• isamarie

Katt med epilepsi

Vår lilla perserpojke, som är nio månader, har förmodligen epilepsi. Han är just nu inlagd på Djursjukhuset för observation, eftersom han hade fyra anfall på två timmar igår kväll. Är det någon som har erfarenhet av katter med epilepsi?

♥≈♥≈♥ Älskade William ♥≈♥≈♥
  • Svar på tråden Katt med epilepsi
  • Olw

Mina föräldras granne har en katt med epilepsi.
    Den får en halv valium om dagen.

• vackrastarflow

usch va tråkigt. vet att det finns jättebra trådar om det på kattforum.se, det finns en tjej speciellt som har en huskatt med epilepsi som nyligen upptäckts. minns inte hennes nick, men katten heter Alice.

• isamarie
    Olw skrev 2008-11-16 18:25:48 följande:
    Mina föräldras granne har en katt med epilepsi.Den får en halv valium om dagen.
    Ok. Vet du ifall katten mår bra av medicineringen eller får biverkningar?
    vackrastarflow skrev 2008-11-16 18:26:14 följande:
    usch va tråkigt. vet att det finns jättebra trådar om det på kattforum.se, det finns en tjej speciellt som har en huskatt med epilepsi som nyligen upptäckts. minns inte hennes nick, men katten heter Alice.
    Tack för tipset. Jag har registrerat mig och startat en ny tråd där. Ska leta efter den tråden du nämnde.
  • Rigmor Mortis
    vackrastarflow skrev 2008-11-16 18:26:14 följande:
    Användaren heter Gisele har jag för mig.
  • vackrastarflow
    EKJ76 skrev 2008-11-16 18:52:16 följande:
    Användaren heter Gisele har jag för mig.
    stämmer
  • jessicax

Hej!
    Min katt har epilepsi. När han var liten hade han regelbundna anfall var 3:e dag, alltid på natten. Han har genomgått mängder av tester men man hittade inget fel på honom utom ett högt Kaliumvärde varje gång men det berodde troligtvis på stressen vid provtagning. Vi funderade länge på att låta honom somna in men kände ändå att han mådde väldigt bra mellan anfallen och även nästan direkt efteråt...
    Det var verkligen fruktansvärt när han hade anfall, jag trodde han skulle dö varenda gång.

Men sakta men säkert utökades intervallen och nu när han är 4 år har han inte haft anfall på snart ett år!!

Hoppas din lille katt blir bra!

• isamarie
    jessicax skrev 2008-11-16 18:58:12 följande:
    Hej!Min katt har epilepsi. När han var liten hade han regelbundna anfall var 3:e dag, alltid på natten. Han har genomgått mängder av tester men man hittade inget fel på honom utom ett högt Kaliumvärde varje gång men det berodde troligtvis på stressen vid provtagning. Vi funderade länge på att låta honom somna in men kände ändå att han mådde väldigt bra mellan anfallen och även nästan direkt efteråt...Det var verkligen fruktansvärt när han hade anfall, jag trodde han skulle dö varenda gång.Men sakta men säkert utökades intervallen och nu när han är 4 år har han inte haft anfall på snart ett år!!Hoppas din lille katt blir bra!
    Så skönt att din lille pojke inte har haft anfall på så länge. Medicinerar han eller klarar han sig utan? Jag har hört att medicinerna kan leda till svåra biverkningar som t ex skador på lever och njurar.
  • jessicax

Han fick behandling ett tag med antiepileptika men det hjälpte inte + att han fick leverpåverkan så vi slutade med det igen.

• isamarie

Ok, skönt att höra att det kan bli bättre utan mediciner.

• jessicax

Hur har det gått för din katt?

• isamarie

Texas fick komma hem igår. De har tagit massa prover på honom för att utesluta andra sjukdomar och det är nu konstaterat att han har epilepsi. Han har fått Fenemal som han ska få varje dag tills vidare. Under tiden han ställs in på miedicinen kan han få ytterligare anfall. Om fyra veckor ska de ta blodprov på honom för att se att han svarar bra på medicinen. Epilepsin kan växa bort enligt veterinären. Han har också njurstenskristaller som de hittade när de undersökte njurarna. Det är inte farligt, men han måste äta specialfoder och lämna urinprov om några veckor. Texas verkar må bra och var väldigt glad över att få komma hem till oss och sin kattkompis.

• isamarie

Texas har varit en runda till på djursjukhuset eftersom han hade fyra kraftiga krampanfall efter varandra i torsdags morse. Nu är han hemma igen och har haft tre anfallsfria dagar hittills. Vi har bokat tid hos en veterinär med neurologi som specialitet. Är det någon som har en katt som har genomgått ultraljud eller hjärnröntgen?

• Flikkzz

Min mamma har haft två katter med epelepsi. Hon fick medicin. men anfallen blev mer och mer grova. De slutade med att dom gjorde ned sig, hade anfall i 30-40 minuter. Så hon valde att avliva.

Svar på tråden Katt med epilepsi