• MariaLagom

Hur är det och föda tvillingar?

Hej jag undrar hur det är att föda tvillingar vaginalt börjar bli lite orolig jag vet inte riktigt hur jag vill föda längre.
    Jag vet att ligger dom i säte måste man ju snittas
    men det verkar som dom flesta får komplikationer efter ett snitt.
    Jag har en dotter som jag föde vaginalt endast med lustgas hann inte ta något annat och det gick bra klart det gjorde ju ont men nu är det ju två som ska ut och man var ju helt klart mör efter en hur var det för er?
    skulle vara jätte snällt om ni ville dela med er av era erfarenheter bra som dåliga

• Svar på tråden Hur är det och föda tvillingar?
  • Tvillingmamma2007

Har du fött ett barn vaginalt så kommer det säkert gå bra att föda två med! Det är ju samma öppningsskede e dyl som med bara ett barn och ska man hårddra det så är det "enda" som skiljer i mitt fall 19 min till av krystvärkar och en massa extra personal i rummet

Jag hade också bara lustgas (på Ackis rekommenderade de inte epidural vid tvillingförlossning) och barnen låg huvud/säte. Killarna vägde 3,5 resp 3,6 kg och tvåan kom ut med fötterna först. Blev igångsatt och båda var ute på 6 timmar.

Stort lycka till!

• tjejligan

Med vårt första barn hann jag bara få lustgas(som inte funkade för mig) eftersom det gick fort.
    Med tvillingarna så åkte vi in på första värken och fick då epidural(enorm skillnad) och lustgasen fungerade denna gången. Ettan kom med huvudet ut först, tvåan låg i säte så henne fick de trycka ut(så hon inte skulle hamna i tvärläge=snitt).Det tog 1,5 h innan hon kom ut med rumpan ut först.
    Jag tyckte att tvillingförlossningen var det häftigaste man kan ara med om jag jämnför med min enligförlossning. För man kan verkligen släppa kontrollen helt och bara koncentrera sig på värkarna eftersom det är så mkt personal som håller kontroll på allt... Som mest var det 10 st vårdpersonal inne i förlossningsrummet, det är ju två av allting(BM,läkare,barnskötare etc).
    LYCKA TILL!

• Cissi28

Var ingen skillnad tycker jag. Det var min andra förlossning och vid första blev jag igångsatt och det var klart jobbigare än den här gången. Förlossningen tog 6 timmar efter att vattnet gått och värkarbetet höll på ca 5 timmar, bebis 1 kom med huvudet före och bebis 2 vände sig med rumpan först så fort hon fick plats inne i magen. Hon kom 20 minuter efter 1:an. Epiduralen funkade jätte bra för mig och hjälpte mig att öppna mig väldigt bra. Sen var det som någon annan sa, rätt mycket personal i rummet under förlossningen, men i det läget, när man ligger där med krystvärkar och bebisarna är på väg ut, då bryr man sig inte nämnvärt. Det gjorde i alla fall inte jag.

Det kommer att gå finfint med din förlossning. Lycka till.

• Mammassaga

Jag födde min dotter i maj 2007 och nu för 1 månad sen födde jag mina tvillingar vaginalt.
    Det var ingen större skillnad förutom att förlossningen gick mycket snabbare och det var två som skulle ut.

Just för att förlossningen gick så otroligt snabbt (1 timme från första värken) så gjorde det mer ont, det blev lixom ingen vila mellan värkarna. Men det hade ju itne med att det var två att göra. Ettan kom ut 14.17 efter 4 minuters krystvärkar och sen blev det värk uppehåll ganska länge tills dom drog på med värkstimulerande dropp. Krystvärkarna satte fart och 2 minuter (2 krystvärkar) senare kom tvåan ut!

Sprack ingeting och var inte ens öm efteråt. Var även pigg och glad på en gång. superbra förlossning!

