• Mysmysan2

Tips på nyttigt snacks

Är sååå sugen på godis och kakor hela tiden men nu har jag bestämt mig för att sluta med mitt onyttiga liv, om inte för min egen skull så i alla fall för bebisen i magen. Tänkte gå och köpa russin idag, är det någon som har något tips på andra nyttiga snacks som man kan äta när man blir lite sugen?

• Svar på tråden Tips på nyttigt snacks
  • SolHav

Grönsaker o dip! morötter, selleri, gruka, paprika. lite nyttigare dip får man om man använder turkisk yoghurt istället för gräddfil.

Annars finns det ju en massa torkad frukt och nötter, även om jag tvivlar på att den är osötad

Cocktailtomater!

• raspberryrevolution

fruktsallad är underuppskattat

• SolHav

jaaa, fruktsallad!! Mums! Borde man inte kunna ha vaniljkesella i den??

• Linny

russin är inte så nyttigt Extrema mängder socker i så lite. Man kan ju äta ett helt paket utan att känna sig nöjd ändå

Håller med övriga isåfall. Grönsaker med dip.
    Färsk frukt som du blandar (inte köpe-fruktsallad), en klick yoghurt på toppen, lite rostade pinjenötter och pyttelite flytande acaciahonung på toppen.

• Mysmysan2

Tack för alla tips!

Inga russin alltså!
    frukt och grönsaker är ju väldigt gott och jag äter redan mängder med det men jag känner att jag kan äta hur mycket som helst och ändå inte vara nöjd...

Dip däremot känns inte alltför nyttigt, om man inte gör det själv. Det är ju hur mycket skumma grejer som helst i en sån där pulverpåse.. Men som sagt, man kanske kan krydda själv.

Vill ha fler tips!!!

• Milletti

Äppelchips! Hyvla av tunna skivor med osthyvel eller dyl och lägg på plåt, kör i ugnen på sådär 50 grader i ca en timme, kolla dem då och då, färdiga när de är hårda =)

• fiamalm

Grönsaker och dip, frukt med turkiskt yoghurt med vanilj i, sen är ju både hemmagjorda popcorn och saltapinnar rätt okej om man är sugen på salt.

Sen gjorde jag faktiskt egna chips, skivade potis tunt, la på en plåt med bakplåtspapper under, penslade med lite olja, tog på lite salt och in i ugnen tills de blev lite krispiga, det blev jättegott:) Sen brukar vi också ha tagit tortillias bröd och skurit i bitar, lag på grovsalt och andra kryddor om man vill och in i ungen tills de blir hårda.

Behöver jag nämna att jag var saltberonede när jag var gravid ;)

• Mysmysan2

Själv är jag sockerberoende och vill ha sötsaker hela tiden.... helst något som går fort att få fram, jag menar finns det något bättre än smågodis som bara ligger där i en skål och väntar på en? Men nu ska ju jag sluta med sånt, frågan är bara hur det kommer att gå och hur galen jag kommer att bli....

• fiamalm
    Mysmysan2 skrev 2008-11-17 14:43:21 följande:
    Själv är jag sockerberoende och vill ha sötsaker hela tiden.... helst något som går fort att få fram, jag menar finns det något bättre än smågodis som bara ligger där i en skål och väntar på en? Men nu ska ju jag sluta med sånt, frågan är bara hur det kommer att gå och hur galen jag kommer att bli....
    Du kan skära upp typ äpplen, päron mm och lägga i vatten och ställa i kylen, då håller det sig en dag iallfall, då går det snabbt att bara ta en bit när man blir så där sugen...men gud så svårt det är att sluta med något man är så sugen på....
  • pucken

förra graviditeten var jag ständigt sugen på nåt att tugga på. de sista månaderna skalade jag ett kilo morötter, skar i slantar och la i vatten. det fick sen stå i kylen så att jag kunde äta när jag kände att jag måste tugga på nåt. gick 1-2 kilo morötter om dagen, men hellre det än 1-2 kilo godis och den är graviditeten verkar gå åt samma håll, morötter i överflöd.

• Helena D

Rostade sojabönor är en höjdare och betydligt nyttigare än chips eller nötter! Risentas smaksatta solrosfrön är också supergoda och finns i små portionspåsar. Sedan var jag smått besatt av Snackajacks "riskakechips" i barbecuesmak, men de verkar tyvärr ha slutat tillverkas. En genomgående trend med saker jag gillar, det där. :)

Clementiner är sjukt gott så här års också.

Svar på tråden Tips på nyttigt snacks