• mittenavapril

    Handbroms åtdragen + koppling nedtryckt = bilen rullar?

    En iq fiskmås fråga men, Om jag har handbromsen åtdragen helt, står i en backe har en växel i och trycker ner kopplinspedalen. Är det som det ska då om bilen börjar rulla? Jag menar; visst om koppling trycks ner och växel är i, då rullar den ju, men om jag har handbromsen åtdragen fullt... ska inte den då hålla kvar bilen på plats i backen? Bilen började rulla bakåt då jag tryckte ner kollpingspendalen..... är det nåt fel på handbromsen eller är jag helt ute och snurrar??????

  • Svar på tråden Handbroms åtdragen + koppling nedtryckt = bilen rullar?
  • Nonica

    Nej, du är inte ute och cyklar. Bilen ska stå stilla om du har handbromsen fult åtdragen. Du behöver kolla uppp handbromsen tyvärr.

  • linedja

    Det är nog bara handbromsen som är dåligt "spänd". Har du inte någon händig människa (typ pojkvän ,pappa, granne eller liknande) som kan spänna den åt dig? Det brukar inte vara så svårt att komma åt...

    Haha, nu låter det säkert som om jag är värsta bilmekanikern, men så är INTE fallet. Men en händig svärfar, det har jag!

  • mittenavapril

    skadan är ju tyvärr redan gjord..... bilen rullade ner bakåt och in i svågerns bil...... jag han bara trycka på kopplinbgspedalen för att lägga (i tron att ingen växel låg i) i en växel... och då rullade bilen bakåt.... suck, det hann bara komma upp i några km i timmen, men dottern 6 mån satt i också.... fortf fastspänd... hon fick ett abrupt uppvaknande....
    Tack för svaren....

  • Turboplingen

    Bilen kan rulla lite bakåt även fast handbromsen är i, men då snackar vi typ 10-15cm.
    Om den rullar även fast du har dragit åt fullt så kan den vara dåligt spänd, vajern är av, taskiga backar.. alt att något har släppt inne i trumman..

  • mittenavapril

    Sa kolla. Blev å paff när jag tryckte in koppligen för att lägga i växel (fast en redan var i) och bilen börja rulla bakåt helt fritt..... (tyvärr åke sen växln ur läge och det tog tvärstopp 20 m ner) (brant backe)

  • Turboplingen

    Förstår att du blir chockad.. skulle jag också bli..
    Gubben glömde en gång att lägga en växel eller handbroms i när vi parkerade i en nerförsbacke.
    Han blir totaltchockad när den börjar rulla så han inte kan prata, får hoppa in i bilen och dra i handbromsen...

  • f1carbon
    linedja skrev 2008-11-16 07:58:19 följande:
    Det är nog bara handbromsen som är dåligt "spänd". Har du inte någon händig människa (typ pojkvän ,pappa, granne eller liknande) som kan spänna den åt dig? Det brukar inte vara så svårt att komma åt...Haha, nu låter det säkert som om jag är värsta bilmekanikern, men så är INTE fallet. Men en händig svärfar, det har jag!
    Börja inte justera vajrar om du inte vet vad du gör.
    De flesta bilar har självjusterande handbroms.

    Ofta slutar självsjusteringen fungera om man spänner
    vajrarna för mycket.(även många verkstäder justerar fel
    slutar ofta i dyra reperationer av bromsarna)

    Så lämna in bilen och få den lagad.
  • Jaccan

    Det är inte alls speciellt svårt att spänna en handbroms. Har du handbromsen integrerad i bromsoket så spänner du/släpper oftast via två muttrar som sitter vid handbromsen.

    Då gör man såhär: släpp på muttrarna så att vajern slaknar, dra upp handbromsplattan på oken mot sitt stopp(13mm nyckel) och justera därefter med muttrarna så att handbromsen nyper max vid 5-8 hack. Gå ut och känn på hjulen så de är låsta.

    Har du handbromsbackar som sitter innanför skivan eller innanför en trumma gör man såhär: Lossa muttern på vajern(oftast bara en mutter på dessa bilar) så att vajern blir slak, skruva UT backarna mot trumman/skivan så att trumman/skivan blir låst. Skruva sedan tillbaka backarna 5-8 hack och kolla så att trumman/skivan går att snurra. Nu har du bara vajern kvar. Spänn den så att handbromsen nyper max vid 5-8 hack. Gå ut och känn på hjulen så de är låsta.

    Det är viktigt att handbromsen nyper max vid 5-8 hack eftersom den har en hävarmseffekt. Dvs nyper den max vid säg 2-3 hack låses inte hjulen alls lika hårt.

    Känner du dig osäker är ett hett tips att köpa en Haynes reparationsbok för din bilmodell. Eller lämna till verkstad.

  • FordFiesta

    Hej!

    Jag har i dag fått min bil lagad och det var byte av bromsklotsar och bromsbackar mm.
    När jag kört hem och pakerar på min sluttande uppfart så kan jag dra handbromsen ovanligt högt och bilen rullar .
    Ringer "verkstan" som påstår att bromsarna är självjusterande  och blir bra efter ett par dagar.

     Stämmer verkligen detta.
    Tacksam för svar. 

  • Rabarbapuppa

    Nej, då har man bytt bromsklossar och bromsbackar (antar att du har trumbromsar bak, skivor fram) men man har alltså inte justerat in handbromsen. 

    Att den är självjusterande menas att den kompenserar för när andra bromsdetaljer blir mer slitna, den ska alltså fortfarande "anpassa sig" att dra åt med bromsverkan, även om du kört X antal mil och skivor / klossar har x antal millimeter mindre godstjocklek.

    Vad det handlar om i detta fall är att din handbroms fortfarande inte fungerar. Och det var väl det du lämnade in bilen för?! Gå tillbaka.

    /Puppa 

  • Murarn

    Vilken otur! Men varför bromsade du bara inte när du märkte att bilen rullade bakåt? 20 m är ju ganska långt att rulla?
    Hoppas det inte blev för stora skador på bilarna och att din dotter mår bra :)

Svar på tråden Handbroms åtdragen + koppling nedtryckt = bilen rullar?