• Tecken

Kycklingfärs?

Någon som har något recept som innehåller kycklingfärs? Gärna ett lite "annorlunda" recept, "vanliga" recept kan jag ju leta upp själv

Tack på förhand - ser fram emot era smarrigaste recept!

• Svar på tråden Kycklingfärs?
  • Tecken

Hm, så det finns alltså ingenting gott jag kan göra med färsen?

• ÄLVOR HÄXOR O TROLL

Du kan göra Köfte..om du vet vad det är? Det är jätte gott,du kan göra mycket turkisk mat av det,eller så kan du rulla och göra avlånga köttbullar,som köfte då..sen steka och mosa aubergine och lägga i mitten av köttfärsen,super gott gör min svärmor mycket,eller fyllda paprikor..

ღ ღ Ta inte livet för givetღ ღ
  • Tecken

Jodå, jag vet vad Köfte är - men jag har faktiskt aldrig ätit det. Jag har surfat runt lite på www.ica.se för att få lite inspiration, för här på FL verkar det inte finnas så mycket...

Tack, Älvor Häxor Och Troll för tipset

• FrökenLagom

Ett jättegott recept med kycklingfärs är att ta ett ägg och lite ströbröd och blanda tillsammans med kryddor (peppar, curry och det du gillar) i en bunke. Blanda sen i kycklingfärsen, lite rårivna morötter (solrosfrön och linfrön kan man också ha i om man gillar det) lite finhackad lök och blanda allting. Forma till biffar och stek. Servera antingen som hamburgare med bröd och tillbehör eller med ris och god currysås.
    Mums!

• Tecken

Tack, FrökenLagom - det lät gott, och lite nyttigt också

• FrökenLagom

Ja och det går att variera så mycket beroende på vilka kryddor man har i. Curry är oftast det självklaraste för alla då det gäller kyckling, MEN prova till exempel med tacokrydda, jättegott och saftigare än med vanlig köttfärs.

• Tecken

FrökenLagom: Curry är typ det enda jag inte äter i kryddväg - så det får bli tacokrydda.

• Dimitra

Ajvar relish brukar jag ha i smeten. Eller fetaost + soltorkade tomater

Rivna morötter ska jag testa att ha i. Kycklingfärsen blir lätt lite torr i min matlagning

The Dimitra universe.
  • Tecken

Dimitra: Mmm, ajvar... Tack för tipset!

Jag kommer lämna datorn en stund - men jag vill gärna ha fler tips *ler vackert*

• FrökenLagom

Prova att blanda i cantadou vitlök och örter (eller någon annan smak som du gillar) och gör kycklingbollar av dem och servera med potatismos eller ris.

• destiny391

Mald kyckling?? No shit..

Tankte mest om det ar likt bland/not/flask fars. I konsistens och sa. Ater inte kottfarsen har i England, men tankte att det kanske kan vara ett alternativ till kottbullar och sant..

• Tecken
    destiny391 skrev 2008-11-17 13:42:25 följande:
    Mald kyckling?? No shit..Tankte mest om det ar likt bland/not/flask fars. I konsistens och sa. Ater inte kottfarsen har i England, men tankte att det kanske kan vara ett alternativ till kottbullar och sant..
    Du frågade, jag svarade Finns ingen anledning till att missbruka frågetecken för det.

Tack för alla tip! Snart är det dags att bestämma mig för vad jag ska göra *hemlighetsfull*
  • Mamma till två mirakel

Efs jag inte äter rött kött så har jag kyckling färs till det mesta...

Lasagne,Köttfärssås,Hamburgare... köttbullar....

Hackad persilja,salt,peppar och grillkrydda är supergott att ha i biffar som du sedan har klyft potatis till med tzatziki

(¯`°?.¸ ღ♥ Med ett Mirakel i magen v.34 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Kallis

Det här receptet tycker jag om. Servera med klyftpotatis eller som kycklingburgare med bröd o sallad.

Kycklingbiffar:

400 gr kycklingsfärs

1 liten riven gul lök,

2 pressade vitlöksklyftor

3 tsk mango chutney

1 tsk sambalolek

saft + skal från 1/2 citron

1/2 tsk salt

peppar

Blanda allt och stek därefter!

Kall sås:

1 creme fraiche 17 %

1 liten röd lök, hackad

3 tsk mango chutney

1 tsk sambalolek

lite citron

salt och peppar

Mamma till Ebba 071222
  • FrökenLagom
    Kallis skrev 2008-11-19 22:11:58 följande:
    Det här receptet tycker jag om. Servera med klyftpotatis eller som kycklingburgare med bröd o sallad.Kycklingbiffar:
    400 gr kycklingsfärs
    1 liten riven gul lök,
    2 pressade vitlöksklyftor
    3 tsk mango chutney
    1 tsk sambalolek
    saft + skal från 1/2 citron
    1/2 tsk salt
    peppar

Blanda allt och stek därefter!

Kall sås:
    1 creme fraiche 17 %
    1 liten röd lök, hackad
    3 tsk mango chutney
    1 tsk sambalolek
    lite citron
    salt och peppar
    Detta lät jättegott, det måste jag testa senare.
  • Arentorpbebis

jag skulle testa att göra kyckling hamburgare! låter gött, men har inge reccept tyvärr..

Svar på tråden Kycklingfärs?