• Sömntutan

Är det någon som vet om våra katter kan smitta oss med springmask?

Behandlade oss för springmask för ca 2 månader sedan och nu är det tillbaka igen. Har aldrig fått någon klarhet i om det kan vara så att våra utekatter kommer in med dessa otrevliga varelser? Vad jag har förstått så kan vi människor få deras mask, men kan de bära på maskägg i pälsen? Vad kan man i så fall göta för at bli av med dem. Är en aning svårt att damsuga deras pälsar, då det inte gillar damsugarenspeciellt...

Vore så glad för ett svar, då jag börjar bli en aning trött på dessa otrevliga djur.

Hjärtat tar aldrig semester....
  • Svar på tråden Är det någon som vet om våra katter kan smitta oss med springmask?
  • Hannah76

Vet inte hur du ska lösa det. Duscha dom?
    Har du tvättat lakan, handdukar mm?

• Majsan70

Springmask vanlig men ofarlig tarmparasit
    Alla kan få springmask men det är vanligast hos barn. Ofta märker man att barnet har springmask genom att det kliar sig i stjärten. Klådan är intensiv, framför allt på kvällen och natten. Det beror på att masken ofta blir mer aktiv när barnet ligger stilla i sängvärmen.

Klådan orsakas av att springmask som lever i tarmen tar sig ner mot ändtarmsöppningen för att precis utanför öppningen lägga sina ägg, där de också kläcks. Maskarna är vita, trådtunna och centimeterlånga. Man kan se dem vid ändtarmsöppningen och ibland i avföringen.

Det händer att springmask också orsakar klåda i slidöppningen hos flickor. Slemhinnan i slidan blir då röd, irriterad och svullen.

Lättast att upptäcka dem på natten
    Man kan upptäcka springmask hos barnet genom att försiktigt titta runt ändtarmsöppningen. Det är lättast att se maskarna sent på kvällen eller natten när barnet sover och maskarna är mest aktiva.

Sprids via äggen
    Springmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i damm och luft. De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten.

• Sömntutan
    Hannah76 skrev 2008-11-15 22:15:06 följande:
    Vet inte hur du ska lösa det. Duscha dom?Har du tvättat lakan, handdukar mm?
    Ohh ja, här går man bärsärkagång med dammsugare och rengöringsmedel. sängkläderna åkte direkt i tvätten och gosedjur och filtar åkte in i fryser resp. ut i snön på balkongen...
  • Sömntutan
    Majsan70 skrev 2008-11-15 22:18:03 följande:
    Springmask vanlig men ofarlig tarmparasitAlla kan få springmask men det är vanligast hos barn. Ofta märker man att barnet har springmask genom att det kliar sig i stjärten. Klådan är intensiv, framför allt på kvällen och natten. Det beror på att masken ofta blir mer aktiv när barnet ligger stilla i sängvärmen.Klådan orsakas av att springmask som lever i tarmen tar sig ner mot ändtarmsöppningen för att precis utanför öppningen lägga sina ägg, där de också kläcks. Maskarna är vita, trådtunna och centimeterlånga. Man kan se dem vid ändtarmsöppningen och ibland i avföringen.Det händer att springmask också orsakar klåda i slidöppningen hos flickor. Slemhinnan i slidan blir då röd, irriterad och svullen.Lättast att upptäcka dem på nattenMan kan upptäcka springmask hos barnet genom att försiktigt titta runt ändtarmsöppningen. Det är lättast att se maskarna sent på kvällen eller natten när barnet sover och maskarna är mest aktiva.Sprids via äggenSpringmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i damm och luft. De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten.
    Jo den texten har jag läst ett antal gånger, men det står inget om det jag frågade...
  • Majsan70

Hittade även det här:
    Smittan sprids inte via husdjur då människan är den enda värden för springmasken. Husdjur kan dock vara en anledning till att man som människa får springmask eftersom maskägg finns i våra husdjurs pälsar. Om man då är i nära kontakt med husdjur kan man andas in äggen

• vackrastarflow

jag tror inte det smittar från djur till människor, har läst det nånstans, men glömt bort var. typ sjukvårdsrådgivningen eller nåt.

tyvärr är det svårt att bli av med springmask. jag jobbade på dagis, då fick man det ibland... skittradigt.

