• Anonym (ont)

ont i magen av promenad - varför?

Jag är i vecka 22 och när jag går promenader eller till och från jobbet brukar jag få ont i livmodern, mest på höger sida. Det typ spänner eller hur man ska förklara. Jag brukar gå rätt fort och det e då det händer. När jag går sakta får jag inte ont. När jag går fort och får ont måste jag sakta in så blir det bättre. Vad kan det bero på att jag får så? Kan även få så om man går i trappor eller anstränger sig eller så.

• Svar på tråden ont i magen av promenad - varför?
  • Anonym (ont)
    Anonym skrev 2008-11-15 21:27:09 följande:
    överanstränging?
    Jomen jag har rätt bra kondis i vanliga fall, och gillar att röra på mig. Så det känns konstigt om man skulle bli överansträngd för så lite. Tänkte mest om det e nåt som händer i livmodern och så det inte e nån fara för bebben.
  • Anonym

Jag får likadant. haft så i en massa veckor. Bm sa att det inte är ngt farligt. Är i v 32 nu och haft det sedan ca v 20 ungefär.

• Anonym (ont)
    Anonym skrev 2008-11-15 21:30:24 följande:
    Jag får likadant. haft så i en massa veckor. Bm sa att det inte är ngt farligt. Är i v 32 nu och haft det sedan ca v 20 ungefär.
    Okej skönt att veta. Men du vet inte vad det beror på att det blir så?
  • BulanOchJag

Sammandragningar kommer tätare och känns med när man "tar i" lite extra. Typ uppförbackar och trappor. Magen blir tung och känns som ett bowlingklot. Är inget farligt, utan bara extra träning för livmodern. Bra att hålla igång kondisen inför förlossning också =)

• Anonym (ont)
    BulanOchJag skrev 2008-11-15 21:37:43 följande:
    Sammandragningar kommer tätare och känns med när man "tar i" lite extra. Typ uppförbackar och trappor. Magen blir tung och känns som ett bowlingklot. Är inget farligt, utan bara extra träning för livmodern. Bra att hålla igång kondisen inför förlossning också =)
    Så det e sammandragningar man har när man känner så? Hehe låter läskigt ju. Men ska det göra ont? Har nog inte fått några annars, utan det e bara när man gör nåt mer ansträngande.
  • Anonym

Jag brukar få det när jag promenerar i rask takt, fick även det under förra graviditeten.
    Det brukar gå över när jag har gått sakta en stund. Helt normalt och inget farligt ^^

• Anonym (ont)
    Anonym skrev 2008-11-15 21:40:28 följande:
    Jag brukar få det när jag promenerar i rask takt, fick även det under förra graviditeten. Det brukar gå över när jag har gått sakta en stund. Helt normalt och inget farligt ^^
    Okej vad bra. HHuvudsaken det inte e farligt.
  • HelleGbg

men sammandragningar? jag fattar det som att det är ligamenten kanske.....??

• Anonym (ont)
    HelleGbg skrev 2008-11-15 21:54:37 följande:
    men sammandragningar? jag fattar det som att det är ligamenten kanske.....??
    Vad är ligamenten och hur känns det?
  • Sommarbarn 2007

Vey inte vad det beror på men hade så typ hela min förra graviditet. Helt ofarligt tydligen men jobbigt för jag blev iallafall orörlig. denna gång har jag inte kännt något ännu och är i v. 20.

• Anonym (ont)

Sommarbarn 2007 skrev 2008-11-15 22:01:17 följande:

Vey inte vad det beror på men hade så typ hela min förra graviditet. Helt ofarligt tydligen men jobbigt för jag blev iallafall orörlig. denna gång har jag inte kännt något ännu och är i v. 20.
    Jo man vill ju inte att det ska vara något liksom. Så det känns skönt när alla säger att det e ofarligt iaf. Har nog haft såhär typ 2 vckor eller lite mer.
  • Sommarbarn 2007

Sen ska man ju inte fortsätta att göra något som gör ont utan sakta ned på tempot så märker du att det lättar. Man ska alltid söka vård om det gör jätteont fastän man vilat i 30 min och tagit alvedon.

