• dömestad

levaxin bortopererad sköldkörtel

Hej jag har för ett halvår sen opererat bort sköldkörteln och fick efter ett par veckor håravfall. Det har nu tack och lov stannat av men min fråga är om det kommer växa tillbaka? Eller förblir man tunnhårig med levaxin efter en sån här operation?

• Svar på tråden levaxin bortopererad sköldkörtel
  • buqe

ja du det undara jag också?? har tapat jäte mycket hår började med levaxin för 2 månader sen vill verlkigen att håret ska växa tillbaka så som jag hade för några månader sen..

• 3 barns mor

växer tillbaka gjorde det på mig i alla fall .

• 3fraimsdotter

När man opererar bort sköldkörteln så får man hypotyreos och en av de saker man kan drabbas av då är just håravfall. Det är alltså inte Levaxinet som ger håravfallet utan det faktum att sköldkörteln inte längre producerar det hormon som kroppen behöver som ger det här. Levaxinet innehåller en syntetisk version av det hormon som sköldkörteln producerar. Det tar ett tag att ställa in rätt dos men när värdena börjar räta till sig så kommer håret tillbaka.

• dömestad

Tack vad roligt att höra. Hoppas det växer ut snart. Enligt min läkare så sa hon att hon inte kunde svara ang om det skulle växa ut igen. beroende på min ålder. Jag är 28 år. Hon menade att hade jag varit 18 år skulle hon kunnat garantera att det växte ut eftersom kroppen fortfarande byggs upp då.

• 3fraimsdotter

Va? Det var det konstigaste jag hört! Håret växer ju hela tiden! Det är inte så att hårsäckarna dör, håret faller bara av, ungefär som när man går igenom en cellgiftsbehandling, men när hormonnivåerna kommer i ordning så försvinner symtomen som hypotyreos ger vilket innebär att håret börjar växa igen. Jag har aldrig hört talas om någon som inte fått håret tillbaka när hormonnivåerna kommer ner på TSH 2.0.

• dömestad

Jag har pendlat mellan för höga och för låga värden men nu ligger tsh på 2.4. Tack för hjälpen med svaren. Det har kännts hopplöst och läkarna har ju som sagt inte kunnat svara vilket jag också tycker är väldigt konstigt. För övrigt kommer man kunna leva som vanligt med levaxin och må bra? Jag känner mej väldigt orolig inför framtiden.

• Snurran01

Jag är 48 år och opererade bort sköldkörteln för 3 år sedan pga papillär cancer. Men nu undrar jag varför jag måste hålla nere mina TSH värde. Vad är det igentiligen som sker när värdena är för höga? de är ju det just nu och jag tror det är för att cancern kanske är  på väg till´bakate, men vad sit ter cancern då?
    Signatur från ibland lite undrande drabbad

Svar på tråden levaxin bortopererad sköldkörtel