• drtina

MPR-vaccination till Kanarieöarna?

Som rubriken lyder, har ni vaccinerat era små med en extra mpr-vaacination när ni åkt till Kanarieöarna? Vår yngste är 10 mån och vi åker om 2 veckor. BVC vill inte vaccinera och vill inte svara direkt. Smittskyddsinstitutet rekommenderar ju men BVC-tanten tyckte det var lite överdrivet....
    Hur har ni gjort?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden MPR-vaccination till Kanarieöarna?
  • livet leker

vaddå, mera skydd än vad han redan fått? Låter överdrivet tycker jag oxå. Kanarieöarna är inte dirket drabbade mera än vad vi är.

• En glad tjej

Är i samma sits och nu på 10-månaderskollen frågade  jag om detta och Kanarieöarna är ingen riskzon så vi ska inte vaccinera. Jag litar på deras omdöme. Dessutom var en läkare med och hon sa samma sak.

• lillvilda

Så här har jag förstått det, man kan tidigarelägga vaccinationen redan vid 9 mån ålder om man ska resa utomlands. Vid tidigare läggande av vaccinationen så kan effekten av vaccinationen bli sämre så man vaccinerar då barnet igen vid 18 mån.

• Duckan74

Vi fick ta mpr-en tidigare när vi skulle till Dubai. Siri var då 14 mån. Inte nödvändigt sa bvc när jag frågade men vi gjorde för säkerhetsskull.

• Susiepie

Vi vaccineraade inte tidigare när vi var på kanarieöarna iaf! Inte ens nån som tänte på det ellersa nåt om det!

Livet är fullt av kärlek!
  • lillvilda

ne vi reste till teneriffa och då var det inte påtal om nån vaccination. sonen var iförsig bara 6 mån oxå men på bvc sa dom att när man så på turistområden så brukar det inte vara nån fara. Vi kommer resa med båda på pojkarna ca 2 år och 6 mån runt i medelhavet till våren och vi kommer inte ge några extra vaccinationer som det ser ut nu.

• drtina

Tack för alla svar!
    Det känns ju inte som om det är någon större risk än i Sverige när man åker på charter till Kanarieöarna så vi struntar nog i det. De ville inte ge tidigare än om han var 1 år på BVC ändå... Då skulle vi få ta oss till en privat vaccinationsklinik.

• Vide

Jag frågade också på bvc (läkaren) eftersom vi ska till Teneriffa men de tyckte inte att det behövdes om man bara skulle till en turistort.

• Småtokig

Vi gav sonen den innan vi åkte till Mallorca i våras då var han 14 månader.

♥Albin 20070116 ♥
  • Tiniwinisen

Vi reser nu i december med våran pojk på 11 måander och han har fått MPR-vaccinationen tidigare. Han ska få ta den igen sen som alla andra. Men vi tyckte att det var dumt att chansa.

• Dixie

vi gav mpr sprutan till vår dotter (då 11 mån) när vi skulle till Mallorca i sommras, eftersom det varit flera fall av mässling i Europa under sommaren, bl.a. i Spanien och Danmark.

Svar på tråden MPR-vaccination till Kanarieöarna?