti..

• Mrs Williams

Hej!
    Om du har positivt på leukocyter behöver det inte innebära att du har en UVI. Finns det nitrit på testet? Om nitriten är positiv är det förmodligen en UVI. Om det inte finns nitrit på stickan så ring MVC på måndag och kolla, ingen fara i nuläget. Om det är så att du har en UVI vill man gärna ta en odling på den för att kolla vilken typ av bakterier som finns i urinen (kan vara viktigt inför förlossningen).

Hoppas det löser sig!

• Skusan

Mrs Williams skrev 2008-11-15 20:49:15 följande:

Hej! Om du har positivt på leukocyter behöver det inte innebära att du har en UVI. Finns det nitrit på testet? Om nitriten är positiv är det förmodligen en UVI. Om det inte finns nitrit på stickan så ring MVC på måndag och kolla, ingen fara i nuläget. Om det är så att du har en UVI vill man gärna ta en odling på den för att kolla vilken typ av bakterier som finns i urinen (kan vara viktigt inför förlossningen). Hoppas det löser sig!
    Alla bakterier ger inte utslag på nitrit heller, bara de absolut vanligaste, så det är ingen garanti.
  • Mrs Williams

Nej, jag vet men det kan ju vara bra att kolla nitriten. Om testen inte visar nitrit och svaga leukocyter så är ju risken ganska liten att det skulle vara något efter föregående antibiotikakur. Men nämn din misstanske för MVC nästa gång du ska dit så de får ta en odling om de tycker det finns anledning till det. Det viktigaste är ju att kolla att det inte finns GBS i urinen.

• jag25

jag har inte haft utslag av nitrit! ja jag ska kontakt min barnmorska i veckan om det inte förendras.
    jag är väldigt okunnig i detta så jag måste fråga vad GBS??

Svar på tråden urininfektion????