• Musslan

Hudflagor vid ögonbrynen på bebis. Vad är det? Skorv? Hur tar man bort det?

Min 6-veckors bebis har hudområden kring ögonbrynen där det sitter som en massa hudflagor. Vad är det? Är det det som kallas skorv? Och vad gör man åt det? Ska man pilla bort flagorna eller låta det vara? Hon har det i hårbotten också.

Lite fåfängt tänkt att det "ser inte så snyggt ut på bild", men jag ska ta lite fina bebisbilder och undrade om man kunde få bukt med de där områdena med hudflagor först.... Jag vet, fåfängt! Men det skadar ju inte att fråga!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 13:36
    Har läst om skorv nu på Vårdguiden och det stämmer in precis! Tydligen kan man smörja med olja för att mjuka upp det, och sedan borsta bort det.

• Svar på tråden Hudflagor vid ögonbrynen på bebis. Vad är det? Skorv? Hur tar man bort det?
  • penni

min son fick mass ahudflagor , mend e blev bara värre , trodde det var skorv och försöte ta bort.. det visade sig till slut vara nåt eksem. han såg iiinte så söt ut just då hehe..

• mysisen

om det e eksem är det ngn fara el försvinner det själv?

• Moa38

skorv försvinner av sig själv. jag gjorde inget på min dotter och det försvann från ögonbrynen efter nån vecka. Skall man ta bort det själv så se till att hon inte får olja eller det som anv för att mjuka upp, i ögonen.

• LilyM

Min dotter hade både hudflagor och skrov i ögonbrynen och i hårbotten. Jag köpte en kräm på apoteket som heter Borago för 79 kr som hjälpte. Då behöver man inte kamma bort något som man behöver göra med andra krämer mot skorv...krämen fungerar bra som blöjeksem oxå!!

• sandy 85

hej jag hade samma problem på min 5 veckors bebis.. min bm rekomenderade mildison salva ngn hydrokortison inte så stark men jävligt grym försvann typ efter 1 -2 ggr.. på en gång.. mirakel salva köp den på apoteket!!

lycka till!!

• ModestyBlaze

Skorv är brist på GLA i huden. Köper du "borago" salva på apoteket blir hon snart fin i huden igen. Fungerar också jättebra på exem och extremet torr hud.

• ladyrowena

har oxå kört med mildison den är grym allt försvann både skorvet och eksemet.

Svar på tråden Hudflagor vid ögonbrynen på bebis. Vad är det? Skorv? Hur tar man bort det?