• kixan

Farligt att ge hund vindruvor?

Min karl hävdar att det är livsfarligt att ge hundar vindruvor, jag känner mig rätt skeptisk till att det stämmer, men man vet ju aldrig. Någon som vet om det stämmer eller inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 00:07
    Jag googlade, för den som googlar skall finna..

Tydligen kan det ge njurproblem, men enligt den ena texten kan det räcka med en mycket liten mängd och enligt den andra behövs det rätt mycket... Men då vet vi det iaf..

• Svar på tråden Farligt att ge hund vindruvor?
  • frulan

Jag har oxå hört/läst att det stämmer.
    Har något med njurarna att göra, är för trött för att komma ihåg vad

• Hansi

Jag har matat min hund med vindruvor och han lever i allra högsta grad!

• frulan

Som det mesta som är giftigt... vissa klarar det galant.
    Men varför chansa?!

• kixan

Min hund (JRT) verkar iaf ha plåtmage, han har en gång smällt i sig typ 50 g mörk choklad utan att bli det minsta påverkad och vindruvor har han också ätit (innan vi hörde om detta) och han lever ju än..
    Det är ju så mycket hundar inte "ska" äta nowadays, det är svårt att hänga med, första hunden fick lite allt möjligt som enligt vad manidag  vet inte alls är bra (potatis och lök ska man ju t.ex. inte ge och hon åt jämt av "människomaten") och hon blev 13 år gammal...

• köttbullelydnad

Nyttigt är det inte, men allt handlar om mängd och hur ofta. Som med det mesta annat.

• Miss E

Alkohol - har ett ämne i sig som heter etanol är giftigt, och då hundarna är betydligt mindre än människor kan de väldigt lätt råka ut för alkoholförgiftning & i värsta fall dö.

Aprikos, körsbär, fikon, plommon, äpple och liknande frukt - om en hund äter stor mängd av dessa frukter eller deras löv och/eller kärnor, kan det bli farligt. Dessa frukter innehåller ämnen som liknar cyanide som är giftigt och påverkar t.ex. andning, ögon och kan ge chock etc.

Avokado - skal, kärna, löv och själva frukt är giftigt för hundar. Det giftiga ämnet är persin, och har många symptom så som andningssvårigheter, svullen mage, vätskesamlingar i bröstkorg och hjärta.

Bakpulver & bikarbonat - en betydlig konsumtion av dessa ämnen kan ge hjärtfel hos hundar.

Choklad - innehåller ofta mycket fett, koffein, theobromine som påverkar hundarnas nervsystem & kan i värsta fall orsaka hjärtinfarkt.

Fet mat - kan förutom fetma relaterade sjukdomar också ge problem så som kräkningar, diarré och magvärk.

Mjölkprodukter - hör kanske inte till det farligaste men kan ge besvär så som kolik och diarré, då hundar saknar det enzym som kan bryta ner laktos och får då symptom som liknar människor med laktosintolerans. Konsumtion bör därför begränsas.

Vindruvor & russin - är nyligen upptäckta som farliga för hundar. De ger problem med njurar och i värsta fall död (10 fall med direkt relaterad död är rapporterade till ASPCA de sista åren).

Muskot - i större intag är farlig för hundar och kan leda till död. Symptom kan t.ex. vara skakningar, epilepsi, nervproblem etc.

Lök & vitlök - Hundar saknar det enzym som smälter lök. Om en hund äter mycket lök kan den få symptom som t.ex. kolik, kräkningar, diarré, alvarliga matsmältningsproblem. Om en hund äter mycket lök eller vitlök blir de röda-blodkropparna känsliga och kan brista tillslut, detta p.g.a ett ämne som heter thiosulfat. Symptom kan komma direkt eller efter några dagar. Om en hund får för stor mängd i sig utan hjälp, kan den dö.

(¯`°?.¸ ღ♥ v.32! Jag Väntar En Liten POJKE!♥ღ ¸.?°´¯)
  • södertälje

Hoppsan! min 11 åriga hund har alltid älskat frukt och grönsaker,plommon plockar han själv från marken när dom rammlat ner,annars är hans stora favorit brysselkål!!Och i skogen käkar han blåbär,smultron och lingon.

• maximum

Oh my god....
    Min hund ÄLSKAR vindruvor. tur att det är ett tag sen vi delade på en ask.
    Nu kommer han aldrig mer att få det. Stckars liten så som han tigger när druvorna är framme

• Sootie

Glöm inte att purjolök också räknas till lök och vitlök..

Sen vill jag påminna om att inte ha tuggummi eller halstabletter tillgängligt då det också kan bli farligt om hunden får i sig det..

Om man oroar sig över något hunden har ätit kan man kolla giftinformationscentralen som har en egne del för djur..

Svar på tråden Farligt att ge hund vindruvor?