• lina44

Taco rätter eftersökes

Hör ofta om variationer tå tacos och i ärlighetens namn börjar man tröttna lite på samma traditionella tacos...nån som har ett gott recept att bjuda på???

• Svar på tråden Taco rätter eftersökes
  • Vanillie

taco-tårta!! Jätte gott!

Varva stora tortilla bröd med en röra av taco-köttfärs, en burk taco-sås och en kelda ost-sås! Lägg riven ost uppepå och in i ugnen till osten smält! Servera med sallad!

• Tigra79

Världens godaste tacopaj, tycker jag iaf :P

Jessicas Tacopaj

4 pers

Pajdeg:
    4 dl mjöl
    50 g margarin
    2 tsk bakpulver
    ½ tsk salt
    1½ dl mjölk

Blanda ingredienserna och tryck ut degen i en form. Grädda på 225° i 10 min.

Fyllning:
    500 g köttfärs
    1 lök
    1 påse tacokrydda
    1 dl vatten

Bryn färsen med löken och tillsätt tacokryddan + vatten. Lägg fyllningen i botten på pajformen.

Sås:
    4 hackade tomater
    2 dl crème fraiche
    4 msk majonnäs
    1 krm vitpeppar
    2 dl riven ost

Blanda ingredienserna och bred ut över fyllningen i formen. Grädda i ytterligare 10-15 min på 250°.

• lina44

Taco tårta låter otroligt smidigt! Tacopaj gjorde jag en gång för längesen och jag misslyckades tyvärr...
    Tack

• buffyla

Du kan ju variera med gårda skal, chips, tortillabröd (naturella eller med örter Använd fajitakryddad kyckling istället för tacokryddad färs. Minifraiche med pressad vitlök i är jättegott!Likaså stekta champinjoner och lök. Finns tusen varianter men jag verkar inte komma på fler just nu...

• Vanillie

Ja, tårtan är kanon! och väldigt lätt gjord! Dom stora bröden brukar passa perfekt i en vanlig pajform, annars kan man få pussla lite, men det funkar bra det med!!

Lycka till!

lina44 skrev 2008-11-17 17:46:52 följande:
    Taco tårta låter otroligt smidigt! Tacopaj gjorde jag en gång för längesen och jag misslyckades tyvärr... Tack
  • Mollymajs

Taco paj

Gör en valfri pajdeg o klä en form med, Stek ärs med tacokrydda o häll i formen. Blanda cremefaiche, majonäs, hackade tomater, hackad lök, riven ost, salt o peppar.Bred det över färsen. Ställ in i ugnen o låt bli klar. Servera med sallad.

Taco gratäng.

Stek färs med en burk tacosås. Lägg det i ungsform. Blanda cremefraiche o filadelfiaost. Bre det över färsen o häll på lite riven ost. Låt stå en stund i ugnen. Servera med natchos o sallad.

• dio

Här är min version av tacopaj:

Köp mördegsplattor, lägg i en form, även på kanterna, förgrädda. När plattorna har "fluffats upp" och fått lite färg är de klara.

Stek köttfärs, blanda med lite tacokrydda.

Gör en sås med:

1 pkt creme fresh
    1 påse tacokrydda
    3 msk majonäs
    3 msk tomatpuré

Sätt köttfärsen på det förgräddade skalet. Bred över såsen, varva skivad tomat och skivad rödlök. Strö ost på, in i ugnen tills osten är smält. 225 grader

• Vanillie

mmmm.. gratängen måste jag prova! Blir ju lite hungrig här!!

• cknenne

Enchilladas

Vi brukar steka köttfärs, i med en burk Creme Fraiche Paprika/Chili och sen på med de på bröden och lite riven ost i, rulla till rullar och över med riven ost, sen in i ugnen tills dom ser lagom färdiga ut, när osten smält och dom blivit liiiite bruna. Till det Sallad och en klick Creme Fraich Paprika/Chili som man kan doppa i etc.

En taco variant på de är väl om man tar i taco krydda istället för Creme Fraichen och gör ungefär samma, servera med taco tillbehövr, typ guacumole, sallad osv.

Mums!

• Lady in the Water

Jag har ett recept på en god tacosallad!

*Koka pasta, typ skruvar.

*Stek köttfärs, ca 400 g, och häll i tacokrydda. När köttfärsen är klar rör du ner en burk creme fraiche + vanlig chilisås (inte den asiatiska utan den av tomat). Ta valfri mängd cilisås. Lått puttra en kort stund.

*Häll en burk majs i en stor skål tillsammans med hackad gurka och delade cocktailtomater. Cocktailtomater är absolut godast men vanlig tomat går naturligtvis bra.

*Häll över köttröran bland grönsakerna och rör om.

*Blanda ner pasta så att det blir bra. Man kan ju variera mängd efter tycke. Jag tycker att det är godast när salladen fortfarande är lite "kletig". Ju mer pasta desto torrare sallad. Rör om.

*Precis före servering vänder man ner ruccolasallad. Också efter tycke och smak.

*Salladen är god att servera med lite nachochips och någon kall sås till det. Det är lite överkurs men ibland kan man lyxa till det.

Bon apetit!

• lina44

Ett recept, kanon..minns inte att jag hade sås på den jag gjorde!

• lina44

Gud vad många förslag...och alla låter så goda...tyvärr är jag nu så passhungrig att jag funderar på att inhandla redan idag!!

Svar på tråden Taco rätter eftersökes