• Nikki75

Någon vars barn har haft torsk?

Min son har fått torsk i munnen och svamp i rumpan (plus att jag förmodligen fått svamp på bröstvårtorna ) Han har fått Mycostatin-droppar utskrivna som jag ska ge honom fyra gånger om dagen i minst fyra veckor. Detta tycker jag verkar helt sinnessjukt. Ska man verkligen behöva ge det så länge som fyra veckor? Finns det någon av er som har någon erfarenhet av dessa droppar, och ni som använt dem till era barn: Hur länge använde ni dem? Vet ni om barnen kan bli lösa i magen av dem? Min pojk har nämligen varit jättelös i magen sedan jag började med dem. Jag har fått Mycostatin-kräm till mina bröstvårtor oxå, och jag undrar om någon använt det och om det i så fall blev bra av det?Många frågor, men jag är nyfiken.

• Svar på tråden Någon vars barn har haft torsk?
  • Sunniva A

Det är normalt med 4-6 veckors behandling eftersom man brukar fortsätta ett tag efter att symtomen fösrvunnit för att det inte ska komma tiilbaka. Min dotter hade en lindrig form av torsk i munnen så då räckte det med att pensla med Vischyvatten i 2 veckor. Penslade även mina bröstvårtor.

• Nikki75

Har testat vichyvatten men det funkade inte. Har varit på amningsmottagningen och tagit prov på mina bröstvårtor för att se om det är svamp eller inte. Har haft sår som läkt och kommit tillbaks hela tiden i snart en månad nu. Trist

• AnnaOliver031016

jag penslade med Vischyvatten men det hjälpte inte.. SAen så var vi inskrivna så länge på neonatal så vi var på återbesök där och då penslade dom Oliver tunga med nånting som han blev blå i munnen av.. kommer absolut inte ihåg vad det var med kontakta bvc så vet dom säkert... Fö det som han blev blå av hjälpte med detsamma..

• Becka21

Gensiana(stavning?)heter det som är blått/lila som man penslar i munnen.

• Nikki75

Det hjälpte inte. Han blev penslad för två veckor sedan. Det är genom BVC jag fått Mycostatin-dropparna, så de har koll.

• Pyssilullan

Hej!

Va lustigt! Min dotter, Thea som är 8 månader fick Torsk igår!!!
    Jag var till BVC med henne och hon är Jätteröd i rumpan och det ser ut som blåsor och är torrt. Så hon har alltså svamp infektion där också.
    Jag köpte en salva för det, (något på I)

Sen fick jag nog SAMMA droppar som du... Det är något gult...
    Men jag fick tips om att ta 1 ml i spruta och sedan ta detta på en tops och pensla i munnen på henne.

Jag frågade aldrig hur länge jag skulle använda detta på henne, och dom sa inget heller, så ja fick en chock nu när du skrev 4 veckor (!!!)

Min dotter är vit innanför läpparna och på tungan och har svårt att äta...
    Som tur är så ammar jag bara 1 gång/kväll nu.. Annars äter hon mat...

Men visst ser det ut att göra ONT på dom små...!!

• Nikki75

Ja, det var ju lustigt att ni har samma problem med torsk. Min son verkar inte haft jätteont av det och har ätit som han ska och så. Däremot har rumpan varit illröd och det har nog irriterat mer än munnen tror jag. Vad jag vet ska dropparna även hjälpa rumpan, men jag är inte säker. Jo, BVC-tanten sa fyra veckor till mig. MINST fyra veckor till och med! Ska du oxå ge en ml fyra ggr om dagen. Det där med topz-penslingen går väl sådär. *ler* Det får bli som det blir. Jag försöker lite iaf..

• Jamirl

Jonna har massa torsk. Har haft det nu i ca 6 veckor. Vichyvatten hjälpte inte. Hon hade så mycket ett tag, vit i hela gommen, tungan och läpparna och röd i hela rumpan. Fick med mig Gensiana hem. Ska penslka varannan dag ett tag. Men det försvinner aldrig riktigt. Ena dagen är det massa andra dagar är det mindre. Ska tydligen inte använda Gensiana förmycket. Vill helst inte att man ska få med sig det hem som förr, men nu när det är så mycket och länge så fick jag det. Rumpan är dock helt bra, fick en svampsalva som var kanon!
    Lycka till!

• only Gizmo

jag smörjde bröstvårtorna och gav mykos till torsken va borta, sen slutade jag ca 3-4 veckor. men jag gav inte så mycket som en milliliter varje gång för han kräktes så mycket av det.

• Nikki75

Ja ja... Jag får väl hålla på då. Funkar det inte med krämen på mina bröst skulle läkaren skriva ut Diflucan-tabletter, och då behöver jag inte ge grabben dropparna ändå, för då blir han behandlad via mig sa dom. Vi får väl se hur det går till slut.

Svar på tråden Någon vars barn har haft torsk?