• Mammassaga

Jag hade bara lustgas vid förlossningen och det gick bra. och som folk skrivit innan, det är extra mycket folk i rummet men endå inte så många som jag var beredd på:)

• Fler än en

Mina små är två månader nu och jag födde vaginalt! Allt gick jättebra, det tog bara 3 timmar från det att vattnet gick tills båda var ute. Jag tog lustgas de sista 30 min. Bebisarna kom i v 37+1 och vägde 3215(huvud först) och 2645(fötterna först)! Jag har tre barn innan och detta var en häftig upplevelse! Tror du fixar det galant!!!! Kram och lycka till!

• LiseM

Bara så att du inte bli orolig om du i alla fall måste snitta - det är inte så vanligt som du tror med komplikationer. Jag har snittats två gånger nu, senast med tvillingarna. Och för mig var båda förlossningarna helt fantastiska upplevelser! Inga smärtor alls från själva snittet (man får ju värktabletter de första dagarna efteråt och för mig räckte de gott). Det tog några dagar innan magen 'stabiliserade sig' efter tvillingarna, men det gör det även om man föder vaginalt och magen har varit så gigantisk (mina tvillingar vägde 3 kg vardera...). Själva ärret är jättefint. Jag kunde gå omkring helt utan problem efter 3-4 dagar (att jämföra med min kompis M som födde vaginalt i september och inte kunde sitta på två veckor och inte gå ordentligt på tre veckor).

Min slutsats är att det är högst individuellt hur man känner under och efter en förlossning, oavsett om den är vaginal eller med snitt. Hur bra man repar sig beror på en massa andra faktorer än bara förlossningssätt. Det som gav mig trygghet och vad jag behövde var att veta att inget skulle hända mina tvillingar under förlossningen, så jag valde snitt. Sen är jag ju glad att jag själv mådde så bra också, men det var inte huvudfrågan för mig.

Lycka till - allt kommer att gå jättebra och det är faktiskt alldeles underbart att vara tvillingmamma!

• MariaLagom

Hej alla tack för era fina svar nu känner jag mig betydligt lugnare faktiskt.
    sist när jag födde vaginalt hade jag bara lustgas eller är det bättre med ryggbedövning? hann inte ta det sist

• Andrundrun

Jag födde en son 2004. Förlossningen tog 36h! Krystade 2½h. Hade då EDA, den tog bort styrkan på värkarna.

Nu i maj födde jag tvillingflickor. Blev igångsatt på BF+1. De tog vattnet på tvilling 1 kl 10.00. 10.50 får jag krystvärkar och 10.55 föds Agnes med huvudet först. 50cm och 3390g.
    Hinner inte fatta så mkt där emellan. Men en läkare tar tag i Tildes båda fötter och drar henne ut. Hon föds 11.01 i fotbjudning. 51cm och 3150g.

Jag föredrar ju alla gånger min tvillingfödsel. Var lite skrämmande att det gick så fort dock.
    Hade bara lustgas då det inte hanns med ngt annat.
    Efter förlossningen med sonen så kände jag mig helt återställd ca 3mån efter.
    Nu med flickorna tog det bara 2 veckor. Sprack lite mer med flickorna så det är konstigt.

• Lilliy

oj känns lite som att min förlossning påminner aningens om föregående skribent!
    Födde mina 2 killar vaginalt i v. 39+5. Vattnet gick vid halv 8 på morgonen (hade varit inne på förlossningen från halv 3 på natten pga av blödning och värkar) Wilmer föddes 13.48 och var på 2750g, Sigges låg i säte men hans fot stack ut så jag hann heller inte fatta ngt, inte heller krysta. 13.51 drogs han ut av en läkare... han var på 2650g. Jag tyckte förlossningen var jättesmidig, tog lustgas när jag var öppen 6cm, men det var mest på BM´s inrådan. Sista cm var dryg så de satte in värkstimulerande dropp på mig och då började det göra betydligt ondare, men detta var strax efter 12 på fm. Efter en timme kunde jag börja krysta och sen tog det alltså ca 50 min innan Wilmer kom. Han drogs dock med klocka eftersom hans hjärtljud började dala. Men som sagt, tycker det var mycket "lättare" än jag trodde. Gjorde heller inte så ont som jag trodde, helt klart över förväntningarna. Hade tänkt jättemycket på förlossningen veckorna innan det var dags!

• Angelica Ryberg

Hejsan!!!

