Kostnad sterilisering/kastrering av katter??
Är det någon som vet vad en kastrering av hankatt och en sterilisering av honkatt kostar?
Är det någon som vet vad en kastrering av hankatt och en sterilisering av honkatt kostar?
Vår honkatt i centrala Stockholm: ca 800 kr tror jag. Det var för typ 2-3 år sen.
En grej bara, man steriliserar vanligen inte honkatter längre, utan även de blir kastrerade nuförtiden.
Själv tycker jag det är jättebra då de inte löper då de blir kastrerade, vilket de gör när de är steriliserade..
Kan vara vansinnigt irriterande att lyssna på deras pilska vrål i flera veckor i sträck...
Tyvärr har jag ingen prisuppgift åt dig eftersom jag fick rabatt på mina kissar, men det ligger runt 8-900 kr för en hona, och snäppet billigare på en hane.
Jag kastrerade min hankatt för 4-5 år sen och då kostade det 600 kronor. (I Värnamo, ska kanske tilläggas, andra orter kan vara dyrare.)
Ekorren.
Vi kastrerade våran hane för några veckor sedan och der kostade ungefär 580 kronor.
600:- i Vår stad i alla fall, olika från veterinär.
Ring runt och kolla.
Jag kastrerade våra honkatter för nån månad sen, det gick på 900 per katt ungefär... Det är ju en lite mer "avancerad" operation att kastrera en honkatt än en hankatt så det är dyrare också.
Jag ska snart kastrera mina och det kostar 800...
Ok...jag får ringa runt och fråga. Korpan...hur gör dem när dem kastrerar honkatten??
här kostade det 250 för några år sedan då vi hade katter,men nu är det nog dyrare och dom brukar ha rabatt här på somrar för folk som har katter och ännu mera rabatt för folk som har mer än en katt
Kastration av honkatt= man plockar ut allt....äggstockar, livmoder. Det är absolut det vanligaste. Tyvärr blandar många ihop begreppen. De tror att man kastrerar hanar och steriliserar honor. Men man kastrerar både honor och hanar.
Precis som nämnts tidigare är en kastration av hon katt att föredra eftersom hon då inte löper. Löpen kan vara extremt jobbiga för en del honkatter. Så jag rekommenderar kastration för din katt och den egen skull . Priserna ligger som de övriga nämnt. mellan 800-1000kr. Men det är det värt.
Lycka till!!!
LisaS: Vid en kastrering plockar dom ut livmoder och äggstockar, så katten slutar att producera könshormonet som leder till att de löper.
Vid en sterilicering blir bara äggledarna kapade eller snörda, allt lämnas kvar dock. Risken finns då att äggledaren kan växa ihop igen, och rätt vad det är har man en kull kattungar.... Dessutom har honorna könsdriften kvar, eftersom äggstockarna finns kvar.
De löper, men det kommer inget ägg fram till livmodern.. om de nu inte varit så illa att de vuxit ihop igen.
Under båda operationer måste katten sövas och buken öppnas, ett litet mindre hål vid sterilicering, annars ganska lika procedur. Veterinär måste alltid tillkallas vid bukoperationer, så kostnaden borde vara lika.
oj, nån annan hade visst svarat redan! Nå, det skadar väl inte att jag upprepar lite....
Tack så mycket för alla svaren...det blir kastrering av både hona och hane.