• calle

operera bort halsmandlar,polyper o rör i öron

Sonen (snart4år)ska operera bort halsmandlarna, körtel(polyp)i näsan och sätta in rör i öronen. Nu undrar jag om det är någon här vars barn har genomgått en sådan operartion? Hur mår de isf nu? hur länge måste man vara hemma från dagis efteråt? jag har fått uppgift om allt från ett par dagar till 2 veckor. Ska de vara hemma för infektionsrisk, svårigheter att äta eller för att de inte orkar? Kan småsyskon vara på dagis? Min son har ofta varit sjuk, febertoppar ett par gånger i månaden. jag har hört att barn som genomgått operation blir friskare, men har också hört att immunförsvaret blir sämre.... Hur är det?

• Svar på tråden operera bort halsmandlar,polyper o rör i öron
  • Sanna K

Min son opererade bort mandlar och polyper när ha var tre år. Han var hemma i nästan två veckor för han fick bestämma själv när han var redo att gå tillbaka till dagis.

Han hade ont i typ två tre dagar när han svalde men inte värre än att han kunde dricka välling och äta kräm.

• Harrysmor

Jag har inte haft ett barn som opererats men både jag själv och alla mina systrar (tre till antalet) har opererat bort mandlarna, satt in rör i öronen och tagit bort polyper i vår barndom. Det tog ca två veckor innan man kunde äta (svälja)ordentligt, glass var mycket uppskattat (föga förvånande!) eftersom det var kallt och skönt för halsen. Annars funkar lite kallare soppa utan matklumpar i, återigen pga ond hals. Immunförsvaret blev inte försämrat i våra fall och vi mår alla bra i vuxen ålder!
    Lycka till!

• Hjärtat 2005

Min dotter (3 år) ska operera bort halsmandlarna 8 dec, dom ska göra den nya metoden då dom bara tar bort halva mandlarna.. dom ska även kolla körtlarna bakom näsan å kolla om hon behöver sätta rör i öronen (har vätska bakom ett öra)
    Det jag bävar för är sövningen... huja mej...men det kommer att gå bra...

• calle

Vi var på narkosinfo idag. Har varit med och sövt sonen en gång tidigare, det var lite obehagligt, men det gick bra (han fick lite panik när de tog på honom masken och han ryckte i hela hans lilla kropp precis när han somnade in). Mannen ska vara med vid operationen och sova på sjukhuset. Jag gillar inte sjukhus och anser därför att det är bättre att mannen är med som inte har några problem med det....

• Hjärtat 2005

Jag vill vara med vid sövningen, men samtidigt inte... hm.. vi får väl se hur det blir...

• Ninde81

Våran kille var 13 mån när han blev opererad för allt det där. Han har inte varit sjuk en ända gång sedan de och föra hade han ca 1-2 öroninf/månad.
    Var en stor lättnad.
    Han hade inte sjukt så länge och åt genast efter op. Jag gav honom smärtstillande i ganska hög dos 3 dagar efter det inget mera.
    Vi åkte hem 3 timmasr efter op.

• Sanna K

Efter operationen så får de en fruktansvärd andedräkt under läkperioden :0)

• calle

Sanna k -Dålig andedräkt har han redan, så jag hoppas verkligen att den inte bk´lir väldigt mycke sämre....

Svar på tråden operera bort halsmandlar,polyper o rör i öron