• discod­ivan
    Äldre 27 Apr 15:59
    18670 visningar
    15 svar
    15
    18670

    blodpropp på handen?

    Jag hittar ingen bra sida på nätet om proppar.

    Häromdan sa det poff så hade jag en svullnad mellan knogarna ovanpå handen, med en knallblå blodåder, nedanför svullnaden var blodådern jätteöm. Nu 3 dar senare är det endast ett ytterst svagt blåmärke kvar. Fick inget bra svar av min BM som sa att jag måste slagit i, men det vet jag att jag inte gjort o jag kände skillnaden i handen med en gång.

    Vet ngn om det kan vara propp? Skulle det dyka upp igen skulle jag ringa förlossningen så skulle de kolla upp vad det kan vara.

    ps. är i v 24

  • Svar på tråden blodpropp på handen?
  • Äldre 27 Apr 16:10
    #0

    får du en propp så brukar det bli ömt, rött och svullet... lite svårt att avgöra vad det är som du har fått men kan dom inte kolla upp ditt kolestorolvärde?? alltså hur mycket blodfetter du har, det brukar ge en vink om man ligger i riskzonen för blodproppar.

  • lilla rosen
    Äldre 27 Apr 16:19
    #0

    Håller med Tjohalia!

  • discod­ivan
    Äldre 27 Apr 16:22
    #0

    får göra det om det dyker upp igen. Ska till Bm om ett par veckor. Hon verkade inte ha en aning om vad som brukar göras.

  • Äldre 27 Apr 16:24
    #0

    Låter inte som det var en propp riktigt, men om det var det.. så verkar den ha försvunnit av sig själv.. Kan ha varit en åder som spruckit lite?

    Men kolla upp det.. =)

    Lycka till i graviditeten..

  • Vanna
    Äldre 27 Apr 16:57
    #0

    Där man får en propp brukar man få ont, det blir ofta varmt och rött.

    Jag har haft samma sak några gånger när jag inte varit gravid, det blev en blodutgjutelse på handen som svällde upp väldigt snabbt och ömmade. Men det var ingen propp, bara en liten bristning som går över efter ett tag. Jag visade det för en sjuksköterska en gång, jag fick ingen förklaring men hon tyckte inte alls att det var konstigt. Det kan ibland hända om man slagit i handen tidigare på ett olyckligt ställe, och att ett blodkärl senare spricker upp lite. Men jag är ingen expert, så du kan ju alltid fråga fler om det. (Har dock svårt att tro att det var en propp.)

  • gullli­s
    Äldre 27 Apr 20:55
    #0

    Jag har haft en propp i mitt ben och den tog det 2 veckor med massa olika dropp att lösa upp. Låg på sjukan och hade jävligt ont. Att föda barn är ingen smärta när man har haft en propp så ont gör det. Men det kan ju vara skillnad att få en på handen och i benet. Vet bara att mitt ben blev dubbelt så stort blått och orörligt kunde inte lyfta det inte gå på det knappt vidröra det så ont gjorde det.. Levde på morfinsprutor på sjukan för att kunna klara av att vara en människa......

    Bäst att du kollar upp det om det kommer tillbaka jag får ta fragmin sprutor nu för att förhindra att få en propp till. Tydligen så är det lätt att man kan få det när man är gravid och ligger i riskzonen att få proppar...

  • discod­ivan
    Äldre 27 Apr 21:11
    #0

    gullis. usch o fy stackars dig, tack för era svar

  • Tussen­s mamma
    Äldre 27 Apr 21:26
    #0

    propp heter trombos/emboli på medicinspråk om du vill söka på internet.

  • Medsys­ter
    Äldre 27 Apr 21:54
    #0

    Med största sannolikhet är det inte en "vanlig" trombos. Utan som "Vanna" skrev en blodutgjutelse, ett blodkärl som spruckit. Alt.en tromboflebit (inflammation och ytlig propp i venvägg). Som i sin tur givit dig ett större hematom (blåmärke). Skulle råda dig att smöra på Hirudoid kräm. Finns på apoteket. Krämen påskyndar upplösning och tillbakagång av ytliga blodproppar, blåmärken och svullnad. Den ska masseras in flera gånger dagligen.