• Sömntutan
    Majsan70 skrev 2008-11-15 22:20:27 följande:
    Hittade även det här:Smittan sprids inte via husdjur då människan är den enda värden för springmasken. Husdjur kan dock vara en anledning till att man som människa får springmask eftersom maskägg finns i våra husdjurs pälsar. Om man då är i nära kontakt med husdjur kan man andas in äggen
    ahh där har vi det, hmm måste nog försöka att duscha dem eller dammsuga dem...ingen lätt match, men men...allt för att få bort de eländiga djuren...
  • vackrastarflow
    Majsan70 skrev 2008-11-15 22:20:27 följande:
    Hittade även det här: Smittan sprids inte via husdjur då människan är den enda värden för springmasken. Husdjur kan dock vara en anledning till att man som människa får springmask eftersom maskägg finns i våra husdjurs pälsar. Om man då är i nära kontakt med husdjur kan man andas in äggen
    så var det ja!
  • Lysmasken

Jodå, visst kan man få det av sina pälsdjur. Djuren kan ha äggen i sin päls men dom får själva inte springmask.
    Du el ungarna klappar erat djur och har man otur så kan ens djur ha ägg i pälsen och barns händer tar ju gärna överallt.

• Sömntutan

Ja men då har jag ju fått svar på min fråga. Det blir att sätta dammsugaren på minsta effekt i morgon och rensa pälsen på dem....kan bli knivigt men ,men..

Tack för alla snabba svar!

• Majsan70
    Sömntutan skrev 2008-11-15 22:27:04 följande:
    Ja men då har jag ju fått svar på min fråga. Det blir att sätta dammsugaren på minsta effekt i morgon och rensa pälsen på dem....kan bli knivigt men ,men..Tack för alla snabba svar!
    Jag hade nog duschat dem grundligt. Dammsuga gör troligen ingen vidare nytta utan stressar nog bara. Å andra sidan kan du inte låta dem gå ute hur som helst efter duschen.
  • Nonninonna

Vet själv hur det är att ha springmask.. usch o fy snacka om att få sanera varenda vrå.. Utrota både löss o springmask!!!

Nu undrar jag om:

Behandlades alla i familjen?
    Återbehandlade ni er efter 2-3 veckor?

Smittan sprids inte via husdjur då människan är den enda värden för springmasken. Husdjur kan dock vara en anledning till att man som människa får springmask eftersom maskägg finns i våra husdjurs pälsar. Om man då är i nära kontakt med husdjur kan man andas in äggen.

Under behandlingstiden är det extra viktigt med noggrann hygien och rengöring, både hemma och på dagis eller i skolan:

Tvätta händerna efter toalettbesök.
    Tvätta händerna före maten.
    Klipp naglarna kort.
    Tvätta stjärten med mild tvål dagligen.
    Använd flytande tvål och personliga handdukar.
    Byt underkläder och pyjamas varje dag.
    Tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt.
    Byt sängkläder ofta.
    Rengör badrum och sovrum dagligen.
    Barn ska inte dela glas eller använda varandras tandborstar.
    Risken är stor för spridning inom familjen. Därför bör hela familjen behandlas samtidigt.

Hoppas du blir av med odjuren...

