• Anonym (orolig)

Blåsljud på hjärtat som vuxen. snälla nån som vet ???

Hejsan. jag har blåsljud på hjärtat tydligen,,, läkaren upptäckte detta vid en operation. någon som vet vad det kan bero på ??? jag fick ingen förklaring alls...

• Svar på tråden Blåsljud på hjärtat som vuxen. snälla nån som vet ???
  • JA77

Läckage i olika klaffar, beroende på var blåsljudet sitter. Det behöver inte vara farligt, varje människa kan ha klaffläckage utan att man gör någonting åt det.

Prata med läkaren om du är orolig. Bestämdes det att blåsljudet inte skall följas upp, ja då kan du tryggt lita på det.

• Anonym (me 2)

hej jag har oxå det, kan va ett mindre leckage som gör att det "pustar" när hjärtat slår, heeelt ofarligt men om du e' jätte orolig så kan du be om ett hjärtultraljud, det gjorde jag. men inget va dåligt... så slappna av..

• Anonym (orolig)

Dom ska följa upp de sa han. Ska bli kallas för ultraljud. Man blir ju väldigt orolig =(

• Anonym (orolig)

Någon annan med erfarenhet ? är de något man gör något åt ? om de e fel med hjärtklaffarna ???

• Anonym (orolig)

puffar lite

• Nummer2

jag har blåsljud. har två stycken. har haft tre .är opererad för ett av dem som barn. märker inget av det alls. det är inget farligt och jag kollas upp var 5 år och allt ser bra ut.

• Tiggr

Jag har varit på ultraljud efter att min läkare tyckt sig höra ett blåsljud från hjärtat. Min läkare var dock noga med att informera att det förmodligen var helt ofarligt men att det var bra att kolla upp det i alla fall. På ultraljudet fann de ingenting och den läkaren hittade heller inget blåsljud på hjärtat, däremot fann han ett blåsljud på alspulsådern så jag blev remitterad till ultraljud även för detta. Inte heller på det ultraljudet fann man något att anmärka på och efter dess har det inte varit något mer. Så att de upptäcker ett blåsljud behöver inte betyda något.

• Anonym

Blåsljud på hjärtat kan orsakas av läckage (insufficiens) eller att klaffen är tät (stenos). Ett ultraljud tar reda på vad och OM du lider av ett blåsljud som måste åtgärdas. Ett gravt klaffel innebär också att man har symtom som t ex andfåddhet, bröstsmärta, nedsatt ork. Om klaffelet är gravt åtgärdas det med klaffkirurgi.

Lycka till!

• Anonym

Blåsljud behöver inte alltid vara ngt fel på klaffar el liknande. Har också blåsljud på hjärtat. Upptäcktes i vuxen ålder (23) och det gjordes ett ultraljud. Visade sig vara något som kallas biströmmningsljud. Tydligen ska det vara ganska normalt.

• Käskargej

På mig upptäcktes också blåsljud för några år sedan. Jag hade varit mycket sjuk med feber och förkylningar länge. UL visade inget och ljudet gick bort av sig själv. Sonen har också blåsljud som är helt ofarligt. Oftast är det ingenting!

• Vintersjäl

Det är väldigt vanligt att ha blåsljud på hjärtat, tror en tredjedel av Sveriges befolkning har det. Sen kan det vara mer eller mindre allvarligt.

• MajaLarsson

Idah har jag oxå fått reda på att jag har blåsljud, flera stycken!

Aldrig haft det förut och läaren dubbelkollade massor med ggr!

Har dödsångest nu ju! Även fast ni skriver att det är vanligt så känner jag att det är så konstigt att få det bara sådär helt plötsligt...

Var på undersökning på reumatologen när läkaren upptäckte det så hon skulle skicka en remiss till cardiologen eller vad det heter.

• Anonym

Mitt blåsljud upptäcktes när jag var 23 (är snart 40) och gjorde ultraljud. Det visade sig vara något som kallas biströmmningsljud. Det är ett blåsljud som uppkommer när blodet schvissar fort och stark, om jag fattade läkaren rätt. Ska ju vara ofarligt. Nu för tiden när jag går på hälsokontroll så är det inte alltid det hörs heller.

Svar på tråden Blåsljud på hjärtat som vuxen. snälla nån som vet ???