• msmalin

kattlådan peewee

har köpt en pee wee kattlåda nu, kändes mer ekonomiskt o miljövänligt.. mina katter är 2år och 16veckor. verkar som om de inte gillar den, kanske gjorde jag lite fel när jag bytte tror jag.. jag tog bort den gamla lådan satte dit den nya, la över lite lite kiss från den gamla, tänkte de skulle fatta att det nu var där de skulle bajsa o kissa, kattungen kissa bakom lådan istället o jag har kommit på båda katterna med att bajsa nån annanstans, bytt igår.. funderar på att byta tillbaka, vill ju inte ha kiss o bajs överallt.. hur har det gått för er, e det nått jag bör försöka med, vill ju inte ge upp bara sådär.
    tips någon

• Svar på tråden kattlådan peewee
  • snappi81

Har den med, den ena gick på den direkt inga problem. Han tyckte det va lite lustigt att inte kunna gräva ner sin skit! Men det går bra nu, den andra en äldre hona med mycket vilja kissade på den men bajsade inte, jag hade kvar den gamla lådan med pellets i + deras gamla sand ett tag till henne. (blandade alltså, det blev ju ganska äckligt iom att pelletsen sväller så det va ju att tömma den helt varje dag) men det slutade med att hon gick på den nya med!
    Älskar peewee! Bästa lådan nånsin!!

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • msmalin

jag tyckte oxå den verka så bra därför jag skaffa en.. min äldre e inte så envis utan vänjer sig ganska fort med nya saker.. jag har ingen sand kvar från den gamla använde slut det innan jag satte in den nya bör kankse köpa. jag har satt den gamla lådan i badkaret nu men utan sand..då bajsa vår stora katt i den jag la lite av bajsen i peewee lådan.. hoppas hon fattar vad hon ska göra nu.. det får ligga i lådan en stund o lukta :-S men men

• snappi81
    msmalin skrev 2008-11-15 22:18:55 följande:
    jag tyckte oxå den verka så bra därför jag skaffa en.. min äldre e inte så envis utan vänjer sig ganska fort med nya saker.. jag har ingen sand kvar från den gamla använde slut det innan jag satte in den nya bör kankse köpa. jag har satt den gamla lådan i badkaret nu men utan sand..då bajsa vår stora katt i den jag la lite av bajsen i peewee lådan.. hoppas hon fattar vad hon ska göra nu.. det får ligga i lådan en stund o lukta :-S men men
    Ja det är ju ett alt att köpa lite ny och göra som jag gjorde, trodde aldrig hon skulle börja gå på den nya men det gick ju tillslut. Dom behöver ju vänja sig.. Hoppas du får dom att gå på den annars får du väl byta tillbaka, det funkar ju inte att ha katter som gör ifrån sig utanför lådan.
  • Kantarellen

Man skall INTE byta rakt av!
    Börja med den gammla sandådan och lägg på LITE pellets, sen ökar du med en näve för varje dag, ett h-vete att rensa men det är det värt. Efter (enligt mig) minst en månad och en 50/50 blandning som katterna accepterar väl det vara dags att byta till peeweelådan. Tejpa för alla hålen och använd lådan som den är några dagar, den tar du bort tejpen för några hål och för varje gång du gör rent lådan försvinner lite sand och efter någon vecka är det bara pellets kvar. Klart

Kämpigt men så värt det!

Tipps är att även använda kattlådepåsar i den undre lådan, då är det bara att byta ut påsen vilkte gör tömmandet många svängar enklare.

• snappi81
    Kantarellen skrev 2008-11-15 22:58:20 följande:
    Man skall INTE byta rakt av! Börja med den gammla sandådan och lägg på LITE pellets, sen ökar du med en näve för varje dag, ett h-vete att rensa men det är det värt. Efter (enligt mig) minst en månad och en 50/50 blandning som katterna accepterar väl det vara dags att byta till peeweelådan. Tejpa för alla hålen och använd lådan som den är några dagar, den tar du bort tejpen för några hål och för varje gång du gör rent lådan försvinner lite sand och efter någon vecka är det bara pellets kvar. Klart Kämpigt men så värt det!Tipps är att även använda kattlådepåsar i den undre lådan, då är det bara att byta ut påsen vilkte gör tömmandet många svängar enklare.
    smart det där med påsar! ska inskaffa! tack för tipset!
  • msmalin

okej.. ska testa det.. o påsarna funderade jag faktiskt på idag att det borda vara enklare tackar för tipset

• msmalin

nu har vi nått så långt som att i en vecka har hon gått på den vanliga lådan men med pelletsen i bara hon går inte på peewee lådan men kan det vara så att det är dax att ta bort den andra, hon använder ju pelletsen....hur hade ni gjort??

• Kantarellen

Låt det ta tid och tvinga henne inte till något! Låt båda lådorna stå bredvid varandra tills vidare helt enkelt. Byt bara platts på lådorrna, alltså ställ peeween där den vanliga lådan står.

• msmalin

ja det e ju en ide.. ibland tänker man inte längre än näsan räcker :-P

• msmalin

men jag kan ärligt säga att det gått fort för min katt att acceptera pelletsen, kattungen går bara på peeweelådan o jag tror den store kissar på den lådan ibland med för jag har nyss byt i "huset" o där var inte så mycket kiss som det brukar vara (bytar varje dag just nu annars brukar jag bara BYTA två gånger i veckan)

• Mammiztill2

förlåt för min "ovetskaP"

Men vad är detta för sorts låda?  katt toalett fattar ja ju men berätta gärna

• Kantarellen

Det är en låda med dubbel botten som man använder träppellets i. När katten kissar löser pelletsen upp sig och lägger sig som sågspån i den undre lådan. Skiten kan man slänga direkt i toan och botten tömmer man någon gång i veckan. Smidigt och billigt!

• msmalin

idag har den store bajsat i lådan den andra lådan står i badkaret, lite mer "gömmd" den finns där om hon letar typ men det känns som om hon accepterar den andra lådan nu.. inget bajs nån annanstans i lägenheten o inte kiss heller för den delen.. skönt..eller jo badrummsmattan får jag nog köpa ny för kattungen kissar på den så fort jag tvättat den o lägger in den i badrummet... men det gjorde hon även innan vi bytte låda, fattar inte varför

Svar på tråden kattlådan peewee