• Anonym (knäppig)

inbillning?eller biverkning av ppiller?eller vad är detta?!

jag äter ppiller sedan 2 månader tillbaka. i början kände jag inte av några biverkningar, möjligtvis lite ont i huvudet. men nu, sedan några verckor tilbaka så har jag börjat:
    -må illa
    -vara mer kissnödig
    -ha humörsvängningar
    -få problem med magen (ont,gasig, hård/lös)
    -känna mej febrig
    -känna mej kall/varm
    -trött

vet att detta kan vara tecken på graviditet.
    tänkte först inte på det, trodde att jag höll på att bli sjuk, att magen krånglade efter en magsjuka jag hade, att det berodde på att jag skulle få mens mm. fick mens för 1 v sedan, som beräknat.
    men nu har det hållit på så länge, så jag börjar undra om det kan vara ngt annat...i början tänkte jag inte alls på graviditet, men sedan läste jag här på familjeliv om dessa gravsymptom...och kom på att kanske har inte kroppen kunnat ta upp alla ppiller under magsjukan. hade den precis innan äl, alltså två veckor innan pillermensen. (hde även en del sex just runt "äl")
    nu går jag och inbillar mej att jag kan ha blivit gravid. men hur troligt är det egentligen??vill gärna ha barn, längtar ngt otroligt, men jag befinner mej inte rätt i livet för det...
    nu har jag även börjat känna mej hungrigare och sugen på saker att äta hela tiden, men det är mkt möjligt att det bara är som jag inbillar mej. kanske inbillar jag mej, förstärker symptomen bara? kan det vara tex biverkningar av ppillren som börjat först nu, efter två månader? (vet inte om detta hör samman med ppillerbiverkninar eller gravsymptom, men jag känner mej också trött i benen och har ont på tuggan när jag äter och i munnen, sköra slemhinnor?)

eller har ngn en aning om vad detta beror på? hur trolihgt är det egentligen att jag skulle blvit gravid?

• Svar på tråden inbillning?eller biverkning av ppiller?eller vad är detta?!
  • Nennnie

ppiller är ju väldigt säkra, tror det är 99% säkra. Men har du slarvat så är det ju möjligt. Men mår du inte bra av dina piller så byt!

• Anonym (knäppig)

Tack för svaret! Ja ppiller är ju väldigt säkra. känner mej knäpp som inbillar mej att jag skulle vara gravid...vet inte hur det skulle bli då...om jag skulle behålla eller inte. vet inte om jag skulle klara att göra en abort, men om jag inte gjorde det skulle det bli svårt med ekonomin...skulle kanske få leva på soc.bidrag. skulle vara underbart att vara gravid men samtidigt är det detta med ekonomin...
    kom på också att jag tror jag gått upp i vikt, mest kring baken och låren, men brösten känns också svullna, men detta är väl snarare en biverkningg av ppiller än gravsymptom?(ifall det är ngt av dem) borde kanske testa, men skulle bli så besviken om jag inte var gravid och kasnke få panik om jag fick bekräftat att jag var det...nej troligtvis är jag väl inte det utan det är pillren som spökar...har annars aldrig tex krångel med magen.

tack än en gång för ditt svar:)

• Nennnie

jag gick upp massa av mina ppiller :/ vad äter du för sort?

• Pretty Banana

Eftersom du haft mens som vanligt så är det nog mest troligt att det är ppillrena eller inbillning, men det finns ju så klart en chans/risk att du är gravid, och jag tycker att du ska ta ett graviditetstest så fort som möjligt för om du är gravid och du vill behålla barnet så är det inte bra om du fortsätter äta p-pillerna.

• Anonym (knäppig)

nej jag ska nog ta ett test, så jag vet och inte skadar barnet ifall det skulle visa sej att det var grav. mensen var inte som den brukar dock, mkt mindre, ingen mesnvärk direkt och annorlundagre "konsistens". men det kan ju bero på pillren, trots att den inte var så första pillermensen?
    äter neovletta. är glad om jag kommer fortsätta gå upp, för det är ngt jag kämpat med länge :)
    hoppas dock att biverkningarna försvinner från pillren om det är dem, tyckte ju de var så bra i början när de inte märktes alls...
    usch kommer bli så besviken när det visar sej att det inte är ett barn (för det är troligast) men det är bäst att veta
    varför gå runt och undra?

tack för era svar:)

• Judy
    Svar på #5
    Jag har också ätit neovletta och hade många av de symptom du beskrivit, trodde jag var gravid för jämnan!

