Akvariefiskar för nybörjare - tips önskas!
Dottern önskar sig fiskar i julklapp. Jag/vi kan inget om akvariefiskar och dess skötsel. Någon som kan ge oss tips och vad behövs för utrutning? Vi är nybörjare alltså! Gärna lite prisuppgifter också!
Dottern önskar sig fiskar i julklapp. Jag/vi kan inget om akvariefiskar och dess skötsel. Någon som kan ge oss tips och vad behövs för utrutning? Vi är nybörjare alltså! Gärna lite prisuppgifter också!
Jag hakar på här med, sonen vill ha fiskar
Ett tips är att köpa ett akvariepaket där alla tillbehör ingår. För nybörjare räck det med ett 45 l.
Fick själv ett för nått år sedan, har för mig att det kostade runt 500 kr för akvarie, pump, filter, doppvärmare, sand och någon plastväxt... fick även med en burk med foder.
Inga fiskar ingick.
Nybörjar fiska tycker jag är olika tetror, slöjstjärt, Mollys m.m. dvs små stimfiskar.
Små fisken brukar kosta runt 15 kr/st
Neontetror är det ofta erbjudanden på att man tex får 10 st för 70 kr.
Tänk dock på att inte har för många fiskar i ett litet akvarie!
Jag rekommenderar ett större akvarium. dels för att det är lite roligare att ha några stycken fiskar där i, istället för de dryga 4-5 st som får plats i ett så pass litet kar som 45 l. Varje fisk ska ha ett visst utrymme!
Ett större akvarium är dessutom lättare att sköta än ett mindre, då det är lättare att få balans i det.
På www.zoopet.com kan du läsa om firrar och vad varje sort behöver. Oftast är det t ex ett mycket större akvarium än man tror!
Där kan du även läsa om vilka som trivs ihop m.m.
Det är ju mycket roligare om man gör det bästa för fisken
Har du tur hittar du en bra akvarist när du sen handlar!
Alltså, en som inte säljer bara för att sälja, utan en som bryr sig om fiskarna!
Tipsar oxå om ett större, mycket mer lättskött!
Angående mat så är det väldigt vanligt att man övermatar dem.
Jag brukade mata mina varannan dag.
Om man ska resa bort finns det veckomat att ge. Om inte någon granne kan förbarma sig över dem...
Eller... när jag tänker efter så matade jag dem nog varje dag... men det hände att jag hoppade över oxå
Håller med de ovanstående som rekommenderar ett lite större kar.
Runt 100 liter tycker jag kan vara lagom att starta upp med.
Att köpa ett färdigt akvariepaket är oftast ett bra val, har man lite tur kan man också hitta ett till nedsatt pris.
Vad du behöver är akvariet, belysningsramp, värmare, pump, håv,
sand/grus, stenar/rötter för att skapa lite gömställen, fiskmat, hävert för att göra delvattenbyten och en hink som du speciellt har till vattenbytena, och inte har rengöringsmedel i.
Att skaffa en timer som sköter belysningen är också praktiskt.
Vidare en bänk eller liknande att ställa akvariet på. Räkna med att ett 100 liters akvarium kan väga runt 150 kg så den behöver vara stabil.
Vattenberedningsmedel kan diskuteras hur länge som helst om det behövs, och om det är bra eller inte, så det får du skaffa dig en egen uppfattning om.
Sedan kan man fundera på växter och fiskar.
Det är ofta svårt att få växter att trivas i nystartade akvarier, dels för att det saknas näringsämnen, vilket kan lösas med att tillsätta lite växtnäring avsedd för akvarier i gruset. och dels för att belysningen i färdiga akvariepaket ofta är lite för svag för många växter. Köper man växter som inte är så ljuskänsliga som t ex javaormbunke, så brukar man ändå kunna lyckas.
Vad som är väldigt viktigt är att starta akvariet med en låg biologisk belastning (=få fiskar) och sedan stegvis öka upp den tills man har det antal fiskar man vill ha med ett par tre veckors mellanrum.
Lämpliga nybörjarfiskar är inte heller lätt att tipsa om, men jag gör ett försök ändå, med vad jag själv skulle välja.
Kardinaltetror, de är oftast tåligare än neontetror, och jag tycker dessutom att de är snyggare. Det är en stimfisk så man bör absolut inte ha färre än omkring 6 sådan.
Någon Corydoras-mal, lättast är nog Corydoras Aeneus. Det är också en stimfisk, så återigen minst 5 stycken.
Och ett par av någon liten "lugn" ciklid
Sedan är det akvariet fullbefolkat (fullbefiskat?)
Ett annat råd är låta barnen välja, men noga kolla upp att det är lättskötta tåliga fiskar innan ni köper dem, och att kolla upp vad de har för vattenkrav, om de är stimfiskar eller lever i par osv, så att ni vet att fiskarna har förutsättningar för att trivas.
Angående fiskförslagen ovan är jag lite skeptisk till vissa av följande orsaker som gör att man kan få problem:
Neontetror, oftast vildfångade och vana vid mycket mjukt vatten och ofta känsliga/ömtåliga.
Molly är oftast odlad i Asien i dammar med hög temperatur, och vill ha denna temperatur, oftast minst 26-27 grader även i akvariet för att trivas.
Slöjstjärt är en i mina ögon sönderavlad missbildning. Dessutom är det en kallvattenfisk som vill ha en kallsäsong per år, och även annars vill ha kallare vatten än vad de flesta andra akvariefiskar vill ha. Dessutom kan den bli ordentligt gammal, vilket inte är en nackdel, men beroende på var den kommer från kan den slutliga storleken variera mellan 8 cm och över 20 centimeter, och då blir akvariet helt enkelt för litet.
Därmed inte sagt att man inte kan lyckas och trivas även med dessa fiskar.
Matning undrade du också över. Det är lämpligt att mata en gång per dag och inte oftare. Mata inte mer än att all mat äts upp på ett par minuter. Och även om jag låter lite hård så gör det absolut ingenting om man missar att mata någon dag eller till och med ett par dagar i rad, om det inte sker för ofta. Personligen skulle jag hellre låta bli mat helt om jag vid något tillfälle är borta i 5-7 dagar om alternativet är att lägga i veckofoder i akvariet.
Puuuh, nu orkar jag inte mer. Surfa runt på nätet, det finns hur mycket info som helst
Supertack för ditt utförliga svar!!
hakar på