• smultronrt

mörk urin

på morgonen när jag gick på toa var mitt urin väldigt mörkt. det såg mer rött en gult ut. Har haft mörkt urin för när jag kissat men då har det vart mer oranget.. Vad er detta??? är det normalt??
    Vet att man kan ha mörkare urin om man inte drukit så mycket men jag tycker jag dricker väldigt mycket på kvällarna och under hela dagen. är i vecka 16

tacksam för svar

• Svar på tråden mörk urin
  • Humpis

morgon urinen är alltid mycket mörkare än annars. hur har den varit under dagen?

• Snart vår tur

Har man druckit dåligt så blir urinen mörkare. Eller kanske du ätit nåt som kan färga den...rödbetor ex.

• smultronrt

på dagen tycker jag färgen är normal. det är bara tidigt på morgonen. och jag har inte ätit rödbetor eller liknande. Dricker mycket men det är oftast inte vatten utan saft. kan detta påverka? som sagt är det bar på morgonen det är extremt mörkt

• Snart vår tur

På morgonen är urinen mest koncentrerad och blir då mörkare. Vatten är alltid bäst att dricka, saft innehåller massor med färgämnen och jättemycket socker (el. sötningsmedel, ibland både och) men saften påverkar ju inte färgen på urinen. Prata med din barnmorska om den mörka urinen om du är orolig.

• tänkande

Jag hade likadant och kollade upp det som tur var. Fick penicillin mot urinvägsinf.

• smultronrt
    tänkande skrev 2008-11-18 09:44:47 följande:
    Jag hade likadant och kollade upp det som tur var. Fick penicillin mot urinvägsinf.
    Kan det vara det även om man inte har problem med att kissa???
Svar på tråden mörk urin