Hur länge hade du magsjuka? Det är mycket troligt att pillren inte hunnit verka om du spytt eller haft diarré inom tre timmar efter att du tagit pillret, och därmed fått din ägglossning tillbaka. De rekommenderar att man skyddar sig på annat sätt i en vecka efter att magsjukan slutat.
  • Anonym (knäppig)

jag var magsjuk en vecka.magen bubblade hela tiden de flesta av dagarna, hade kunnat gå på toa för att behöva gå dit fem minuter senare...var mkt dålig i magen, men det var liksom inget "akut" om man säger, så jag kunde välja att ligga till sängs med mitt illamående eller gå på toa/kräkas och slippa obeahaget för att få tillbaka det fem min senare...valde oftast att ligga och må illa...så på ett sätt kanske jag hade diarre/kräkning mindre än tre timmar efter pillret...tänkte inte då på att det kanske "räknades" även om magen i sig var orolig men man inte gick på toa...

• Judy

Anonym (knäppig) skrev 2008-11-15 23:52:50 följande:

jag var magsjuk en vecka.magen bubblade hela tiden de flesta av dagarna, hade kunnat gå på toa för att behöva gå dit fem minuter senare...var mkt dålig i magen, men det var liksom inget "akut" om man säger, så jag kunde välja att ligga till sängs med mitt illamående eller gå på toa/kräkas och slippa obeahaget för att få tillbaka det fem min senare...valde oftast att ligga och må illa...så på ett sätt kanske jag hade diarre/kräkning mindre än tre timmar efter pillret...tänkte inte då på att det kanske "räknades" även om magen i sig var orolig men man inte gick på toa...
    Okej, men har du kräkts eller haft diarré finns en risk/chans för graviditet, men jag personligen har svårt att tro att en magsjuka kan ställa till det. Tror att det är pga p-pillren faktiskt, men det är bara att avvakta så märks det så småningom. Hoppas det blir som du vill!
  • Anonym (knäppig)

...så jag är osäker på huruvida jag kan ha "missat" några piller eller inte. ngn som vet/tror?
    det är just det som är så mkt sammanträffanden:magsjuka innan "äl", mkt sex just runt "äl" och efter det konstiga symptom...

frågade i en annan tråd och ppillerbiverkningarna startar tydligen efter 6v. är det så? skulle förklara varför alla symptom uppstod just då. trodde ppillerbiverkningar började tidigare och slutade/minskade efter 8-12 veckor... känns inte så bra isåfall, för om mindre än fyra veckor måste jag bestämma om jag ska fortsätta ta dessa eller om jag ska byta, för min sista "testkarta" tar slut då:(

• Nennnie

hade också neovletta! gick upp massa i vikt, blev svullen och ja.. tycker inte alls om dem

• Judy

Anonym (knäppig) skrev 2008-11-16 00:02:08 följande:

...så jag är osäker på huruvida jag kan ha "missat" några piller eller inte. ngn som vet/tror? det är just det som är så mkt sammanträffanden:magsjuka innan "äl", mkt sex just runt "äl" och efter det konstiga symptom... frågade i en annan tråd och ppillerbiverkningarna startar tydligen efter 6v. är det så? skulle förklara varför alla symptom uppstod just då. trodde ppillerbiverkningar började tidigare och slutade/minskade efter 8-12 veckor... känns inte så bra isåfall, för om mindre än fyra veckor måste jag bestämma om jag ska fortsätta ta dessa eller om jag ska byta, för min sista "testkarta" tar slut då:(
    Alltså du har ju inte ägglossning när du äter p-piller, så även om ni hade sex mitt i kartan spelar det ingen roll, för du har ändå inte ägglossning. Men om du kräkts eller haft diarré strax efter du tagit pillret så kan du "missat" pillret och kroppen satt igång ägglossningen igen. Om du spytt eller haft diarré inom den tiden vet bara du. hur länge sedan var det du hade magsjuka?
  • Anonym (knäppig)
    Svar på #11
    ja jag vet att jag inte har äl, menade att om jag inte ätit piller så hade det varit under äl :) vet inte hur det blir om ett/flera piller missas,när sätts äl igång då? för jag menade att "äl" var två veckor innan pillermensen.och magsjukan varade framtill "äl", alltså magsjukan började tre veckor innan "mensen".magsjukan började för 4 veckor sedan och slutade för tre veckor sedan.
    finns nog en risk att vissa piller inte togs upp av kroppen...men jag tror som du att det nog är biverkningar av pillren...men jag hoppas de går över inom tre veckor då, för annars vet ajg inte om jag ska fortsätta emd dem eller inte.
    kommer kanske bli skengravid varje månad om jag fortsätter med dem ;)
    skulle inte ha reagerat om det inte varit så att jag inte haft några biverkningar förrän då, efter att ha ätit dem i ca 6 veckor...trodde biverkningarna startade ungefär direkt för att avta efter 8-12 veckor? men är det sant att de startar ungefär vid 6 veckor? för isåfall har det hela en mkt logisk förklaring...
    verkar ju troligt efetrsom ni har haft liknande biverkninagr som mej.
  • Judy