Vågar inte svara för hur det är att föda vaginalt då det sluttade med sinitt för min del efter timmar för jag hade inte tillräkligt kraftfulla värkar. Men jag har inte haft några komplikationer efter snittet. En vännina som oxå fick tvillingar med snitt slapp komplikationer hon oxå. Visst är läktiden lite jobbig då man inte får lyfta mer än barnens vikt, men det är faktiskt helt ok.
    Hur det än slutar för din del så tror jag att det går bra.

• Vättern

Det var lätt som en plätt. Det var ju bara ett öppningsskede. Sen om man har ryggbedövning och lustgas så gick det bra för mig iallafall. Värkar var det som gjorde ondast och det gör det ju med ett barn också. Sen svider det lite när de ploppar ut:) För att uttrycka det på ett bra sätt.

• Triple Trouble

födde vag i v 36+0, ettan med huvudet först, tvåan med rumpan först fem minuter efter storebror. De försökte vända honom men det ville han inte veta av. Han var livlös när han kom ut, men de sprang iväg med han och fick igång honom snabbt.

Det gick jättebra, denna förlossning verkade epiduralen som den skulle (träffade fel första förlossningen och hjälpte nada) vilken skillnad att ha epidural som funkade! Var inga problem att föda alls. (eller nåja..) Man märkte knappt när tvåan slank ut, trots sätesbjudningen.

Förlossningen tog knappa 5 timmar efter vattnet gick spontant.

Med första ungen krystade jag i över en timma, och huvudet åkte in och ut och ingen epidural som funkade... Det var inte värkarna som gjorde ondast då utan en hemskt töjningssmärta iom att huvudet satt fast så långt ner. Då hade man inte velat ha ut en till efter det.

Lycka till!

• MariaLagom

Tack för era svar!
    Det är så intressant att höra det från olika så kan man bilda sin lilla uppfatting som det ser ut nu kommer jag att föda vaginalt igentligen är det ju ingen mening att börja oror sig för det nu för ut ska dom ju på nått sätt iaf =)

• Trulles mamma

Jag födde mina tvillingar vaginalt, med endast lite lustgas (fick aldrig kläm på hur det funkade). Har sedan tidigare en pojke som också föddes vaginalt - helt utan smärtlindring och lustgas.

Ena tvillingen var tillväxthämmad, så jag blev igångsatt vecka 36+6. Då var jag öppen ett par cm så de tog bara hål på hinnorna till 1:an. Efter 3 timmar var båda ute Båda låg med huvudet först, men de var tvungna att ta ut 2:an med sugklocka eftersom hennes hjärtljud sjönk drastiskt. Därför är det bara 8 minuter mellan. Tvillin 1 vägde 2160 g och var 43 cm och tvilling 2 vägde 2590 g och var 45 cm lång. På grund av den låga födelsevikten så fick vi vara en vecka på neonatalavdelningen.

Min barnmorska hade tidigare sagt att det kunde bli en liten paus mellan bebisarna och att man kunde få ha 1:an på bröstet, men så blev det inte alls. 1:an fick vara hos pappa medans 2:an kom ut. Hon fick sedan ligga på magen precis som om man bara föder en. Personalen klippte navelsträngarna på båda barnen.

Stor skillnad var också att det var mycket mer personal med och mycket mer utrustning. En barnmorska och läkare stod redo och väntade från det att jag var 8 cm öppen ...

Lycka till!

• annin

Jag födde mina tvillingar vaginalt (v 37+3) fast ettan låg i säte. Det beror på vilken läkare man får på spec.mödravård. Det gick faktiskt över förväntan. Det som var jobbigt var att tvilling två låg i tvärläge, så de fick lov att vända på honom innan han kunde födas.

• Mammann

Jag födde mina vaginalt och det var min bästa förlossning by far! Står om den i min blogg. Förlossningar innan dess var en vaginal långkörare som gjorde mig rätt rädd. Där emellan har jag ett kejsarsnitt också. Alla tre födslarna är likvärdigt olika varandra. Tror att den största skillnaden mellan 1:a o tvillingförlossningen berodde på att jag var omföderska.

Svar på tråden Hur är det och föda tvillingar?