• Skånemamma77

Min 6månaders sover så korta stunder dagtid-hur förlänga?

Jag kan nästan ställa klockan efter henne! Sedan hon var ca 3 månader har hon sovit 30 min i stöten dagtid, aldrig mer. Innan dess sov hon betydligt längre, flera timmar. Jag ser och märker på henne att hon är mer trött; ögonlocken är tunga och när jag försöker få henne att somna om händer det att hon gör det..efter sådär en halvtimme..men då sover hon bara kanske max 5 minuter till. Finns det något sätt i världen att få henne att sova längre stunder på? Hon sover bra på nätterna. Äter en gång mellan 19-07. Hon sover i vagnen i hallen eller i sin säng uppe om hon sover samtidigt som storebror (som är 2 och sover MER dagtid än sin lillasyster..).

• Svar på tråden Min 6månaders sover så korta stunder dagtid-hur förlänga?
  • DidaSara

Har inget svar på din fråga men har samma typ av problem. Min 6 månaders sover oxå max 30 min åt gången. Nattetid sover hon bra men mellan 18 och 4 :-/

• Collica

Jag tänker prova att hålla min 6,5 mån vaken till 9, alltså en time extra på fm för att se om han sover mer än 30 min då. Vi får väl se om det funkar.

• AW76

Känner igen det där.. Min dotter började också strula med dagssömnen när hon var 3 månader.

Vid 5 månader blev det tillfälligt bättre, då hon somnade i sin säng på förmiddagen. Hon kunde då sova upp mot 2 timmar! Men eftermiddagssömnen var fortfarande lika kort. (ca 15 minuter) Så hon var alltid övertrött på eftermiddagarna och det var ett evigt bärande..

Runt 8 månader strulade hon igen, då blev det bara 30 minuter på fm (även i sängen, som hon hon annars sover bäst i) och ibland ingenting på em! Det var ju ohållbart, så då ändrade vi till 1 sovpass efter lunch. Nu sover hon ca 1½ timme. Underbart!

Men det kanske är i tidigaste laget att ändra till 1 sovpass för dig?

• Skånemamma77

Ja..det är nog väl tidigt för ett sovpass....

Fler tips?

• Sueca maluca

Min minsta sover enbart i vagnen utomhus. Han är 9 månader nu och jag har aldrig fått honom att sova inomhus mer än ca 20 minuter under dagen. Ute sover han i ca 2 timmar, två ggr om dagen...

• lillaMallan857

Jag känner igen det där, min lillkille sov åxå korta pass på dagarna då han var i den åldern och det kändes som om han aldrig sov färdigt och var ständigt trött.. han är nu 9 månader och sen ungefär en månad tillbaka sover han mycket bättre på dagarna, cirka 1,5-2 timmar runt lunchtid och sedan en halv till en timme på eftermiddagen och han är mycket piggare och gladare. Vi har inte gjort något speciellt utan det har lixom gått av sig själv.. det är så svårt att påverka dagssömnen tycker jag.. lättare med nätterna.

Mamma till Wilmer - 080214 - babywilmer.blogg.se
  • Skånemamma77

DaisyMom, ja då får vi se om det ändrar sig här med framöver. Jag hoppas ju såklart på det!

• jungfru76

Jag har oxå det problemet med min 6 månaders. Man kan ställa klockan efter honom att 30 min är max tid för honom att sova ett pass. Märker oxå att han behöver sova längre och mer än han gör. Men kanske svårt att påverka?? Hör andra vars barn i samma ålder kan sova i 2-3 timmar i streck.

• Trasan0606

Min son var exakt likadan men vid ca 7 mån ändrades det så han sov ca 1,5 h på fm, 40 min mitt på dan och sen samma på em.

Sen ändrades det tillbaka vid 9 mån och nu sover han 2 pass om dan -ibland 30 min x 2 ibland 1 h x 2...

Jag tror det ger sig efter ett tag men visst är det lite jobbigt med noll egen tid...

• ceciliaw

Japp samma sak här, 30 min ganska exakt. Om jag inte hjälper henne då. Har efter lite trixande hit och dit hittat lite olika sätt som funkar för oss och kanske för fler.

Om hon somnar i vagnen kan jag ofta få henne att sova vidare om jag börjar gå med vagnen igen fem min innan hon ska vakna. Sen måste jag gå över timmen och då kanske jag kan stanna utan att hon vaknar. Somnar hon vid amning måste jag antingen amma eller vagga om och alltid i ett helt mörkt rum. Annars finns det alldeles för mycket intressant att titta på:) Man måste vara ruskigt snabb bara.

Efter att ha hjälpt henne sova längre varje dag i två veckor har hon nu så sakteliga börjat kunna själv. Hoppas att detta ska smitta av sig på natten eftersom hon sover rätt dåligt då. Vaknar massa gånger och vill snutta eller bara hållas om.

Hoppas ni kan ha någon nytta av tipsen också!

