• Anonym

Ni som har panikatacker snälla svara! Rädd

Trode nyss hjärtat stannade för några sekunder när jag gjorde mat :blå: :grön:
    Ingen smärta eller så utan en hemsk lustig kännsla att nu jävlar stannade hjärtat för några sekunder och blir genast livrädd och lämnade köket och allt jag höll på med
    jag som kände mig så pigg och glad idag så kommer detta *snyft* Varför?
    Haft panikkänningar (som oftast i bröstet) nu i 2 dagar innan idag men idag kände jag mig bra.
    Snälla måste få veta om någon mera upplevt liknande?
    Jätte tacksam för svar.
    Ska även nämna att jag tagit flera EKG:n och även 24 timmars ekg och har fått talat med överläkaren inom hjärtkunniga läkare och han sa att det är inget fel på mig och att allt är bra med mig.
    Det jag får är som att hjärtat gör frivolter,skenar iväg osv det såg dom och även dubbelslag men vanligt vid panik men så grymt rädd.
    JAG VILL INTE DÖ NU
    Är dessutom ensam hemma med en 4-åring och gravid :-S

• Svar på tråden Ni som har panikatacker snälla svara! Rädd
  • fjonkan

Jag har samma symptom när jag får känningar av min panikångest och det är inte alls farligt. Det händer inget med hjärtat och det e ju extremt ovanligt med hjärtsjukdomar i ung ålder,det vet du säkert vid det här laget. Har du inget lugnande hemma som du kan ta så din panik klingar av?

• LeaveMeAlone

det är nog rätt många som har eller har haft panikångest som kan känna igen sig i rädslan oavsett hur den yttrar sig. jag hade hjärtklappningar men det värsta var känslan av att inte få luft. trodde länge att jag hade någon typ av astma men enligt läkaren var det då inget fel på mig. tills jag själv kom på vad det var. kunde också komma mitt i en glad stund när man minst anade det. var som att andas ur ett minimalt sugrör och djupa andetag jag än tog så kom inget ner i lungorna. till slut fick man ju panik. fy fan för panikångest. som tur är händer det ytterst sällan numera. hoppas allt löser sig för dig TS,

du ska inte gå och kolla om du kan få nåt lugnande eller antidepp eller så för att slippa det där? prata med någon?

• Anonym

Nej, ta inga mediciner när du är gravid. Det går över och är helt ofarligt, både för dig och för bebisen. Tro mig, man överlever fast det inte alltid känns så. Du lär dig med tiden att kontrollera det bättre...

• Anonym

Min läkare sa att jag omedelbart skulle sluta med antidepp nu när jag är gravid pga det alltid finns risk för skador på fostret osv

• Anonym

Men rädslan nu va för jag hade ingen smärta i bröstet då det hände utan det bara kändes som det stannade av några sekunder :-S
    Så rädd att mitt barn på 4 år och den i magen ska förlora sin mamma (Är 27 snart) redan

• Anonym

Att tro att man ska dö är ju väldigt typiskt panikångest! har kämpat med PÅ i 14 år och är nu gravid med mitt första barn. Vill inte äta medecin när jag är gravid så jag försöker kämpa på ändå men jobbigt ibland. jag köpte och läste boken "Fri från oro, ångest och fobier", jättebra bok hjälper verkligen när det är jobbigt!!

• Janneman

Jag vet om en väldigt vanlig anledning till både "depp" och panikångest. Men eftersom jag skrivit om det tidigare på Fl och fått "noll respons" tänker jag inte skriva om det igen.
    Utan bara säga "googla, på B12 brist".

• Anonym

Janneman: B12 brist? Intressant berätta gärna mer för jag har inte sett det du skrivit då.

Anonym nr 6: Vart kan man köpa den boken? Tips?

• Anonym

Beställ den från Adlibris, kostar ca 30-40 :- i pocket!=)

• Anonym

Ska jag absolut göra.
    Är det sådan där bok med självlärning?

