• Miisun

Göra egen fågelmat?

Denna fråga passar till flera ställen (hobby, eller pyssel) men jag ställer den här; har nån gjort egen fågelmat? Typ smällt kokosfett å blandat nåt i? Hur har ni gjort? Finns det andra sätt, å hur får man den att hållas i plus-grader isåfall?

• Svar på tråden Göra egen fågelmat?
  • Stor mamma

Jag brukar ta kokos fett, hampafrön, solrosfrön samt den nya blandningen med mjölmaskar i.

Sen köper jag en bit ister och hänger upp. Jordnötter är populärt också.

• Miisun

Okej =) Har själv lagt märke till att lägger jag ut både havre och solrosfrön så lämnar havren orör. Solrosfröna e tydligen delikatess =)

• Stor mamma

Havren äter mest bara vissa arter. Dom sa på tv att det är bara skit att köpa blandningar med havre i.

• och

Fasaner och gulsparvar äter havre. En del andra fåglar kan äta det i nödfall. Men det är billigt och därför blandar de i det i fröblandningarna som utfyllnad.

Annars kan man köpa vanligt margarin och hänga upp, det är billigt och ger mycket energi åt fåglarna.

• Froststar

Har gjort många olika. Något som också var poppis, speciellt hos nötskrikorna, var smält kokosfett som vi blandade torkade frukter och nötter i och hällt i formar för att kunna hängas då de stelnat. Har också gjort med müsli och andra frukostflingor (ickesaltade och utan för mycket socker). Russin och mandel som blir över efter julbaket är också mums.

Ett år spände vi upp ett juterep med julbelysningsslinga runt om och hängt sådana egengjorda fågelmatdekorationer i det. Det såg riktigt trevligt ut och fåglarna fick lite belysning under mulna dagar De började faktiskt äta lite tidigare på morgnarna och lite senare på eftermiddagarna än annars.

Svar på tråden Göra egen fågelmat?