• marjalena

klädsel på begravning?

Vad kan en man ha på sig på en begravning om han inte är någon "kostymnisse"? Min man använder sällan/aldrig kostym och nu ska vi på begravning.

Kan man ha ett par svarta byxor och en svart skjorta (med vita, smala ränder på längden)? Har man slips till det? Vilken färg på den i så fall? Bör man kanske ha en slipover eller nåt?

Det är inte ofta jag lägger mig i vad maken har på sig för kläder, men just på en begravning känns det viktigt.

• Svar på tråden klädsel på begravning?
  • Virriga Vera

Det går bra med snygga svarta byxor, en svart skjorta, tycker man att det blir för mörkt kan man ha en vit snygg t-shirt under. Det går också bra att ha en ljus skjorta om man har en mörk kavaj, kofta eller liknande.

• Airlee

Min man är ingen "kostymnisse" heller direkt men på begravning drar han på sig en kostym ändå. Visst kan jag förstå att man inte trivs i en viss typ av kläder fast en begravning varar ju inte så fasligt länge så det tycker jag är en uppoffring man kan göra...

• marjalena
    Airlee skrev 2008-11-17 13:30:03 följande:
    Min man är ingen "kostymnisse" heller direkt men på begravning drar han på sig en kostym ändå. Visst kan jag förstå att man inte trivs i en viss typ av kläder fast en begravning varar ju inte så fasligt länge så det tycker jag är en uppoffring man kan göra...
    Jo visst kan han offra sig. Men jag vill ändå att han ska vara sig själv och känna sig bekväm även under begravningen. Det bör väl vara ok att vara finklädd även om det är utan kostym?

Dessutom så har kostymbyxorna "krymt" sedan han använde dem sist
  • sweetaly

slipsen beror pa om han ar nara anhorig eller inte. vit om han ar nara annars sa ska den vara svart han kan aven ha en vit skjorta om han har svarta byxor

tyvarr sa vet man for mkt om sadant har...

• Airlee
    marjalena skrev 2008-11-17 13:33:27 följande:
    Jo visst kan han offra sig. Men jag vill ändå att han ska vara sig själv och känna sig bekväm även under begravningen. Det bör väl vara ok att vara finklädd även om det är utan kostym? Dessutom så har kostymbyxorna "krymt" sedan han använde dem sist
    Jo det är säkert okej, ni vet ju själva bäst dessutom vilka som kommer att vara där och vad som funkar. Men i min släkt/bekantskapskrets så är det i princip bara barn och tonåringar som inte har kostym i såna sammanhang och jag tror (tyvärr) att en del hade reagerat lite undrande om min man dök upp i andra kläder än kostym. (Om inget annat var angivet förstås.) Men det blir säkert bra, huvudsaken är ju att man signalerar sin respekt genom hur man klär sig.
  • Duckan74

Tillhör de som tycker att kostym är det som ska tas fram inför en begravning, men visst, svarta byxor och mörk skjorta funkar väl också.
    Ska han ha slips ska den inte vara vit om ni inte är absolut närmast sörjande el ska bära kistan.

• saltflingan

www.fonus.se/index.php

I länken ovan anges vilken klädsel det är som gäller på en begravning.

Jag var själv på begravning idag och kan säga att det var 3 personer som inte hade tagit reda på hur man bör klä sig och de stack verkligen ut, och inte på ett bra sätt. Visa tillbördig respekt och ha åtminstone svarta finbyxor och vit skjorta (på herrar).

• marjalena

Tack så mycket för era svar!

Nu har han (och jag,hehe!) plockat fram kläderna han ska ha på sig. Det blir ett par svarta snygga byxor, vit skjorta med svart slips och en mörkgrå kavaj och svarta finskor till. Blir bra va?

• frecklefart90
    marjalena skrev 2008-11-17 21:27:11 följande:
    Tack så mycket för era svar! Nu har han (och jag,hehe!) plockat fram kläderna han ska ha på sig. Det blir ett par svarta snygga byxor, vit skjorta med svart slips och en mörkgrå kavaj och svarta finskor till. Blir bra va?
    Det blir jättebra
Svar på tråden klädsel på begravning?