• Anonym (orolig)

Sertralin..några frågor

Hej. Har börjat äta sertralin bluefish för ett par dagar sen. Vet att man kan må konstigt och dåligt innan man mår bättre. Men orolig som jag är för typ allt blir jag rädd nu, har nämnligen känt av domningar i benen och nästan som rastlöshet. Känns ungefär som när ben eller arm har "somnat", liksom sticker/kryper. Märks mest när jag sitter eller ligger stilla. Kan detta bero på medecinen eller vad kan det annars vara? Jag har ju inte ont men blir orolig..har ju aldrig känt domningar och stick i benen förut. är väl ganska nojjig i mig själv och tror typ jag är allvarligt sjuk eller nåt..låter kanske dumt men jag blir lite rädd. Någon som vet hur det är och kan lugna mig lite?

• Svar på tråden Sertralin..några frågor
  • kajsa27

jag äter precis samma medecin och fick typ alla möjliga konstiga biverkningar, skriv gärna i min inbox om du vill. är också en skitnojig person men försöker lägga band på mig..

• Isorfidien

Jag har ätit Sertralin Bluefish i ca 2 månader nu och höjt dosen en gång och både när jag började ta medicinen samt vid ökningen fick jag skumma biverkningar. Den värsta var när mitt ena öga inte längre ville som jag ville. Jag fick svårt att ställa om från att ha sett saker på långt håll till att se något ganska nära.

Även jag fick myrkrypningar i armar och ben och det var en skum känsla måste jag säga. Det slutade med att jag satt och kollade på fass.se för att se vilka biverkningar jag hade: ökade ångest och depression, skakningar, hemskt illamående, trötthet och synproblem. Jag ville inte heller äta mat längre men alla biverkningar försvann efter ca 1 veckas kontinuerligt intag av medicinerna. På måndag ska jag och min läkare diskutera en ev ökning av medicinen igen och om det händer så vet jag hur jag kommer att må i en vecka framöver - igen.

Du vet vart jag finns om du undrar något. Det är bara att smyga in till min inbox eller lägga till @hotmail.com till mitt användarnamn här på familjeliv.

• Anonym (orolig)

Jag tycker det är obehagligt bara..har aldrig känt såhär innan. Jättejobbigt specielt när man ska sova det känns som man vill röra benen hela tiden..har haft lite hjärtklappning med. Är så rädd att domningarna ska vara farliga. Men det måste väl bero på medecinen?Ska iaf ringa på måndag och fråga, så slipper man kanske oroa sig..jobbigt att oroa sig för allt jämt :(

• HemligaMamman

Jag vet inte vad det är för skillnad. Äter sertralin iaf. Jag hade samma. Vaknade en natt med det, kändes som om jag skulle dö för det var en sån skum känsla. Nu har jag ingen matlust, illamående & ökad ångest. Men jag hoppas det snart ger med sig.
    Jag tror jag mår sämre av att jag knappt äter, men det är svårt att äta då man håller på kräkas.
    Är som en ond cirkel.
    Iallafall verkar just det där krypningar/rastlöshet/domningar, vara en vanlig biverkning i början!!

• Anonym (orolig)
    HemligaMamman skrev 2008-11-16 10:32:24 följande:
    Jag vet inte vad det är för skillnad. Äter sertralin iaf. Jag hade samma. Vaknade en natt med det, kändes som om jag skulle dö för det var en sån skum känsla. Nu har jag ingen matlust, illamående & ökad ångest. Men jag hoppas det snart ger med sig.Jag tror jag mår sämre av att jag knappt äter, men det är svårt att äta då man håller på kräkas.Är som en ond cirkel.Iallafall verkar just det där krypningar/rastlöshet/domningar, vara en vanlig biverkning i början!!
    Tack för svaret! Jag antar att det beror på sertralinen då..för såhär har jag aldrig känt tidigare att benen domnar bort. Har sovit dåligt pga att jag inte fått ro..vill liksom "sprätta" med benen. Hoppas det ger med sig snart. Hur länge brukar biverkningen sitta i? Och sen undrar jag om någon vet hur det är att planera barn när man äter sertralin?? Enligt läkaren är det ingen fara men man är ju ändå orolig..
  • HemligaMamman

Ja, för jag känner fler som äter sertralin.
    Om du läser på biverkningar hittar du darrningar som en vanlig biverkning. Kände mig rastlös, men ändå kraftlös. Så jag är rätt säker på att det är en biverkning. Mitt är lite bättre nu efter några dagar. Men illamåendet håller i sig. Det är väl iaf vanligt att det håller i sig två veckor.

Jag fick börja på 50 mg, då jag åt en annan antidepp innan.

Vet inget med barnplaneringen, så det hoppas jag nån annan har erfarenhet av:)

• Anonym (orolig)

Tusen tack för ditt svar :)

• Anonym (Bäst!)

Jag har ätit Sertralin i 3 månader nu och har fått ett helt nytt liv.

Jag mådde dåligt dom första fyra veckorna, med rastlöshet, oro, svårt att sova. Men nu är dom som bortblåsta.

Som sagt, stå ut, det kommer bli bättre. Jag skulle aldrig klarar mig utan dom tabletterna.

Svar på tråden Sertralin..några frågor