Vi har det som du. Hugo får välling i vår famn runt 20.00-tiden. Sedan lägger någon av oss Hugo (tretton månader) i sin spjälsäng, pussar på honom, ger honom sin "Mamma Mu" och sjunger "Vargsången" för honom. Beroende på hur trött han är så somnar han på mellan 5-20 minuter.
Men...vi kan inte gå ut ur rummet så att han hör det. Då blir han ledsen, ställer sig upp och gråter. Vi försöker ändå inte att vända i dörren, utan väntar i fem minuter innan vi går in igen. Då lägger han sig ner själv i sängen och blundar på en gång. De få gånger han inte gör det säger jag med mjuk röst: "Lägg dig ner, älskling". Då lägger han sig faktiskt ner och gosar ihop sig i kudden.
Det är ändå STOR skillnad mot för två veckor sedan då vi inte kunde lägga ner honom alls i sin säng. Han skulle bara vaggas, gungas och gås med och det var BARA pappa som gällde vid nattningen. I början när vi tog "fem minutare" så skrek han gällt och ilsket. Nu gråter han mer trött och lite mer för sig själv, för att det SKA gråtas. Han är inte alls så otröstlig längre.
Nu jobbar vi på att kunna gå ut ur rummet innan han somnat. Det fungerar bättre och bättre på så sätt att vi kan sitta vid fotändan av vår säng och titta ner på honom i sängen och sedan gradvis flytta oss bakåt. Nu kan vi till och med lägga oss i sängen och sova själva medan ha försöker somna. Själva skriket kommer om han blir medveten om att vi lämnar rummet, genom att det knakar i golvet eller liknande. I dag kunde jag däremot gå ner ganska så oförsiktigt. Han suckade lite i sin trötthet, men jag har ännu inte hört något från honom så jag skulle tro att han har somnat.
Jag skulle nog antingen råda er till att pröva att inte kliva in till henne så fort, eller så justera sovtiderna i övrigt så att hon är tröttare när hon går och lägger sig (dock inte övertrött). Det kanske var det hon blev när hon fick minskad sovtid på dagarna tidigare?
Det är så svårt att råda egentligen. Utgå från det ni tror att ER dotter blev trygg av. Jag skulle nog ändå säga att om det tar en och en halv timma för henne att somna på kvällen, trots att hon lugn och trygg ligger där med er i rummet dessutom, så är hon nog inte tillräckligt TRÖTT. Kan ni lägga henne senare en period?
Somnar hon likadant på dagarna också? I sin säng, med någon av er två bredvid er?
Vi försöker att ha samma rutiner för Hugo på förmiddagsluren, att jag lägger honom i sängen, försvinner bakåt i sängen ur hans åsyn och sedan går. Det går lättare att göra det på dagarna än på nätterna. På så sätt kan det vara bra att få henne att koppla ihop sängen med sömnen!?
Det tog bara en vecka för Hugo att göra den kopplingen. Vi hade ställt ner "Minis" spjälsäng i deras lekrum (Hugo ska få en lillebror i september). Han hade aldrig sovit i den, men han visade klart och tydligt genom att börja klättra på kanten och titta bedjande på mig, att han ville att jag skulle lyfta in honom i sängen. När jag väl gjort det så somnade han på under fem minuter.
Jag ÄLSKAR att han har kunnat somna i sin egen säng. Och det gör mig inget att sitta bredvid honom en liten stund. Det är ju ungefär samma tid det tar som att läsa en bok när de blir lite äldre. Däremot är det ju lite tufft att behöva sitta i en och en halv timma. Sååå kan ni ju inte ha det. Det är ju också tuffare att söva om den lilla om han eller hon vaknar mitt i natten om han eller hon är van vid att ha någon hos sig.