Anonym (knäppig) skrev 2008-11-16 12:49:38 följande:

Svar på #11ja jag vet att jag inte har äl, menade att om jag inte ätit piller så hade det varit under äl :) vet inte hur det blir om ett/flera piller missas,när sätts äl igång då? för jag menade att "äl" var två veckor innan pillermensen.och magsjukan varade framtill "äl", alltså magsjukan började tre veckor innan "mensen".magsjukan började för 4 veckor sedan och slutade för tre veckor sedan. finns nog en risk att vissa piller inte togs upp av kroppen...men jag tror som du att det nog är biverkningar av pillren...men jag hoppas de går över inom tre veckor då, för annars vet ajg inte om jag ska fortsätta emd dem eller inte. kommer kanske bli skengravid varje månad om jag fortsätter med dem ;) skulle inte ha reagerat om det inte varit så att jag inte haft några biverkningar förrän då, efter att ha ätit dem i ca 6 veckor...trodde biverkningarna startade ungefär direkt för att avta efter 8-12 veckor? men är det sant att de startar ungefär vid 6 veckor? för isåfall har det hela en mkt logisk förklaring... verkar ju troligt efetrsom ni har haft liknande biverkninagr som mej.
    Det är helt olika när ägglossningen sätts igång om man missar piller, vissa får ägglossning dagen efter det missade pillret och blir gravid pga ett endaste missat piller, missar man flera piller på rad så är ju risken större att man får ägglossning. Jag läste i en annan tråd att vanligast så kommer ägglossningen tillbaka när man slutat helt med p-piller ca 10-14 dagar efter man slutat. Jag tror att det inte är sån stor risk om man missar ett eller några få piller, men det är som sagt olika från person till person.

Eftersom magsjukan slutade för 3 veckor sedan så om du skulle ha blivit gravid så borde det synas på ett test nu eftersom du då hade ägglossning för ca 3 veckor sedan. Har du gjort ett test?

Har aldrig hört att biverkningarna börjar efter 6 veckor med p-piller. När jag har fått testat olika p-pilelr så har det räckt med en månad, och jag har känt biverkningarna ganska omgående.
  • Anonym (knäppig)

nej jag har ännu inte gjort ngt test. ska köpa när jag får möjlighet.
    ja jag tyckte det verkade konstigt, det med 6 veckor, emn det är vad en annan person sa till mej i en annan tråd...skulle ju annars förklarat varför biverkningarna plötsligt uppstod nu när jag inte känt dem innan...är inte så troligt kanske att jag blivit gravid, är bara så märkligt med dessa biverkningar...kanske är det så att vissa tar det längre tid för innan biverkningarna av ppiller kommer...?

• Judy

Anonym (knäppig) skrev 2008-11-16 14:27:26 följande:

nej jag har ännu inte gjort ngt test. ska köpa när jag får möjlighet. ja jag tyckte det verkade konstigt, det med 6 veckor, emn det är vad en annan person sa till mej i en annan tråd...skulle ju annars förklarat varför biverkningarna plötsligt uppstod nu när jag inte känt dem innan...är inte så troligt kanske att jag blivit gravid, är bara så märkligt med dessa biverkningar...kanske är det så att vissa tar det längre tid för innan biverkningarna av ppiller kommer...?
    Ja jag tror det där är väldigt individuellt, kan hända att det blev så för dig. Men efter 3 månader ska man ändå kunna utvärdera om man trivs med pillren eller inte, och många biverkningar har då försvunnit.
  • Anonym (knäppig)

gjorde ett test igår, negativt. är väl bra, för vet inte hur det skulle blivit att få barn nu...men igår började jag känna mej så nedstämd och som att livet tappade sin mening nu när jag inte ska få ett barn...men det var ju inte vad jag hoppades heller! men det skulle vara så härligt. antar att det är alla hormoner från pillren som gör detta. innan kunde jag skylla på att jag kanske var gravid och dagdrömma lite, men nu när jag mår dåligtså känns det svårare att tänka rationellt ("det beror på pillren") och ignorea hur det känns.jag får hoppas att det ändras snart...