• Fina Fröken Lycklig
    Anonym (ont) skrev 2008-11-15 21:58:45 följande:
    Vad är ligamenten och hur känns det?

Man kan få ligamentssmärtor runt omkring livmodern då ligamenten sträcks och töjs ut i och med att livmodern växer, det är ligamenten som "håller i" livmodern så är ju inte så konstigt om man har lite ont ibland. Smärtorna är nog olika från person till person, men på mig har det varit som endera skarpa knivhugg eller bara molvärk/obehag alldeless nära runt livmodern. Eller på en speciell fläck om man så säger.
    Ligamentssmärtor verkar hos de flesta vanligtvis uppkomma vid hastiga rörelser såsom när man vänder sig i sängen "för fort" eller reser sig/sätter sig hastigt. Eller vid annan ansträngning.
    Vid sammandragningar känner man ju hur hela livmodern drar ihop sig, mer eller mindre krampaktigt.

Inget av ovanstående är något att oroa sig för

• carola1977

Fina Fröken Lycklig skrev 2008-11-15 22:17:18 följande:

Man kan få ligamentssmärtor runt omkring livmodern då ligamenten sträcks och töjs ut i och med att livmodern växer, det är ligamenten som "håller i" livmodern så är ju inte så konstigt om man har lite ont ibland. Smärtorna är nog olika från person till person, men på mig har det varit som endera skarpa knivhugg eller bara molvärk/obehag alldeless nära runt livmodern. Eller på en speciell fläck om man så säger. Ligamentssmärtor verkar hos de flesta vanligtvis uppkomma vid hastiga rörelser såsom när man vänder sig i sängen "för fort" eller reser sig/sätter sig hastigt. Eller vid annan ansträngning.
    Precis så fick jag ibland när jag promenerade och ibland när jag reste mig efter att ha suttit länge. Min bm sa att det inte var farligt, och att det kunde bero på att jag höll igång så mycket med simning, träning och promenader att det var träningsvärk.
  • Anonym (ont)

Sommarbarn 2007 skrev 2008-11-15 22:08:21 följande:

Sen ska man ju inte fortsätta att göra något som gör ont utan sakta ned på tempot så märker du att det lättar. Man ska alltid söka vård om det gör jätteont fastän man vilat i 30 min och tagit alvedon.
    Nej jag saktar ner när jag får så och då brukar det gå över. Bra att veta att man ska söka vård om det inte går över efter lång tid.
  • Anonym (ont)

Fina Fröken Lycklig skrev 2008-11-15 22:17:18 följande:

Man kan få ligamentssmärtor runt omkring livmodern då ligamenten sträcks och töjs ut i och med att livmodern växer, det är ligamenten som "håller i" livmodern så är ju inte så konstigt om man har lite ont ibland. Smärtorna är nog olika från person till person, men på mig har det varit som endera skarpa knivhugg eller bara molvärk/obehag alldeless nära runt livmodern. Eller på en speciell fläck om man så säger. Ligamentssmärtor verkar hos de flesta vanligtvis uppkomma vid hastiga rörelser såsom när man vänder sig i sängen "för fort" eller reser sig/sätter sig hastigt. Eller vid annan ansträngning. Vid sammandragningar känner man ju hur hela livmodern drar ihop sig, mer eller mindre krampaktigt.
    Inget av ovanstående är något att oroa sig för
    Hmm, mitt känns nog mer mitt på livmodern men lite mer åt höger. Känns som det spänner. Drar ihop sig vet jag inte, blir den mindre då eller? Hur som helst verkar det ju inte vara nåt att oroa sig för.
Svar på tråden ont i magen av promenad - varför?