• Noran

Lära sig läsa

Tränar ni era barn på att läsa? Hur? Några tips?

Min son är väldigt intresserad av bokstäver. Frågar ofta, vad står det där? Men han glömmer lika snabbt igen. Att lära sig alfabetet tycker jag verkar rätt meningslöst så det tränar vi inte på. Men jag försöker lära honom ljuda. Han har inte alls fattat galoppen. Ska kan ljuda Bamse pekar han på varje bokstav och säger b-am-se-e-amse.

• Svar på tråden Lära sig läsa
  • Tant Green

Vi gör ungefär likadant. Hon frågar vad det står, och vi berättar. Sen pekar hon på varje bokstav och säger vilken bokstav det är, och sen visar vi hur man ljudar ihop ordet, men det där sista fattar hon inte Men om ett par år eller så har det ju säkert gått in... ingen brådska!

• supersemlan

Jag tror att barn lär sig mycket "automatiskt", utan medveten träning, om man exponerar dem för språket, skrivet och talat i kombination. Alla barn gillar ju att lära sig saker i sin egen takt och motivationen är ju en viktig faktor. Fem myror är fler än fyra elefanter har nog också lärt en hel del svenska barn att läsa.

Hos oss läser vi mycket böcker och har några alfabetsböcker som dottern gillar, så bokstäverna har hon bra koll på, men hon har inte knäckt koden för att sätta ihop eller läsa ord ännu. Däremot har hon länge kunnat identifiera många ord som hon ser ofta, som sitt eget namn och kompisarnas namn på dagis, och varumärken som t ex Bamse eller Pippi... - vilket stärker mig i min uppfattning att man nog snabbare lär sig "ordbilder" än att ljuda ihop bokstäver till ord.

Här är en annan metod och en intressant artikel: www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_194523.svd

• aster

Alfabetet har vår son lärt sig väldigt snabbt, med abc-böcker och bokstavpussel. Att kunna det är en bra utgångspunkt när man tittar på ord och provar att ljuda litet. Som supersemlan säger är det också lätt att känna igen vanliga ord som namn och det som står på hissknappar mm.

Vi har ingen systematisk metod, utan jag tycker det funkar bra att undersöka språket från alla håll, rim, syonymer och lite engelska ord är ju också kul. För ett förskolebarn tycker jag att det bara ska vara lustfyllt, läsningen kommer när den kommer.

Svar på tråden Lära sig läsa