• Flägg

Julgranen, när tar ni in den och pyntar?

Jag har "bara" bott hemifrån i lite mer än 1 år, tillsammans med min sambo. Han har inga direkta jultraditioner men det har jag, Så förra året körde vi på samma tradition att ta in granen dagen för julafton som vi alltid gjorde när jag bodde hemma. Men i år kände jag att vi ska ha en egen tradition med granen och ta in den tidigare. När pyntar ni granen?

• Svar på tråden Julgranen, när tar ni in den och pyntar?
  • sanne84

vi älskar julen och vid typ vid andra advent klär vi våran plastgran. Men alla tycker vi är konstiga som klär granen så tidigt. Men det är så mysigt när man kommer upp på morgonen och granen står där. Vi njuter verkligen av julen länge.

• Fru U

1:a december nu när vi har plastgran (tål inte riktig gran under så lång tid) annars var det på Luciadagen när vi hade riktig gran

Svaren bor i hjärtat
  • Flägg
    sanne84 skrev 2008-11-17 16:46:48 följande:
    Men det är så mysigt när man kommer upp på morgonen och granen står där. Vi njuter verkligen av julen länge.
    Precis, det är jättemysigt. Och jag tycker det är så mysigt att ha klapparna man slagit in under granen.
  • sanne84

sätt upp julgranen när ni vill. bara du och din sambo är överens så blir det nog bra. Men som sagt det är så mysigt att njuta av granen länge, jag har aldrig förstått det där med att ta fram den dagen före julafton känns stressigt och onödigt.

• soozii

Jag julpyntar knappt något före min födelsedag, den 17:e december. Både min egna tradition, plus att jag har varit uppväxt med det under hela min barndom

• miababia

under min uppväxt har vi alltid tagit in granen dagen innan julafton och klätt den.

• Twilight

Klär den på natten till julaftonen... Så härligt att se hur lillgumman lyser upp när hon ser den på morgonen sen. Nix, hon får inte vara med o klä den (Ifall någon undrade )

♥Familjen♥
  • Flägg

Vi har som tradition hemma hos mina föräldrar att klä den dagen före för då är det deras bröllopsdag, så det har blivit som en tradition. Och det gör vi fortfarande. Men det kändes så konstigt att först klä våran och sen deras. Så jag tänkte dela upp det i år :)

• Miss Lau

Vi tar in granen och pyntar den vid Lucia. Vi reser alltid bort runt den 23:e och är borta ca 2 veckor så det är vår enda chans till att få njuta av julgran hemma.

• Mia3

Tidigast ett par dagar före jul, men helst dagen före! Då man klär den på kvällen och lägger lite klappar under... Så mysigt det är... nu längtar man ju ännu mera!!

• Matsina

I år blir de nog att vi köper gran till Lucia. innan har de varit någon dag innan julafton..

• Smurfan JM

Vi har upp granen på Lucia, och tar bort den kring nyår, vilket jag tagit med mig från min uppväxt.

Karln är uppväxt med att granen ska upp dagen innan julafton, och sedan stå kvar till tjugondag Knut - men jag ser ingen mening med att ha granen kvar så länge EFTER julhelgen, jag vill ju njuta och längta... ;)

Under min uppväxt kom dock klapparna fram (ner från ovanpå garderoberna i vardagsrummet) under natten till julafton, men här hemma läggs de under granen allt eftersom de blir klara (nu innan bor de i soffan i gästrummet i väntan på gran).

• colanappen

vi tar in grannen 2 dagar innan jul... sen får den stå och vänja sig lite och så klär vi den kvällen innan julafton... kan bli lite tidigare oxå om vi ska bort eller så..
    sen får den stå tills den barrar för mkt

Svar på tråden Julgranen, när tar ni in den och pyntar?