Tappar man kindtänderna också?
När man tappar tänder tappar man kindtänderna också?
När man tappar tänder tappar man kindtänderna också?
Nej det gör man inte.
Skit också... min son bet precis av en rejäl bit mellan tänderna.
Åk in till tandläkaren, det är väl inte farligt om man biter av en bit? Det lagar de snabbt och bra.
Han skrek till nu när vi åt och sa att det gjorde ont... det ser inte ut som ett hål typ svart eller vitt utan det är bara ett mellanrum mellan kindtänderna typ 1 x 1 mm. Han fick tid imorgon.
Hoppas det inte är ett hål. Längst in i det här "hålet" så är det en liten svart/grå pyttekant... syns knappt. Kanske gjorde det ont för att han fick kött däremellan. Typiskt. Han äter visserligen jättemycket mediciner och vi borstar morgon och kväll så vi kan inte göra mer än vi gör. Men helt klart så saknas det en bit mellan tänderna och han säger att det känns lite vasst.
Lite info:
http://www.sjukvårdsupplysningen.se/allakapitel.asp&AllChap=True
Hur många tänder ska bytas ut?
Det är oftast mest spännande med de första lösa tänderna, men man tappar alla 20 mjölktänder. Tandväxlingen pågår under många år, fram till ungefär 13 års ålder.
Hittade precis detta på nätet på medlink.
Så sammanlagt har han ju 20 mjölktänder och det är exakt så många han har...
Tack alla för att ni tar er tid att svara.
Det kommer gå bra hos tandläkaren, troligen är det bara en flisa som gått av. Jag har precis fått påbyggt tre av mina tänder i överkäken. Det ser ut som mina riktiga tänder!
Det är bara det att han är så rädd för allting både läkare och tandläkare. Han har gått hos läkare ända sedan han föddes fram till nu. Ätit en flod av mediciner så därför känner jag att jag är rädd att han fått hål. Sen gör ju inte detta saken bättre... stackaren.
jag är också livrädd för allt sådant, visst jag är vuxen, men jag hyperventilerade innan första behandlingen hos tandläkaren. Nu kom jag till en tandläkare som förstod min rädsla, utan att jag bad om det så satte hon bedövningssalva innan hon tog sprutan.. Be tandläkaren göra det, då märks inte bedövningssprutan sen!
Barnen tappar alla 20 mjölktänderna, även de som är kindtänder(tappas från ca 6 till 13 års ålder). Vid ca 6 års ålder kommer även nya kindtänder innanför mjälktänderna(sk sexårständer). Dessa är permanenta tänder och tappas inte.
Om en mjöltand går sönder lite och barnet inte har några besvär är det inte säkert att man behöver laga den. Ibland kan en tand som nyligen frakturerat isa riktigt mycket och då kan det vara bra om man får täcka den känsliga ytan. Behandlingen behöver inte vara så besvärlig, jag lovar! Vet inte hur gammal din son är men tycker nog ändå att du ska kontakta tandläkaren så de får titta. Ibland kan ju tänderna gå sönder därför attd et är karies under ytan - bra om en tandläkare får kolla
Lycka till!
Men jag fick hål i någon kindtand när jag var 6 år, men de tänderna har jag kvar fortfarande.. Jag har inget minne av att jag tappat mina kindtänder.. Men det är väl sant om du säger det..