Tillaga hel kyckling i ugn?
Ska tillaga en hel kyckling (en sån där fryst) i ugn. Någon som har gjort det? Är det inte risk för att den blir torr?
Ska tillaga en hel kyckling (en sån där fryst) i ugn. Någon som har gjort det? Är det inte risk för att den blir torr?
Låren ska ju ha en högre innertemperatur än bröstet innan den är klar, så därför tycker jag att bröstet ofta blir torrt. Om du fyller kycklingen med något blött så hålls den saftigare, och häll ofta över spad eller liknande på kycklingen medan den är i ugnen.
Kanske kan funka med sån där stekpåse? De gör väl att mat tillagad i ugn inte blir torr...?
Grilla den på låg temperatur under längre tid så håller den sig saftigare, eller i lergryta.
Behövs ingen vätska, men krydda ordentligt, även innuti, annars blir den lätt smaklös.
Man kan svepa bacon runt brösten när det är ungefär en halvtimme kvar av stektiden, det håller brösten saftiga.
Recept på kyckling i lergryta:
1 kyckling, ca 1kg
2 apelsiner
1 liten purjo
1/4 dl nypressad apelsinsaft
1/4 dl vatten
Pensling:
1 msk smör el margarin
1 tsk salt
1 krm peppar
1 tsk rivet apelsinskal
1/2 tsk senapspulver (kan uteslutas)
Tina kycklingen. Lägg grytan i vatten 10-15 min.
Skär apelsinerna och purjon i lite större bitar/klyftor.
Fyll kycklingen med apelsinklyftorna och purjon.
Lägg ner kycklingen tillsammans med resten av apelsin och purjobitarna. Häll i apelsinsaften och vattnet. Smält smöret till penslingen. Tillsätt övriga ingredienser. Pensla kycklingen.
Lägg på locket och ställ in på galler i nedre delen av ugnen.
225 grader i ca 1 1/4 timme. Ta av locket sista kvarten så kycklingen får fin färg.
Detta receptet kan man ju använda i grunden och byta ut till annan kryddning.
Jag har hört att många öser kött i ugnen för att det inte ska bli torrt.
Men, hemligheten är att det blir inte saftigare för att man öser, utan för att temperaturen blir lägre eftersom man öppnar å stänger ugnen..
Den här kycklingen är sinnessjukt god och blir inte torr:
wwwc.aftonbladet.se/v3/ab/jsp/start.jsp&a=17639
hoppas jag fattat det rätt att du tinar kycklingen först.... =)
Ska man använda lergryta ska man gäran blötlägga grytan först i någon timme så att den är genomfuktig.