• Ninnna

Hundpriser - fråga till uppfödare.

Jag vet att detta är ett känsligt ämne - framförallt för hunduppfödare men har inte priset på valpar och framförallt blandrasvalpar stigit kraftigt?

Min dotter har äntligen fått hem sin efterlängtade papillionvalp. Han är köpt efter konstens alla regler och 9000 kr är väl standard för en SKK reggad valp idag.

Jag har sett på annonser att priser mellan 10 och 15 tusen inte är onormalt för reggad valp men att blandrasvalpar idag kostar 6000 kr är inte det mycket?

Vad kostar valp och parningsavgifter idag? Vad tar vet för besiktning, vacc och chip?

Jag är bara nyfiken och är förespråkare för rasrena hundar, seriösa uppfödare och köpare så missförstå mig inte.

• Svar på tråden Hundpriser - fråga till uppfödare.
  • Majsan70

Hmm??!!

Nu är ju inte jag nån uppfödare av hundar, men väl av katter.

Tänk om fler ville engagera sig så i sina huskatter o ta rejält betalt för dem. Det skulle höja statusen rejält.

Jag kan tänka mig som så att det kostar nästan lika mycket att föda upp en blandrashund som en renrasig. Minus själva språngavgiften då. Maten kostar materialet, vaccinationer o allt däremellan. Även en blandisvovve bör ju få det bästa fodret osv. för att bli en bra hund.

• Ninnna

Jo så är det väl. Tillgång och efterfråga. Det verkar vara en väldig efterfråga på hundar idag.

Visst måste det vara mycket dyrare att föda upp rasrena valpar. Parning och valpavgiften brukar väl också öka när priset på valpar ökar. Det kostar mycket att ställa ut och sedan är det väl reg-avgifter och dyl till SKK.

• Majsan70

Man skall ju helst regga blandisar oxå. Jag som uppfödare av katter räknar inte in utställningsavgifter i priset på våra kattungar.

Men som sagt det kostar att föda upp alla djur. Maten kommerinte flygande in på bordet precis. För att inte tala om hur jobbigt det är att ha x antal valpar springandes runt o säkert förstör de en del i sin väg. *S*

• S vali s

När vi köpte vår labbe valp för lite mer än sju år sedan så räknade uppfödaren med att minst 50% av försäljningspriset var ren vinst...

• Majsan70

Hmm?? Låter ganska mycket med 50% ren vinst. Var det kanske den första kullen? Då brukar det bli lite billigare... Fast det är klart..det är nog lite överpriser på hundar. Men o man inte friröntgar o såna saker blir det ju lite billigare....

Vår blandis var jättebillig hursomhelst, men kom då från inte så seriös uppfödare. (tycker jag). Vi fick vaccinera, id-märka, besiktiga osv. själva, vilket gjorde att det kostade en hel del till slut.

• snysop

Majsan70, fast det där med valpar i hela huset är väl något man själv utsätter sig för? Inget som köparen skall betala för? "Den valpen har bitit sönder en 12 000 kronors soffa och en fårskinnsfäll, så han kostar 33 000 kr".

• S vali s

Vår valp var tikens fjärde kull... Dessutom var båda föräldrarna välmeriterade både vad det gällde utställningoch jaktprov, fri röntgade osv......
    Jag är supernöjd med vårt val av uppfödare och hade superbra hjälp med ALLT runt valpen de första månaderna ( ja precis så länge vi ville... ) och vi träffas fortfarande två ggr per år och "jämför" våra syskon

• ebben

Jag känner några som föder upp hundar,De säjer att de tjänar väldigt bra på det!! Visst är det ju jobb,men de gör det ju dessutom för att hundar är "deras liv"! Så visst är det en stor ekonomisk bonus."vem som helst" bör ju inte ha hunduppfödning-om man nu bara är ute efter pengar..........
    Även om det kostar att fixa med allt.OCH får de bara en eller 2 valpar så är det ju inte så bra ekonomiskt men om de får 8 valpar-DÅ blir det klirr i kassan!
    De säjer att över 10 000 kr "ska" en hund INTE "behöva" kosta alls! Inte ens om den har jättefina gener eller så...........
    Jag håller med. Betalade 10 000kr för min vovve,renras med alla papper,Hade aldrig i livet betalat ett öre mer! Det var absolut gränsen!

• Ninnna

Jag tror inte att en valp kostar uppfödaren mer än 3 - 4000 kr i omkostnader. En liten hundras måste vara rätt lukrativt att föda upp idag.

Svar på tråden Hundpriser - fråga till uppfödare.