• shia755

Min 2årige son mörkrädd :(

Min son börjar bli mörkrädd.
    Det började för ca 2 v sen där han helt plötsligt sa att han var rädd på kvällen.
    Jag blev helt chockad att han ens kunde ordet rädd.
    Och när det är mörkt går han hela tiden och säger "ingen fara".
    Det här gör så ont i mitt hjärta!
    Jag trodde inte ens en 2 åring kunde känna de känslorna.
    Vad har han att va rädd för?
    Eller har hans fantasi redan utvecklats så pass?
    Han pratar om spöke...och det har jag inte pratat med honom om. Jag vet inte om de pratat om det på dagis.
    Jag bara undrar om det finns fler som är i hans sits?
    Det gör så ont i mitt hjärta detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:49
    Min fråga är väl, kan en 2åring känna mörker-rädsla?

• Svar på tråden Min 2årige son mörkrädd :(
  • memlan83

Min 2½åring har också från ingenstans börjat bli mörkrädd, han vill inte alls sova i sitt rum lägre och säger att han är rädd. Igår kväll när jag pratade med honom vid nattningen sa han "mamma, kan inte nå mig" och att han var rädd och pekade på väggen.. Inatt vaknade han och skrek helt hysteriskt.
    Han har sovit i vår säng i nästan 2 veckor + att jag var bortrest i några dagar, så jag tror att det är lite det som spökar. Han får självklart komma upp till oss när han vaknar osv.

Tror det är en fas, kanske drömmer mardrömmar, men ont i mammahjärtat gör det..

♥ William ♥ 6/5-06 & ♥ Elliot 13/10-07 ♥
  • MissBeccis

Min tjej blir snart 2,5 år och hon har helt ur det blå börjat bli rädd för en massa saker. Mörker, plötsliga ljud och diverse för oss ganska konstiga saker. Hon ska stänga dörrar "så ingen kan komma in" och så. Men jag har hört att de vid denna ålder blir mer medvetna om saker och ting, och då uppkommer också rädsla på ett annat sätt. De ser saker på ett helt annat sätt än vi vuxna.

• Linn och Robin

Min son 23 månader, är också mörkrädd!
    Skulle in i sitt eget rum, men där var svart så han kom gnyendes tillbaka.
    Så han gick och tände längs hela vägen, och då gick det bra.

Gabriel 061217 och syskon påväg med BF 6 maj -09
  • shia755

Min son kan oxå reagera om kylen gör konstiga ljud, om kranen sätts på i huset mm mm.
    Och han går inte heller in på sitt rum om inte lampan är tänd.
    Så när vi kommer hem på eftermiddagen får jag gå och tända upp överallt för att han ska kunna röra sig fritt här hemma.

Är det kanske en utvecklingsfas då?
    Mycket märklig sådan i så fall tycker jag

• Isalel

Min är också mörkrädd, jag måste tända alla lampor om han ska gå in i ett rum, dessutom så frågade han vääldigt mycket om monster igårkväll och var orolig att det fanns i fönstret??
    Har aldrig berättat spökhistorier men vet att han sett monster i Laban-filmerna, tror att det är därifrån han fått det... Är nog en period tror jag!
    Han har överlag mycket svårare att komma till ro nu än för bara några månader sen!

• shia755

Åh de snappar upp så snabbt och mer än vad man tror de där små!

• jsomijohanna

Hej! Min dotter vaknade oxå på natten och va rädd och skrek. Är väl perioder, mardrömmar kanske? har blivit mkt bättre sen vi köpt en nattlampa.

• shia755

Jag fick svar av min son i morse att de på dagis leker i en mörk koja att där är spöke i.
    Nackdelen med att ha 4-5åringar i samma avdelning med 2 åringar.
    Inte konstigt han är rädd

• AnnanAnna

Min lilla tjej har också börjat bli lite rädd av sig. Både för mörker och för "lejon" och "ormar". Hon är 23 månader och jag har inte den blekaste aning om varför hon helt plöstligt tycker dessa djur är läskiga!?!?!

• shia755

AnnanAnna; Har du henne på dagis?
    Där snappar de upp massa som man själv inte hänger med på att de snappar upp på.
    Kan ju hända att de visat en orm och att nåt barn skrämt henne eller nåt.

• bodimit

får etra barn titta på bolibompa? eller andra tecknade barnfilmer?
    då lär de sig att man skall vara rädd för mörker eller åskväder läskiga skuggor osv. min dotter har fram tills hon var 2 år i princip aldrig tittat på tv men sedan tänkte jag att det kunde vara skönt om hon kunde titta på bolibompa ibland och när jag sett på vissa av programmen så blev jag chockad av vad de kunde visa för små barn! om ur läskigt det var på natten om en lampa råkade gå sönder så skakade de och om zoe som även är så taskig mot andra. nä. så fort nånting läskigt med monster kommer eller nåt så byter jag med en gång! varför skall jag hjärntvätta mitt barn till att vara rädd för nåt som inte är farligt. för det fattar ju inte de riktigt...

• shia755

motibodi; Du har rätt. De visar massa onödigt på bolibompa.
    Jag har själv reagerat många gånger.

• evita

min 5-åring var åxå sån vid dryga 2, rädd för spöken och monster osv... fick ett supertips av en bekant...

fixa "magisk spray"

man tar en sprayflaska (helst en som barnet inte känner igen) och fyller med vatten + ev. nåt som luktar... sedan får barnet peka vart det behöver "skyddas" för att inte läskigheterna ska komma in... och så sprayar man där...

detta funkade kanon för oss i alla fall...

• shia755

Evita; Wow, vilket bra tips.
    Om min son får verkliga problem med det så är det ju det jag ska göra
    Just nu verkar det lugnt med honom.
    Men tusen tack för tipset!

• evita
    shia755 skrev 2008-11-21 10:11:32 följande:
    Evita; Wow, vilket bra tips.Om min son får verkliga problem med det så är det ju det jag ska göra Just nu verkar det lugnt med honom.Men tusen tack för tipset!
    ja, det funkade så bra så jag tipsar alla jag kan...
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Min son på 2år och 4mån pratar också om spöken . Om nåt knäpper till på kvällen när det är mörkt blir han rädd och säger att det är spöke. Varit så här sen ca 2år. Vi har aldrig pratat om spöken hemma. Om vi säger att dom inte finns så säger han att det gör dom visst. Inte kul att dom ska behöva känna rädlsa vid denna ålder. Undra om det är vanligt?

• Bickmore

Samma här, 2,5 år och pratar mycket om monster och spöken. Vill absolut inte ligga i sin säng och somna."då kommer tomten" säger hon (!!). vet inte var det kommer ifrån, inget vi brukar prata om. Men de snappar ju upp allt som sägs fast man inte riktigt förstår det själv.
    Går väl över får jag hoppas...

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Sonen tog en ficklampa och lyste under sängen för att se så inget spöke var där. Sen vågade han inte sitt vid matbordet medans jag gjorde mat,han sa att det var faligt där.

Svar på tråden Min 2årige son mörkrädd :(