• Kulla85

Gravid och höga ljud? När störs bäbisen?

Är inte gravid, men planerar att försöka bli till våren.

Funderar en del över graviditet och vad jag kan/inte kan göra.
    Tex gå på konsert, hur långt in i graviditeten kan man göra det, när stör det bäbisen i magen? Vi lyssnar båda på hårdrock, ju hårdare desto bättre

Dessutom jagar jag, om jag tex blir gravid i april, kommer jag kunna jaga på älgjakten i oktober då? Skjuta på skjutbanan? Stör det bäbisen, är det kanske tillochmed farligt?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid och höga ljud? När störs bäbisen?
  • Vicki77

jag va på konserter när ja va gravid, och det va inte nån fara.
    tänk på alla artister som t.o.m turnerar gravida.. det är ju inte ens nån konsert då och då....

gå du på hårdrockskonserter med gott samvete!
    och hoppas att den lille blir hårdrockare h*n med
    Det blev min!!!!

he hehehe!

• Kulla85

haha, låter bra.

Hoppas någon kan svara angående skyttet, det blir ju ett högt ljud på ett helt annat sätt, skarpt men snabbt övergående.

• Vicki77

ja tyvärr kan ja inte hjälpa dig där...
    men fråga på mvc.. eller nån på skjutbanan kanske vet...

• Gnom

Man rekommenderar inte gravida att gå på konserter under sista trimestern.

Jag kan bara tala för hur min bebis reagerar i magen på höga ljud. Jag är i v 31, o var på bio o såg Mamma Mia. Så fort dom sjöng så blev det full cirkus o hårda sparkar i magen. Eller om stereon är på högt. Även när jag själv höjer rösten o ropar, så hoppar h*n till.

Personligen skulle jag inte vilja utsätta bebisen för den stressen, man är bara gravid en kort period.

• Vicki77

för mig va det tvärtom, allt i magen va tyst o lugnt när det va väsen runt om mig, men sen när det tystnade då vaknade han till liv och började härja..
    när jag frågade sa dom inget om sådana rekommendationer, men det va i och för sig 4 år sen...

• Firstandhappy

har aldrig heler hört några sådana rekomendationer och sonen är bara 9 månader gammal..

Vicki77 skrev 2008-11-16 19:14:19 följande:
    för mig va det tvärtom, allt i magen va tyst o lugnt när det va väsen runt om mig, men sen när det tystnade då vaknade han till liv och började härja.. när jag frågade sa dom inget om sådana rekommendationer, men det va i och för sig 4 år sen...
  • Gnom

Det står i min "vänta barn"-bok iaf...

Ja h*n blir lugn när jag rör på mig o så, men höga ljud stressar ordentligt. Men jag kan ju bara svara för hur min bebis reagerar. Det kan bli så mkt liv i magen att jag får sammandragningar.

• smultronrt

Jag kan ha fel men läste i väntabarn kalendern att fostervatnet fungerar som en ljuddämpare, JAg tror inte beben störs av höga ljud. iof så låter det ju ganska högt när man skjuter. Du kanske ska ringa MVC och fråga. bättre att ringa en gång förmycket....

• Vickan I

Arbetar som polis och vi får inte skjutträna under graviditet.

I början för att krutet och andra partiklar inte är bra att andas in för fostret (vet ej hur vetenskapligt det är, men de säger det) och senare får vi inte det för att bebisen börjar höra och kan ta skada av det skarpa höga ljudet.

google it goddammit!!!!
  • Gnom

Nej jag kan inte veta om h*n blir stressad eller diggar, men jag vet att det blir ovanligt mkt liv, o jag vill inte ta risken att stressa barnet, jag har redan en riskgraviditet från början.
    Som sagt så är man bara gravid en kort period av sitt liv.

• Vickan I
    Vickan I skrev 2008-11-16 19:24:49 följande:
    Arbetar som polis och vi får inte skjutträna under graviditet.I början för att krutet och andra partiklar inte är bra att andas in för fostret (vet ej hur vetenskapligt det är, men de säger det) och senare får vi inte det för att bebisen börjar höra och kan ta skada av det skarpa höga ljudet.
    Lät som jag menade att fostret andas självt..men du förstår vad jag menar .
    google it goddammit!!!!
  • Vickan I

Tror också det beror på vilken vecka man är.

Jag är i v 32 nu och om jag ex råkar tappa ett kastrullock i golvet eller liknande kan lillkillen rycka till ganska ordentligt i magen.

De säger ju även att bebisen lär sig känna igen mammans och pappans röst redan i magen av att man sitter och pratar, så även om fostervattnet dämpar lite så hör de ganska bra ändå.

google it goddammit!!!!
  • JackAnneli

har inte läst alla inlägg men vad jag vet så är det ingen fara med hög musik. Att bebisen rör på sig mycket just då om den gör det är inget tecken på att den inte mår bra. Det är ju snarare bra att den reagerar och man rekomenderas ju att testa bebisen med musik endel rör den sig till och annan inte....

• Sfinxen

Sen lär ljudet från mammas aorta motsvara 70 decibel för fostret, dvs en ljudnivå vi vuxna knappast skulle tolerera. I jämförelse med det lär väl de mesta av omgivningens ljud vara rätt milda i ljudstyrka, även om fostret naturligtvis reagerar på dem.

• Kulla85

Kul att läsa vad ni skriver.
    Självklart kommer jag att fråga på mvc när den dagen kommer, men ni vet, man spekulerar endel såhär innan. Speciellt när det är hela 5 månader kvar innan verkstaden drar igång och man längtar hjärtat i bitar

Svar på tråden Gravid och höga ljud? När störs bäbisen?