• Nindë Amandil

Smink för torr hy (foundation)

Har ett litet problem, å det är att jag inte kan använda foundation. Oavsett vilket märke eller vilken typ.

Har pratat med flera make up rådgivare osv å fått provsnuttar på det ena å det andra. Då har dem ändå lyssnat på hur jag beskriver min hy å gett mig en foundation som ska passa min hudtyp.

Allt från Mary Kay & Isadora till Nivea å lite dyrare märken som bl.a Kanebo.

Mitt problem är att jag inte har torr hy. Utan jag har normal blandad, å har givetvis en dagcreme som passa min hy. Ibland har jag tom prövat å ha en fetare dagkräm just för att jag ska kunna ha foundation, men det är när jag applicerar som huden blir snustorr direkt, å det blir inte snyggt när det väl är klart.

Finns det verkligen inget som passar mig? Ibland önskar jag att jag kunde piffa till mig lite just med foundation eller så, sminkar mig inte mycket generellt sett så det hade varit kul.

• Svar på tråden Smink för torr hy (foundation)
  • Nindë Amandil

Har t.o.m. testat mineralsmink, utan resultat.

• Nennnie

jag har blandad hy och med foundation blir det typ.. mjöligt eller va man ska säga. Så jag slutade med foundation! Och nu är min hy så fin att jag inte längre skulle behöva foundation alls.. Så mitt råd är att sluta använda foundation eller gå till en makeup-rådgivare som kan sin sak

• Nindë Amandil

Sluta använda? Jag har aldrig kunnat använda foundation. Inte någongång :( men kanske skulle vara glad över det istället då. Har ju inte direkt ful hy eller så. :)

• Gabbesmamma

Jag har också torr hy och blandar några droppar foundation i min ansiktsalva, man får en fin färg utan att det ser spacklat ut.

• Skruttis1979

blanda i din fuktkräm, då blir den inte lika täckande. sen kan du lägga på mer på de ställen du vill täcka mer i så fall.

Elma är världens centrum
  • Snabela

Japp, känner igen problemet. Blev "fnasig" på näsvingar, pannan precis ovanför ögonbrynen och mitt på kinderna.
    Vågar eller vill inte hålla räkningen på hur många hundralappar jag lagt ut på olika foundations.

Men jag har hittat en favorit, och jag måste säga att den fungerar både till vardags och till fest.
    Den innehåller både en primer och en foundation, och den håller sej hela dagen/kvällen.
    Lägger man på extra till fest, så ser det ändå naturligt ut. Och med en concealer under så får man en väldigt jämn och fin finish.

Och det bästa av allt, det är helt ok i pris. Ca 140-150 kr och finns i dom flesta butiker som Ica Maxi, Åhléns, Kicks mfl.

Maybelline Superstay Silky

Hittade massor av kommentarer på bloggar om den.. Rekommenderas varmt!

sallysplanet.blogspot.com/2008/11/superstay-silky.html

• rocketqueen

Jag skulle definitivt rekommendera att du börjar använda primer, det använder du efter dagkräm och innan foundation. Primer slätar ut huden och stänger inne de bra sakerna från dagkrämen så att huden hålls återfuktad.

Makeupaholic eller beautynörd? Välkommen in till min skönhetsblogg! rocketqueens.blogg.se
Svar på tråden Smink för torr hy (foundation)