• Sömntutan
    Majsan70 skrev 2008-11-15 22:28:42 följande:
    Jag hade nog duschat dem grundligt. Dammsuga gör troligen ingen vidare nytta utan stressar nog bara. Å andra sidan kan du inte låta dem gå ute hur som helst efter duschen.
    Skulle vilja göra det, men jag vet att det inte är det lättaste, men är vi  båda två så kanse det kan gå....
  • Majsan70
    Sömntutan skrev 2008-11-15 22:38:49 följande:
    Skulle vilja göra det, men jag vet att det inte är det lättaste, men är vi  båda två så kanse det kan gå....
    Ddu har ingen sele du kan ta på så det går lättare att hålla? Annars så brukar det funka fint om man är två personer. men tänk på det där med att inte ha dem ute för långa stunder i taget efter badet nu när det är kallt.
  • Sömntutan
    Nonninonna skrev 2008-11-15 22:29:39 följande:
    Vet själv hur det är att ha springmask.. usch o fy snacka om att få sanera varenda vrå.. Utrota både löss o springmask!!!Nu undrar jag om:Behandlades alla i familjen? Återbehandlade ni er efter 2-3 veckor? Smittan sprids inte via husdjur då människan är den enda värden för springmasken. Husdjur kan dock vara en anledning till att man som människa får springmask eftersom maskägg finns i våra husdjurs pälsar. Om man då är i nära kontakt med husdjur kan man andas in äggen.Under behandlingstiden är det extra viktigt med noggrann hygien och rengöring, både hemma och på dagis eller i skolan: Tvätta händerna efter toalettbesök. Tvätta händerna före maten. Klipp naglarna kort. Tvätta stjärten med mild tvål dagligen. Använd flytande tvål och personliga handdukar. Byt underkläder och pyjamas varje dag. Tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt. Byt sängkläder ofta. Rengör badrum och sovrum dagligen. Barn ska inte dela glas eller använda varandras tandborstar.Risken är stor för spridning inom familjen. Därför bör hela familjen behandlas samtidigt.Hoppas du blir av med odjuren...
    Japp alla behandlades och jag fick tom behandlas av receptbelagt medicin då vanlig vaquin inte bet på mig. Allt gjorde om efter 2 veckor. Som tur var så hade jag medicin kvar som vi alla kunde ta idag när det hela upptäcktes... Finns väl inget värre och mer typiskt än att få det på helgen när allt är stängt....sånt här vill man inte vänta med att behandla..
  • Sömntutan
    Majsan70 skrev 2008-11-15 22:40:25 följande:
    Ddu har ingen sele du kan ta på så det går lättare att hålla? Annars så brukar det funka fint om man är två personer. men tänk på det där med att inte ha dem ute för långa stunder i taget efter badet nu när det är kallt.
    Nej då får de stanna inne tills de torkat ordentligt, få göra slag i saken när de varit ute redan. Här har det ju kommit några decimeter snö och är minusgrader idag så inga blöta katter  ute nu inte..
  • Majsan70
    Sömntutan skrev 2008-11-15 22:43:41 följande:
    Nej då får de stanna inne tills de torkat ordentligt, få göra slag i saken när de varit ute redan. Här har det ju kommit några decimeter snö och är minusgrader idag så inga blöta katter  ute nu inte..
    Fast det tar nån vecka innan de får upp fettet i huden o pälsen så att de håller värmen. Jag menar alltså inte när katterna är våta utan efteråt. Du tvättar ju bort allt fett från pälsen som funkar som isolering.
  • Kantarellen

Om dina katter har springmaskägg i pälsen så beror det på att en mäniska med äggen klappat dem eller att de lagt sig där det finns maskägg, så bättre handhygigen och att tvätta textilier ofta är förmodligen bra mycket enklare och efektivare än att bada katterna.

En liten parantes är att de flesta maskar på katter kräver en mellanvärd, vilket innebär att du inte kan få mask av katten ens om du åt midag i toalådan, bara om du åt en råtta.

• Sömntutan
    Majsan70 skrev 2008-11-15 22:45:19 följande:
    Fast det tar nån vecka innan de får upp fettet i huden o pälsen så att de håller värmen. Jag menar alltså inte när katterna är våta utan efteråt. Du tvättar ju bort allt fett från pälsen som funkar som isolering.
    Japp jag vet, men jag skulle ju aldrig släppa ut dem blöta, men när de väl ha torkat så kan de gå ut kortare stunder..
Svar på tråden Är det någon som vet om våra katter kan smitta oss med springmask?