Hur är det att bo på kibbutz??
Hej,
Jag skulle kunna tänka mig att åka till Israel och bo på kibbutz.. Finns det nån som har gjort det??
Hej,
Jag skulle kunna tänka mig att åka till Israel och bo på kibbutz.. Finns det nån som har gjort det??
puffeli puffeli
puffeli puffeli
puff
Jag har ingen erfarenhet av det själv. En kompis till mig har gjort det på 80-talet. Hon fick betala resan själv och på kibbutzen jobbade hon med att packa kyckling mot fickpeng och logi... så hon tyckte inte det var så kul. Men det finns säkert någon som har trevligare erfarenheter.
Det där beror jättemycket på vilken kibbutz man hamnar på och vilka arbetsuppgifter man får. Dessutom varierar det naturligtvis beroende på hur vilka volontärer som är där för tillfället.
Det bästa är om du vet någon som varit iväg nyligen och kan rekommendera kibbutzen han/hon bott på. Själv var jag där i mitten av 90-talet men jag vet att mycket har hänt sedan dess. En del kibbutzer har lagt ner och andra har omorganiserats. Kibbutzrörelsen är inte vad den var för några decennier sedan.
Jag var på en kibbutz utanför Beit Shean hösten -00. Den låg några mil från Genesarets sjö. Jag tycker inte att det var så roligt eftersom det var ganska dörr där just då om man jämför med hur det varit några år tidigare samt att det blev oroligt precis när jag var därnere. Det faktum att det blev oroligt läge utnyttjade jag till att åka hem till Sverige då jag tyckte det var tråkigt där. Det enda man hörde under slutet av min vistelse där var vilka djur Palestinierna var etc. Sedan kunde vi inte åka någonstans när oroligheterna börjat så det blev trist till slut.
Så min erfarenhet är inte så bra men för dig kan det ju vara något.