• NeA 84

blir de billigare å baka bröd än å köpa?

ja...jag undrar om man sparar in pengar på att baka eget bröd ist för att köpa i affären?
    jag får hemma får det mesta å har ju tid egentligen.
    så vad tror ni...sparar man pengar på att baka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:40
    jag GÅR hemma ska de stå....kan inte stava
  • Svar på tråden blir de billigare å baka bröd än å köpa?
  • carola1977

Ja det tror jag absolut. Och godare .

• MsBeauty

beror nog på hur mycket det bröd du köper kostar, men är ganska säker att det är billigare. Och så får du ett äkta bröd, istället för ett maskin bakad bröd som är upppumpat med luft.

• molly 81

Min sambo bakar allt bröd själv. Lite dyrare blir det faktikst, men han har ju konstant mycket olika mjölsorter hemma plus en massa fröer och annat gott att stoppa i bröden! Men kör man med vetemjöl något grovt mjöl och jäst så blir det nog inte dyrare!

• NNN

jag har just nu paulins färdiga brödmix i ugnen, gud vilka fina bröd det blir som dessutom ska vara väldigt nyttiga med frön o grejer! kostar typ 20 kr, blir två limpor, så tom frdiga mixer är billigare, nyttigare, godare och lyxigare än skogaholms köpta gummilimpa :)

• Fru X

Matbröd: ja
    Kaffebröd: JAAA!

Hembakt är mer mättsamt än köpebröd.

Dessutom så kan du välja att ha i: fiber, äkta frukt/bär, fröer o nötter
    Samtidigt välja att INTE ha i: härdat fett, mjölkpulver, sötningsmedel samt div tillsatser "E-vitaminer"

*viskar*: När jag bakar matbröd så har jag i något större mängd salt, än vad det står i recepten, tycker det blir godare då.

Om man ska räkna timpenning så blir det dyrare att baka själv. Å andra sidan kanske man inte skulle haft ett extrejobb istället, just den tiden man bakar

• Mazarinen

Jag har börjat baka bröd men enkla matbröd. Prova rågkakorna som finns på baksidan rågmjölspaketet. Mums! Billig blir det oxå

• sammetrocker

Jag tror det blir lite billigare faktiskt. Men det allra bästa är att man vet exakt vad som är i brödet.

• mimmi 1

klart att det blir billigare.. annars skulle ju bagerierna få lägga ner! jag menar, då hade dom ju ingen vinst på sina bröd!

men det är svårt att räkna ut exakt vad det kostar att baka hemma, eftersom man även ska räkna med elförbrukningen till ugnen...
    men min son hade ett företagsprojekt i skolan, där dom bakade bröd och sålde, där skulle dom även räkna ut vinsten, och dom kom fram till att om man inte köper hem en massa ingr. som sedan blir över, utan man använder allt, så blir det bra mycket billigare att baka själv.... speciellt matbröd och vetebullar

• Tecken

Det blir dyrare att baka själv, även om man räknar att själva "arbetstiden" är gratis. Räkna ihop ingredienser + energikostnad.

• molly 81

Tycker inte det gör något att det blir dyrare. För du vetexakt vad som finns i och det tycker jag väger tyngre än några futtiga kronor..

• Martea

Roade mig att räkna ut kostnader för mitt hembakade bröd och limpor. Jag bakade 19 bröd som blev att kosta 6 euro. Fyra limpor blev 3 euro. Det var då för ingredienserna, har ingen aning om hur man räknar ut elpriser för uppvärmning av ugnen...

För mig blir det billigare att baka själv. Här kostar 4 limpor ca 16 euro i affären. Vad det blir i kronor är jag inte säker på, kanske 160 kronor...??

• molly 81

Allt om mats hemsida har många bra recept. Brukar vara bak på vissa mjölpåsar med. Börja med ett enkelt bröd. Och gå inte på jästiden utan låt degen jäsa tills den nått dubbel storlek!

• PerG

Men man måste ju då jämföra med jämförbara bröd. Man kan ju inte jämföra en skogaholmslimpa med ett hembakat bröd med solrosfrön och pumpakärnor typ.. ;)... Dessutom har man (oftast) i "bättre" ingredienser när man bakar själv och då är frågan hur man ska väga in det i prisjämförelsen. Och vad gäller energikostnaden så bör man inte bara baka en limpa utan baka ett storbak och frysa in. Då blir ju inte energikostnaden så stor...

Tecken skrev 2008-11-17 08:49:22 följande:
    Det blir dyrare att baka själv, även om man räknar att själva "arbetstiden" är gratis. Räkna ihop ingredienser + energikostnad.
  • mariai

helt klart sparar man på att baka på bröd o kakor själv. som exempel här i finland så kanske man köper ett bröd för 1-2 euro o en mjöl påse kostar ungefär samma sak så får ganska många bröd på en 2kg säck mjöl

• Fru X

NeA 84 skrev 2008-11-17 09:28:19 följande:

nån som vill dela med sig av sina brödrecept?ska baka bröd...men vet inte vilken sort än
    Inga recept på lager, men några grundtips:
    Läs på baksidan av mjölpåsen till att börja med, det är en bra början.
    De flesta kokböcker har helt ok recept
    Räkna med att det tar ett par försök innan resultatet blir perfekt.
    Rent allmänt så kan man säga att deg med rågmjöl i blir kladdigare, än en ren vetedeg. Jag brukar ibland byta 25% rågmjöl mot vetemjöl för att få en smidigare det, och tycker vi hos oss, godare bröd
    Vill mjöl onyttigare, eller så är det bara mode just nu!?!?!
    Om brödet blir för hårt, ha i lite mindre mjöl (kladdigare deg) nästa gång.
    Jag brukar ha i lite mer salt än vad som står i recepten, men det är en smaksak. (Ok, ganska mkt egentligen...)
    Jag bakar oftast ut brödet i portinsbitar, även om det står "limpa" i receptet = går att frysa och tar fram vartefter man äter, så är brödet alltid färskt.
    Det går att göra "filmjölkslimpa", det är typ grovt bröd, där rör man ihop allt till en klibbig smet som inte ska jäsa utan hälls i avlånga formar och gräddas direkt.
    Lycka till!
Svar på tråden blir de billigare å baka bröd än å köpa?