nu har jag några funderingar som ngn här kansek kan svara på...
    -är "rödfläckighet" över bröstet en biverkning det också, el ngt jag bör kolla upp?
    -och kissnödigheten kan det vara uvi? har inte ont eller så.
    -men ont på höger sida nere i magen(har haft så några veckor från och till), det sticker till i bland. vet inte om det är äggstocken...??kan det vara en cysta eller infektion?? eller är det pillrena? eller om det beror på att jag har varit hård i magen så länge nu? (brukar väldigt sällan ha problem med magen så jag vet nog inte riktigt hur det känns, magontet som kan uppstå då)

-lite äckligt:blöder lite efter sex och ibland vid nr 2 (från slidan, inte baken).
    idag på morgonen(hade sex i går kväll)när jag gick på toaletten så kom det inte bara lite blod på papperet utan "rann", trodde jag fick "mens", vet ju att ppiller kan ge iaf små mellanblödningar. men det blödde inte mer sedan. är det sköra slemhinnor det antagligen handlar om el ngt jag bör oroa mej för??

ursäkta mej för allt frågande, men den som stör sig behöver ju inte läsa/svara :)

tack för alla svar jag fått av er som svarat mej innan :)

• Judy

Anonym (knäppig) skrev 2008-11-19 22:45:33 följande:

gjorde ett test igår, negativt. är väl bra, för vet inte hur det skulle blivit att få barn nu...men igår började jag känna mej så nedstämd och som att livet tappade sin mening nu när jag inte ska få ett barn...men det var ju inte vad jag hoppades heller! men det skulle vara så härligt. antar att det är alla hormoner från pillren som gör detta. innan kunde jag skylla på att jag kanske var gravid och dagdrömma lite, men nu när jag mår dåligtså känns det svårare att tänka rationellt ("det beror på pillren") och ignorea hur det känns.jag får hoppas att det ändras snart... nu har jag några funderingar som ngn här kansek kan svara på... -är "rödfläckighet" över bröstet en biverkning det också, el ngt jag bör kolla upp? -och kissnödigheten kan det vara uvi? har inte ont eller så. -men ont på höger sida nere i magen(har haft så några veckor från och till), det sticker till i bland. vet inte om det är äggstocken...??kan det vara en cysta eller infektion?? eller är det pillrena? eller om det beror på att jag har varit hård i magen så länge nu? (brukar väldigt sällan ha problem med magen så jag vet nog inte riktigt hur det känns, magontet som kan uppstå då) -lite äckligt:blöder lite efter sex och ibland vid nr 2 (från slidan, inte baken). idag på morgonen(hade sex i går kväll)när jag gick på toaletten så kom det inte bara lite blod på papperet utan "rann", trodde jag fick "mens", vet ju att ppiller kan ge iaf små mellanblödningar. men det blödde inte mer sedan. är det sköra slemhinnor det antagligen handlar om el ngt jag bör oroa mej för?? ursäkta mej för allt frågande, men den som stör sig behöver ju inte läsa/svara :) tack för alla svar jag fått av er som svarat mej innan :)
    Det med rödfläckigheten vet jag inte, gå in på fass.se och sök på neovletta så kommer biverkningarna upp. Att du är kissnödig kan vara UVI, men eftersom du inte har ont så är det säkert inte det, vet inte vad det beror på. Stickningarna i magen tror jag är ganska vanligt när man äter p-piller, jag har fått det av många olika sorter, obehagligt, men för mig har det inte varit något farligt.

Om du blöder efter sex ska du direkt söka hjälp för det, dessa blödningar ska alltid kollas upp, så mitt råd är att söka för detta! Det behöver inte alls vara nåt, men bör kollas upp.

Sköra slemhinnor är väldigt vanligt när man äter p-piller, och inget roligt alls! Jag hade det ganska mycket och fick problem både med svampinfektioner, UVI och ont vid sex. Dock kan detta förbättras när de tre månaderna gått, men har det inte det tycker jag du ska prata med BM om detta och kanske få testa en annan sort.

I övrigt tycker inte jag att det låter som att du mår särskilt bra av dessa piller, varken psykiskt eller fysiskt. Tycker du ska ringa BM och ta upp detta med henne och främst dina blödningar efter sex, tyvärr tror jag inte att alla dessa biverkningar kommer försvinna efter 3 månader.

Tråkigt att du är så ledsen över att du inte var gravid, tro mig, jag känner igen mig. Ibland ha man nästan varit 100 på att man är gravid och sedan när man inte är det så känner man en viss besvikelse, och en enorm längtan, man har ju ställt in sig på det liksom.

Men är säker på att din tid kommer med att få barn när tiden passar bättre!
Svar på tråden inbillning?eller biverkning av ppiller?eller vad är detta?!