• Daddys Girl

Hur tidigt kan ett barn födas utan komplikationer?

Är i v 34 nu. Har börjat fundera på när man kan vara lugn om det skulle sätta igång. Jag tror ju att barnet överlever om det skulle komma nu, men får det ligga i kuvös? Sondmatning? Bestående men?
    Nån som fött för tidigt? Hur tidigt i så fall? När fick ni lämna BB? Etc etc

• Svar på tråden Hur tidigt kan ett barn födas utan komplikationer?
  • Oj hoppsan

Idag kan man klara barn som är födda i v 23. I v 34 brukar det väl inte vara några större problem mer än att de kan ha svårt att hålla värmen. Har flera kompisar som fått from v 30 och framåt och det har inte varit några problem egentligen, mer än att de fått stanna en vecka eller så extra på BB.

• GrönaDruvan

Problem kan det ju alltid bli, men du kan nog vara rätt lugn. Jag vet några som fött några veckor innan och bebisen får ofta ligga kvar på sjukhus någon/några veckor för att de vill ha lite koll..men brukar inte vara några problem!
    Jag är i vecka 24 och är så glad för att jag själv vet att om det skulle sätta igångpå mig nu så finns det en chans att bebisen överlever.. tror det är 44% i vecka 23 och sen ökar procenten varje vecka.. i vecka 26 har jag för mig att det är 87%..

• Daddys Girl

Oj! Det är inte klokt att dom klara så små barn nu! Det går verkligen framåt! Vilket är jättebra!! Snart behövs det väl ingen livmoder längre = )

• GrönaDruvan

Ja, visst är det otroligt! Så för tidigt födda barn som i vecka 23 kan ju förståss få en del problem, så som långsammare inlärningsförmåga och sådär, så det finns säkert vissa som inte tycker man ska rädda så små barn, men hade det hänt mig så vill jag att de ska göra vad de kan för att rädda min bebis!!

• lappstockholmska

Födde sonen i 33+4. Det var aldrig någon större fara, vi blev kvar på neo i 3 veckor. Han fick sond matning men andades själv från första stund. Visst var vi oroliga och det är ingen upplevelse jag önskar någon men så här i efterhand så inser man att det gick otroligt bra och att det var "rutin" för personalen på neo.

• Mimmicry

Det är ingen garanti att slippa neonatalen bara för att man går tiden ut. Jag födde på BF+8 och fick ändå ligga på neo i en vecka.

• Mollie77

Fick vår ena son 36+5 åkte hem dagen efter....

Detta med att dom räddar barn från v 24 är ju sant,men de tillkommer ju mer änn problem med att hålla värmen..

Jag är i v 31 nu o de står att hjärnan är inte färdig ens nu....

Sen vet jag flera som hamnat på neo som vat fullgångna,så de är svårt att säga från fall till fall....

• Daddys Girl

Jo, det är klart. Det måste ju vara olika från fall till fall....
    Är rätt trött på att vara gravid nu. Så hon kan få komma i v 37 i alla fall = ). Förutsatt att det inte hade blivet några problem för henne.
    Min son föddes 11 dagar för tidigt, vilket inte är mycket, men han fick sola. Han hade kanske fått gulsot även om han fötts på BF dagen men dom på BB sa att det var vanligare bland för tidigt födda. Så där blev det ju en pytte komplikation. = )Fick ligga kvar i 5 dagar. Och så fick han andas mot motstånd direkt efter han föddes, men om det berodde på att han var tidig eller för att det var en påfrestande förlossning för honom, det vet jag inte.

Svar på tråden Hur tidigt kan ett barn födas utan komplikationer?