    Svårt att säga vad som orskat det just i ditt fall. Kan finnas flera orsaker, att du stött i hande, lätt får blåmärken (ärftlighet).Spröda kärl i samband med graviditeten. Kanske om du tar någon medicin. Vissa cortison salvor kan orsaka blödning under huden. Att man har någon typ av blödningrubbning. Som du säkert förstår finns det massor av orsaker och ibland får man inte veta varför. Normalt behövs ingen behandling om blåmärket, svullnaden är liten. Försvinner av sig själv. Du kan vara lugn!!

    En trombos ger de symtomen som någon av de ovan beskrivit. Är du osäker och känner ändå att du vill visa det så ta kontakt med distriktssköteskan på din Vc eller din BM.

    Lycka till!

    Kramar
    Medsyster

  • Browni­e
    Äldre 27 Apr 22:12
    #0

    Hejhopp...

    Ville bara skriva ett litet inlägg...håller helt med Gullis - precis som hon säger är det. Har själv haft två proppar, en i benet och en som gick från ljumsken till en cm från hjärtat. Hade jag somnat den kvällen då jag ist. ropade på mamma så hade jag inte vaknat mer. Kunde inte gå ut till bilen utan pappa fick bära mig (var nästan 16 då) och efter UL på sjukhuset så blev det akutoperation... Hade sååååå ont!!!

    Den andra proppen i benet fick jag 3 år senare men det räcktes med dropp för att lösa den men så oooont det gjorde, precis som Gullis säger, levde också på morfinsprutor... Äter numera blodförtunnande och får göra det resten av livet... Inte kul!!!

    Ville bara skriva lite...

    KRAM på er alla och du Discodivan - kolla upp det för säkerhets skull!!!

  • Amanda­Pitkän­en
    Äldre 27 Apr 22:31
    #0

    Propp har väl inget med graviditet att göra? minb mamma fick en propp i handen för ett par dagar sen, hon var till distriktssköterskan och läkaren och kolla och dom sa bara att det skulle gå ner av sig självt, och att inte överanstränga handen. Den blev precis som du beskrev din.

  • Medsys­ter
    Äldre 27 Apr 22:36
    #0

    Jo! Den största propp riskerna föreligger vid en graviditet. Just då en kvinna är gravid. Det är då Östrogen halten ökar i kvinnans kropp. Precis som man "tillför" Östrogen vid p-piller som också kan orsaka proppar. Eller de kvinnor som kommer i klimateriet som behöver tillföra Östrogen konstgjort väg. De löper också riskt att få proppar. Men spec.vid en graviditet.

    Vet själv då jag har haft en propp i huvudet vilket orsakades av p-piller! dock inte av en graviditet.

    Kramar

  • Medsys­ter
    Äldre 27 Apr 22:36
    #0

    Jo! Den största propp riskerna föreligger vid en graviditet. Just då en kvinna är gravid. Det är då Östrogen halten ökar i kvinnans kropp. Precis som man "tillför" Östrogen vid p-piller som också kan orsaka proppar. Eller de kvinnor som kommer i klimateriet som behöver tillföra Östrogen konstgjort väg. De löper också riskt att få proppar. Men spec.vid en graviditet.

    Vet själv då jag har haft en propp i huvudet vilket orsakades av p-piller! dock inte av en graviditet.

    Kramar

  • Medsys­ter
    Äldre 27 Apr 22:37
    #0

    Oj då...två inlägg...inte meningen. Sorry!

  • Amanda­Pitkän­en
    Äldre 28 Apr 07:32
    #0

    ja ok där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag! *ler*

Svar på tråden blodpropp på handen?