• Anna kaffekanna

Exakt så har vi det oxå. Min tvååring sover myyycket mer än min 8.5 månaders, inte bara på dagen utan totaltid på dygnet. Han har inte sovit alls lika mycket som storebror från allra första början, verkar som han helt enkelt inte har lika stort sömnbehov, barn är ju olika. Men skulle va skönt me lite mer egentid på dagen än 20 min i taget...Skulle vara smidigare om han sov två ordentligare pass, ett kortare på fm och ett långt på ett par timmar på em. Istället sover han korta snuttar minst tre ggr/dag och säällan får man honom att somna ens samma tid. Han verkar inte trött eller gnällig men jag tycker det är konstigt med en 8.5 månaders som sover färre timmar/dygn än en 2.5 åring??

♥ (¯*`°?.¸ ♥ Lycklig mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • Skånemamma77

Tack för svar. Tre dagar förra veckan sov hon 1-1.5 timme...men nu e det tbx på 30 min igen...Suck!

• mintpastill

Skönt att läsa att fler har 30-minuterssovare hemma. Fast inte så kul för er... Vår dotter (6 mån nästa helg) sover runt 30 minuter ca tre gånger per dag. Somnar för natten vid 19-20, sedan äter hon tre gånger innan vi stiger upp vid 08. Senaste dagarna har hon vaknat till stup i ett, på kvällen och på natten. Hon somnar om lätt efter att man stoppat in nappen igen. Undrar om hon är inne i en fas? Jag kan inte märka att hon är särskilt gnällig på grund av för lite sömn, men det vore skönt om hon sov lite längre på dagen. Lite ego tycker jag man ska få vara en stund. På natten handlar det om ren och skär självbevarelsedrift, sover inte hon, sover inte vi, mår vi alla som gamar...

• vittra

Har inget tips men dottern har oftast också sovit väldigt korta pass på dagarna. Det kan hända att det blir 1½-2 timmar helt plötsligt, men det är ytterst sällan och nästan alltid bara då hon är sjuk eller något.

I den åldern sov hon ungefär 3x30 min på dagen, och ca 9-10 timmar på natten. Hon sover fortfarande lite, vet inte vad man kan göra. Har tagit bort 1 pass nu (hon är 13 mån) så hon sover 2 korta på dagen, fortfarande bara ca 9-10 timmar på natten. Jag är osäker på om hon egentligen behöver mer sömn eller om hon helt enkelt klarar sig på så lite, det är i alla fall omöjligt att få henne att sova mer. Då blir det skrik, tjut och ilska i flera timmar frammåt i värsta fall... har testat vissa gånger på morgonen då hon vaknat extra tidigt, lägger henne ca 21 och ibland vaknar hon halv 6, FULLSTÄNDIGT omöjligt att få henne att somna om! haha

• RosiePosie
    ceciliaw skrev 2008-11-20 21:32:18 följande:
    Efter att ha hjälpt henne sova längre varje dag i två veckor har hon nu så sakteliga börjat kunna själv. Hoppas att detta ska smitta av sig på natten eftersom hon sover rätt dåligt då. Vaknar massa gånger och vill snutta eller bara hållas om.Hoppas ni kan ha någon nytta av tipsen också!
    Intressant!
    Jag har börjat hålla honom vaken längre på dagen och då har han kunnat sova 1,5 timme!
  • Lequisha

Det man kan göra är något som kallas "wake to sleep". Vilket innebär att man väcker barnet för att det ska sova längre. Låter knasigt men är enkelt.

Min sons sömnklocka var 45 minuters pass. Ts dotter verkar ha 30 minuter. Då testar du att störa henne ca 5 minuter innan du vet att hon kommer vakna. Stryka med fingret över näsan, pannan el nåt liknande. Barnet ska alltså inte vakna till helt, men bli stört så det kommer upp ur djupsömnen. Då påbörjas en sömnperiod till, i TS fall 30 min till.

Funkade jättebra på min son och jag ändrade hans sovmönster från 45 min till 1,5 timme på det sättet.

Detta ska man ju alltså bara göra om man känner att barnet behöver få sova längre. Är barnet själv nöjt finns det ingen anledning att börja ändra sömnmönstret.

• RosiePosie
    Lequisha skrev 2008-12-02 10:58:27 följande:
    Det man kan göra är något som kallas "wake to sleep". Vilket innebär att man väcker barnet för att det ska sova längre. Låter knasigt men är enkelt.Min sons sömnklocka var 45 minuters pass. Ts dotter verkar ha 30 minuter. Då testar du att störa henne ca 5 minuter innan du vet att hon kommer vakna. Stryka med fingret över näsan, pannan el nåt liknande. Barnet ska alltså inte vakna till helt, men bli stört så det kommer upp ur djupsömnen. Då påbörjas en sömnperiod till, i TS fall 30 min till. Funkade jättebra på min son och jag ändrade hans sovmönster från 45 min till 1,5 timme på det sättet. Detta ska man ju alltså bara göra om man känner att barnet behöver få sova längre. Är barnet själv nöjt finns det ingen anledning att börja ändra sömnmönstret.
    Har provat det, och ibland har han sovit kanske 10-15 minuter längre men han verkar ha svårt att sova när han lättsover. Dvs vaknar lätt.. Hur lång tid tog det för dig?
    Tänkte att man kanske måste fortsätta typ, länge?
Svar på tråden Min 6månaders sover så korta stunder dagtid-hur förlänga?