• MIC

Hur märker man att bebisen börjar få tänder?

Tja, som rubrikern säger. Hur vet man att det är på gång? Och vid vilken ålder är det vanligast att de kommer?

• Svar på tråden Hur märker man att bebisen börjar få tänder?
  • TipTop86

Kring 6-8 månader tror jag är vanligast att dom första tänderna kommer.. Vanliga tecken är lite gnäll, feber, dålig i magen, mycket dreggel, tuggar på allt och så kan det bli stora bulor i munnen där tänderna ska sticka upp.. Det är svårt att säga vad som beror på tänder för det kan börja göra ont i munnen på dom 2 veckor innan tänderna dyker upp!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • emmokka

att de har händerna väldigt mycket i munnen pga av att det kanske kliar, de kan oxå dregla mer har jag hört.
    Det är olika, har en kompis, hennes dotter fick första vid 3 månaders ålder

• BeJay

min dotter fick första i februari i år, hon är född i mars förra året :D
    nu har hon bara 9 tänder :D

min dotter tuggar på precis allt :d från kardborren på mammas skor till sina händer..

• Villemo

Min lilla kille på 11 veckor fick en tand förra veckan...han har dreglat mängder och varit lite gnällig/otålig och vill gärna tugga på nappen eller min fingrar.

• Tovetrollet

Vår son har blivit förkyld alla gånger, han är nu inne på sin 4e tand och är 7,5 månader. Han dregglar mycket och gnager på fingarna också, lite lätt feber med... Så 2 veckor utan sömn brukar det bli

• emmaka667

Dreglar mer
    Biter gärna på allt
    Stoppar händerna i munnen
    Är svullen i tandkött
    Blir grinig
    Nattsömnen blir störd
    Kan få feber
    Kan få diarré eller bajsa oftare

Det är jätteolika när de får sin första tand och hur det sen löper på med resterande.
    De kan få den första mellan 3-12 månader, men vanligast är kring 6-7 månader.

För att lindra smärtan och klådan för ditt barn kan du massera tandköttet me ditt finger eller köpa en bitring med vatten i som du kan ha i kylen, så den är sval o skön att tugga på.

Lycka till! :)

Svar på tråden Hur märker man att bebisen börjar få tänder?