• Anonym

Ja bl a, beskriver väldigt utförligt om alla olika sorters panikattacker. beskriver även KBT terapi. För mig har den hjälpt mkt eftersom den "övertygar" om att det inte är fel på mig och jag kommer inte dö, ingenting farligt kommer att hända. har läst den flera ggr och de blir lättare och lättare att hantera /stoppa Panik attackerna!

• A flikka

Jag hade b12 brist! Fick käka triobe i över ett år, fast nu är det bra igen :). Det är många som går med b12 brist utan att veta om det.

• Anonym (EGO)

Det du kände låter som extraslag.
    Inget farligt, men ack så obehagligt. Har man dessutom panikångest, känns det än värre.

För att komma över din ångest är som någon redan skrev, kbt det bästa. Du får dessutom då lära dig att leva med din ångest, för det är inte alla som blir av med den helt.

Lycka till!

• Anonym

Har nu beställt boken och hoppas den hjälper mig också och komma till insikt mera med fenomenet "panik och ångest" *Suck*.
    b12 brist vet jag inte om jag har hur tar man reda på det?

• Anonym (liknande)

Var inte orolig. Om läkarna har sagt att allt är okej så får du lita på det.

Alltså.

Om läkarna har sagt att allt är okej så får du lita på det.

Om läkarna har sagt att allt är okej så får du lita på det!!

Om läkarna har sagt att allt är okej så får du lita på det!!!

Du har kanske en rädsla att dina barn ska förlora dig. Det är liksom den av de största rädslor man kan ha som mamma. Därför letar du tecken på att det skulle kunna hända.

Jag har precis samma problem. Med hjärtat, och med oron. Jag går till en psykolog och pratar om det, och i grund och botten är det en rädsla för döden som spökar. Det är den känslan man måste komma över. Jag har mer och mer vågat börja lita på att jag inte behöver va orolig över hjärtat.

Jag tror såna som du och jag måste lära oss att acceptera att döden FINNS och att vi nån gång kommer ta farväl av nära och kära. Det är liksom så det bara är. Det kan hända saker precis NU, en komet kan landa i huvudet på dig, dina barn kan bli överkörda, du kan få cancer osv osv.
    Med största sannolikhet kommer du dock förhoppningsvis leva ett friskt och härligt liv tillsammans med dina barn! nån gång kommer nån kanske bli sjuk. Men det är DÅ, inte nu.

Appropå extraslag så har väldigt många människor sådana och det kan visst bero på en mängd olika saker. För de allra flesta är det helt ofarligt. Och som sagt, om läkarna säger att det är okej med ditt hjärta så är det det.

När jag inte oroar mig så mycket över hjärtat så slutar det faktiskt göra såna där "pauser".
    Och jag vet precis hur du känner när det rusar på sådär. Det är din rädsla att det har "stannat" som sätter ett jäkla fart på pulsen igen, för du tror du måste fly... hitta en telefon typ, och slå 112 så dom hinner komma och sätta igång ditt hjärta.

Jag andas t ex "fel", blir inte mycket djupandning. Stressad till tusen.. och rädd. Då slår hjärtat snabbare, för det tror jag behöver "fly". När det då slår så mycket kanske man får lite för mycket syre ut i kroppen, och då liksom pausar hjärtat ibland, för det liksom inte behövs så otroligt mycket för tillfället. Men det kommer ju alltid igång igen! Hjärtat ett liksom ett av våra mest stronga organ!
    Sen kunde det visst va brist på både kalium och B12 som leder till extraslag. Och det kommer absolut vid trötthet och efter man druckit alkohol.

Gör som jag och börja öva på att acceptera döden, så att du kan börja LEVA, utan att hitta sätt att skydda dig mot döden. Då får du inget liv liksom.

• Anonym

Anonym (Likande)

Ska försöka ta till mig det du skrev så bra även om det är lättare sagt än gjort.

Svar på tråden Ni som har panikatacker snälla svara! Rädd