• Nadadija

Hur många gånger om dagen ta järntabletter?

Är i v 31 och hittade en ask niferex i skåpet från min förra grav. och tänkte börja äta dom, men vet inte hur många man ska ta?? Det står på bipacksedeln 1 gång om dagen, men även 2-3 om dagen vid behov!! Hur många bör jag ta?

• Svar på tråden Hur många gånger om dagen ta järntabletter?
  • Meria

Det beror ju på hur högt järnvärde du har om du vet? Och hur tålig mage du har mot järntabletter Jag har 115 i värde, men kan inte äta så starka tabletter utan tar Hemofer och då 2 st per dag. Vill du höja värdet mycket äter du mer osv.

♥ Loke -06 & Lillebror v.37 ♥
  • Milliemolly

Jag fick dosen av min barnmorska. Jag började med en om dagen men sedan ökade vi dosen till 3.

Det beror på vilket värde du har.

Det är FARLIGT och SKADLIGT att äta för hög dos...........läste att man kan få havandeskapsförgiftning av det!

SÅ för sökerhetsskull kolla med Bm nästa besök!

• Mamma till två mirakel

Ja kolla ditt Hb och om du inte ligger över 120 så kan du ju ta en om dagen utan att det skadar..det är ju bra att ligga med bra Hb före förlossningen då du förlorar en del blod..

(¯`°?.¸ ღ♥ Med ett Mirakel i magen v.34 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lillanonna

Ta det som står på bipacksedeln, dvs. 1 om dagen! Sen kollar du HB nästa gång du åker till BM och rådgör med henne! Det är aldrig bra att självmedicinera!

• Loppan11

Eh. Du bör inte ta järntabletter överhuvudtaget...om du inte fått konstaterad järnbrist.

• La Lola
    Fatamorgana skrev 2008-11-16 21:32:00 följande:
    Eh. Du bör inte ta järntabletter överhuvudtaget...om du inte fått konstaterad järnbrist.
    Precis.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Nadadija

Vid varje besök hos min bm så frågar hon mig om jag tar några järntabletter, men jag har inte gjort det eftersom jag har mått så pass bra och inte behövt det. Men hon har sagt om jag börjar känna mig trött och så, så bör jag ta järntabletter....vilket jag har gjort nu. Hon kollar aldrig mitt järnvärde utan frågar mig bara om jag är trött eller så. Ska dit på onsdag så då får vi se, men jag tar en tablett om dagen för jag känner mig trött!!

Fatamorgana skrev 2008-11-16 21:32:00 följande:
  • shia755

Jag äter järntabletter 3 ggr om dagen!

• La Lola
    Nadadija skrev 2008-11-17 22:23:01 följande:
    Vid varje besök hos min bm så frågar hon mig om jag tar några järntabletter, men jag har inte gjort det eftersom jag har mått så pass bra och inte behövt det. Men hon har sagt om jag börjar känna mig trött och så, så bör jag ta järntabletter....vilket jag har gjort nu. Hon kollar aldrig mitt järnvärde utan frågar mig bara om jag är trött eller så. Ska dit på onsdag så då får vi se, men jag tar en tablett om dagen för jag känner mig trött!!
    Men hur vet du då om din trötthet beror på just dåligt järnvärde?
    Himla konstig BM....

Jag var inte särskilt trött men hade ett järnvärde på 117 o fick då rådet av BM att äta järntabletter (en om dan).
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Milliemolly

Min BM kollade Hb varje gång.............jag gick från Hemofer til Niferex till Duroferon 3 om dagen!!!!!!! Då mitt värde sjönk från 135 till under 100!

Det är ju viktigt att BM håller koll på värdena! Himla mysko att ta så lätt på det!

Be om ett Hb-prov nästa gång. Det skadar ju aldrig!

• EoT

Hade ett järnvärde på 131 som start. Vid v 24 hade det sjunkit till 119, började då med niferex 1 om dan! Vid besöket v35, hade 128, och behöver inte äta mera. Då ska jag säga att jag vait lite slarvig och inte ätit varje dag!

• Katarina76

Din BM ska kolla dina blodvärden åtminstone varje månad! Jag tycker det är oansvarigt av henne att inte ta de proverna. Man kan inte dosera järntillskott utan att veta vad man ligger på från början.

Om man har lågt Hb-värde ska man också ta prov på om man har järndepåer i kroppen. Har man dåliga depåer kan blodvärdet sjunka mycket snabbt.

Kollar din BM andra värden som blodsocker och blodtryck?

• queenofangels

ja äter de "bara" var 3.dje dag. bm sa att de räckte

• gustafssons

jag äter Niforex 1 gg per dag, men mår jätteilla av dem. har 113 i hb så vi får se om det behövs nått annat..

Fler som mått illa av dem??

• Milliemolly

jag åt 3 niferex om dagen och mådde som vanligt..........men inte ens det räckte så jag fick gå över till 3 st duroferon som jag fortf. äter 2 år efter men bara en om dagen nu!

Svar på tråden Hur många gånger om dagen ta järntabletter?