• KMJ

Kan skolan kräva inköp av skridskor??

Min dotter går i 6-årsklass. Förra veckan fick jag veta att de skulle åka skridskor nu på onsdag och att alla skulle ha med sig egna skridskor och hjälmar.

Kan skolan kräva att alla ska ha råd att köpa detta med så kort varsel. Inget nämndes om att det fanns skridskor/hjälmar till utlåning och jag vet att det inte går att hyra dit de ska.

Är det så självklart att alla ska ha råd med detta och framför allt med så kort varsel?

• Svar på tråden Kan skolan kräva inköp av skridskor??
  • Nyfiken gul

begagnade på röda korset eller dyligt kostar 30-40 kr...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • löksill

Nej, jag tror inte att skolan kan kräva att man köper skridskor. Det ska vara gratis att gå i skolan. Om detta skulle hända på någon av skolorna jag jobbar på, skulle vi antagligen i första hand höra med föräldrarna om de har tänkt köpa skridskor, annars kan man ju låna av kompisar/grannar/bekanta. Vet fröknar som har lånat ut egna barns skridskor till elever som inte har. I värsta fall får väl barnet hänga med men inte åka.

• Nyfiken gul

åh vad trött jag blir på fl ibland... blev utloggad...

när makens son gick 6-års fick dom veta att skolan inte håller med skridskor till förskoleklasser utan det fick dom lösa själva. Dom barn som inte hade fick tipset att köpa begagnat , låna eller helt enkelt göra något annat den dagen det skulle åkas.

makens son fick ett par från röda korset för 30 kronor.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • KMJ

Det är mycket tidskrävande att åka runt på seconhand för att hitta rätt storlek. Hade jag vetat att det kunde bli skridsko åkning sedan länge hade jag hunnit med att leta. Har varit ute på blocket och letat men det är svårt med storlekarna och det blir så jätte långa resvägar.

Detta är svårt att hinna med när man jobbar heltid.

• S vali s

Nej skolan kan inte tvinga någon att köpa varesig skridskor eller skidor, det var det svaret vi fick när skolan "krävde" att barnen skulle ha skridskor för att kunna åka på gymnastiken.
    Först hotade gympaläraren med underkänt i betyget för de som inte hade skridskor o därmed kunde åka vid de tillfällen han planerat in men han fick sen ändra till att det var ok att de gick promenad istället - skolan ska vara kostnadsfri

Den late får brått när det blir kväll
  • mandelblomma

som felra redan skrivit, nej de kan de inte...på vår skola h man löste man det så att man fick vara på isen ändå om man ville.
    De ordnar liksom skridskor och utedag så att man kunde välja vad man ville göra och ändå vara mmed på myset och oicnicen.
    Visst kan det finnsa begagnade men det kan man kanske inte stenlita på ändå att man får tag på i rätt storlek.

• KMJ

Den skolan min dotter går i är en skola där alla har det gott ställt och aldrig ifrågasätter extra kostnader. Känns jobbigt att va den enda som inte alltid har råd.

På något sätt ska vi nog kunna ordna skridskor. Men med så kort varsel kanske jag blir tvungen att köpa nytt .

Det som irriterar mig är att det är så självklart att man ska ha råd. Det ser inte lika ut för alla rent ekonomiskt. Inget barn ska behöva bli exkluderat på grund av föräldrarnas ekonomi.

• Majasmamma07

Finns på tradera med men du är lite sent ute.

• Miss Lau

Du har redan fått bra svar men jag tänkte tipsa om Coop. Jag köpte nya skridskor där för 199 kr. Visserligen inte några proffsmodeller men de duger bra till mina barn som bara åker några gånger varje vinter.

Svar på tråden Kan skolan kräva inköp av skridskor??