• Eliin80

Sugklocka + grad 3-bristning med första barnet?

Min dotter är bara 4 månader men jag har redan börjat oroa mig för en eventuell andra förlossning. Förlossningen med dottern avslutades med sugklocka och jag fick en sfinkterruptur.

Nu undrar jag om det är fler som haft en liknande förlossning, och som fött fler barn? Hur gick den andra förlossning då?

/Elin

• Svar på tråden Sugklocka + grad 3-bristning med första barnet?
  • Shirley

Jag brasst mycket + att det vart en hög sugklocka pga hotande asfyxi med första barnet. Med andra vart det inte sugklocka men jag brasst mera, men jag tror det beror mycket på den tyvärr väldigt dåliga personal vi hade + att jag var otroligt orolig.

Med 4 och 5 barnet så brasst jag ingenting, eller ja, ett ynka stygn men det är ju ingenting. Mina förlossningar har blivit bättre och bättre för varje gång. Sist krystade jag ut barnet på 3 minuter och det blev bara ett litet sår som syddes med 1 stygn.

Väntar 6:e barnet :)
  • Juliasmamma06

Liknande effarenhet här. En grad 4-bristning efter en långdragen förlossning där jag till slut fick hjälp av sugklocka (hon e dock ej född med sugklockan). Det är två år sedan nu och jag läkta bra. Redan på bb innan vi åkt hem sa de till mig att överväga ett kejsarsnitt vid nästa förlossning. 2 läkare oberoende av varandra gav mig det rådet... Så då jag blev gravid efter ett år så var ju mina/våra funderingar på ett kejsarsnitt i fokus tidigt. Jag frågade bm om en remiss till östra för konsultation med en annan läkare där. Inga problem att få det godkänt! Så redan då jag var i v. 20 så visste vi datum...
    Skönt att slippa bråka om att få det men samtidigt så önskar jag ju givetvis att jag ej spruckit så mkt första ggn, så jag hade kunnat föda vaginalt igen - för det var det häftigaste jag varit med om. Men kejsarsnittet gick bra och ut kom flicka nr2 - lika fin som sin syster!
    Vet inte om detta var ett svar som "du ville ha..." allstå jag menar, det e ju inte säkert du behöver föda med kejsarsnitt om du inte vill...
    Lycka till i varje fall!

Julia & Lova - ni är underbara!
  • Eliin80

Juliasmamma06: Nej, jag funderar ju lite på om det kanske är smartare att ta kejsarsnitt. Men jag är jäkligt rädd för det! Jag är egentligen inte så rädd för att spricka lika mycket som jag gjorde nu, för jag hade bara ont i 2-3 dagar och fick aldrig några som helst problem med toalettbesök och så. Det jag är rädd för, är att spricka mer. Kanske så mycket att jag får problem med inkontinens...

Jag vill verkligen föda vaginalt. Men jag vill inte sitta här sen och vara inkontinent. Då lär jag ångra att jag inte bad om snitt...

Enligt min BM ska det inte spela någon roll att jag fick en så stor bristning...men jag undrar just...

/Elin

• Juliasmamma06

mmm jag förstår precis din tankegång - ville oxå verkligen föda vaginalt men jag valde dock kejsarsnitt eftersom jag trots allt blivit rådd till det. Jag ville ju fungera i de nedre regionerna ett par år till liksom Flört
    Samtidigt så hörde jag en annan läkare säga att ärrbildningen som blir gör att vävnaden blir "starkare" där, så jag vet inte. Tror att du helt enkelt får fundera ut själv hur Du vill göra samt rådfråga andra kanske en läkare.
    Hör många som e rädda för snitt, jag var väldigt lugn inför det så det gjorde nog mitt beslut lättare.

Julia & Lova - ni är underbara!
  • Jemmah

"Sugklocka + grad 3-bristning med första barnet?" var precis som det blev för mig. Andra barnet väntar jag om ca 2 veckor och jag hoppas på att det ska bli en bra vaginal förlossning. Ingen läkare har rekommenderat något annat och jag hoppas verkligen att de har rätt när de säger att det brukar gå "bättre" andra gången. Om jag kommer ihåg det kan jag rapportera om en månad eller så

• Pernilla3

Jag hade likadant med min första. Min andra födde jag vaginalt för 14 månader sedan. Fick liten bristning, men har besvär än med nedsatt känsel i ändtarmen och öppningen och vid urinvägarna. är gravid för tredje gången nu och har börjat fundera på kejsarsnitt för att det inte ska förvärras.
    men jag är glad att jag födde vaginalt 2 gången för det var jättebra, fast det gick lite för fort. öppnade mig från 5 cm till helt och födde henne på 30 min. Sammanlagt tog förlossningen med värkarbete 2,5 timme.

• Jopphejdi

Hej!

Låter precis som om det var jag som skrev tråden! Allt det där hände mig också
    Dessutom heter jag Elin och är född 80
    Själv är jag livrädd för en till förlossning!

Kram
    Elin

• Det vackraste

Hej,
    "Sugklocka + grad 3-bristning med första barnet?" var precis vad som hände mig på min första förlossning och det varade i 24h ... Födde min andra för 9 v sedan och det gick på 45 minuter (!!) och jag sprack i stort sätt inget. Fick ett "prydnadsstygn" enl bm.

Det behöver verkligen inte bli värre - tvärtom. Din kropp är med på vad som ska hända denna gång.

Stort lycka till!!

• Käskargej

Jag blev också förlöst med sugklocka och fick stora bristningar både utvändigt och i muskler. Var sååå orolig inför nästa förlossning, men det gick bra! det tog bara en timme och ingen hjälp behövdes! Bristningar fick jag även andra gången men inte alls lika stora!

• strålöga

Första förlossningen, igångsatt, avslutades med sugklocka. fick total sfinkterruptur samt 7 cm rektovaginal bristning. Detta upptäcktes först en vecka senare, fick avlastande stomi i 2½ månad, gjort flertal operationer efter detta..
    Var livrädd att bli gravid igen men som tur gick det bra andra gången, beviljad kejsarsnitt pga skadorna med första förlossningen.

Svar på tråden Sugklocka + grad 3-bristning med första barnet?