• lyckans jag

feber som vandrar från 38.3- 40.3 ont i nacke och huvud

min dotter har feber som går upp och ner i morse hade hon 40.3 nu när jag tempade henne hade hon 38.3 i går hade hon temp strax över och runt 40
    hon var jätte ledsen igår kväll klagade över huvudvärk vaknade flera gånger i natt och hade huvudvärk
    nu i morse och alldeles nyss hade hon ont i nacken sa hon men enligt sig själv inte längre ont i huvudet
    är det vanligt att man har ont i huvudet och i nacken vid feber eller ska man för säkerhetsskull ringa till rådgivningen kanske är det för tidigt för hon har haft feber sedan igår har dock varit snorig haft enstaka feberdagar men det är inte så ovanligt när det gäller dagis barn i och för sig
    tips hur skulle du göra
    lugna dig ett par dagar?

• Svar på tråden feber som vandrar från 38.3- 40.3 ont i nacke och huvud
  • SaramedM

Jag hade åkt till närakuten med henne nu direkt för att utesluta hjärnhinneinflammation eftersom hon är stel i nacken

• minignagarn

Med tanke på värk i nacke och huvud hade jag ringdt vårdupplysningen eller åka in direkt!!

• Barletta

Instämmer helt med tidigare svar, feber och ont/stel i nacken är ett observandum på hjärnhinneinflammation, kan även dock vara oskyldigare orsaker som influensa. Skriv gärna hur det går.

• lyckans jag

jag har bett henne kollat upp i taket kollat på mig kollat ner på bröstet
    ropat på henne
    för att se om hon är nackstel och det verkar hon inte vara hon kan vända på huvudet utan problem
    det är dock första gången på hennes tre år som hon klagar på huvudvärk och nacke
    hon har haft en hel del sjukdomar under sin tid med feber öroninflammationer, lunginflammationer, feberkramp vid ett tillfälle men då har hon inte klagat på huvudvärk och nackont men hon har ju inte varit så här stor då heller så att man har resonerat med henne på det här viset om ni förstår vad jag menar
    just nu är febern inte så hög om det vore hjärhinneinflammtion borde inte febern vara hög hela tiden då

• SaramedM

Jag hade ändå låtit en läkare kollat på henne NU

• mandelblomma

att ha ont i nacken är iofs ingetkonstigt då man har feber, det får man ju rätt lätt.
    Och det verkar inte som någon fara eftersom hon kan få ned huvudet mot hakan?
    Är hon inte ljuskänlsig är det nog ingen fara, men håll lite koll såklart på feben och allmäntillståndet!

• jen bossman

jag skulle ha åkt till en läkare som fått titta på henne. Bara för att utesluta hjärnhinneinflammation. Skulle inte vågat ta den risken OM det skulle vara något. hoppas hon mår bättre snart, lycka till!

• lyckans jag

tack för era svar
    hon verkar inte ljuskänslig och jag tror nog att det kan bero på febern hon kan få ner hakan mot bröstet
    nu går hon och känner sig på nacken frågar henne om hon har ont i nacken hon svarar ja
    men inte jätte ont
    så vi får se jag ringer i eftermiddag om febern stiger igen och om värken i huvudet blir värre

• Pensée

Hoppas det gått bra för er.

jag hade åkt in direkt till akuten om det var mitt barn. Så små barn kan ju inte riktigt förklara sig heller.

• 3mamman

Håller med ovanstående, om ont i nacken+feber bör du kolla henne akut (men jag tror jag svarat sig detta i en annan tråd)

Det kan ju vara bara virus, men en hjärnhinneinflammation vill man inte missa, tro mig jag vet vad jag pratar om.

• lyckans jag

ja jag har skrivit en annan tråd också
    hon har sovit en stund rödblommmig tror dock inte att hon har jätte hög feber har gett henne alvedon nu pysslar hon med sina dockor ger dem lite mat så alvedonen verkar i alla fall hon har ännu inte klagat på nacken sedan hon vaknade
    jag tror att det kan vara så att hon har ont i halsen plus att när febern stiger så får hon ont i nacken vet inte men det är en tanke skulle det vara hjärnhinneinflammation skulle hon förmodligen inte orka gå på benen eller vad tror ni och ha mkt högre temp som vore svår att få ner

• 3mamman

Jo, visst resonerar du rätt, en hjärnhinneinflammation orsakad av baketerier brukar man bli jättedålig av och ganska fort, men jag tycker ändå man ska vara vaksam om hon försämras igen.

• yaaniz

Min son fick så, först var han som du säger om din dotter..han svarade bra på alvedonen..sen så åkte vi in för jag hade på känn att nåt ändå inte var rätt.

vi åkte in..så fort vi kom i så steg hans feber och den gick inte ner på flera dagar..läkarna trodde det var hjärnhinfalmation men det var det aldrig..dom vet inte var det var..men det slutade efter typ 5 dagars inne på akuten och sen antibiotika.

jag satt med blöta kalla handukar för att försöka hålla febern nere..han var helt svullen av febern och allt dropp han fick. ursh trodde han skulle dö..läkarna visste ju inget heller och var lika oroliga dom. Vill inte skrämma upp dig, men bättre vara lite för nojjig än inte.

så åk in ändå är mitt råd..det kan vända så fort!!

• Pensée

Hur går det?

Jag förstår inte varför du inte åker in med henne?? Eller iallafall ringer sjukvårdsupplysningen. Skulle aldrig våga lita på en treårings förklaring på hur ngt känns. Små barn är ju också ofta väldigt tåliga.

Blir helt nervös för er skull.

• lyckans jag
    Pensée skrev 2008-11-18 20:26:59 följande:
    Hur går det? Jag förstår inte varför du inte åker in med henne?? Eller iallafall ringer sjukvårdsupplysningen. Skulle aldrig våga lita på en treårings förklaring på hur ngt känns. Små barn är ju också ofta väldigt tåliga. Blir helt nervös för er skull.
    behöver du inte vara
    hon somnade nyss fick alvedon trots att febern var knapp 38.3 när tidigare alvedon var ute ur kroppen ja efter fyra timmar
    det verkar som att nackvärken avtar med febern och kommer när febern stiger så det har nog samband?
    jag var jätte nervös och rädd när jag skrev denna tråd när fisa lisa hade över fyrtio till och från och var jätte ledsen över huvudvärk och klagade över nacken
    men har sett henne under dagen och märker att det avtar skulle det vara hjärnhinneinflammtion som jag tidigare var rädd för så skulle hon inte vara så pigg i mellan åt och värken skulle nog vara konstant då skulle inte febern gå ner till 38.3 (feberfri) i mellan varven tror jag
    hon har inte samma ork och inte samma blick som vanligt men det beror nog på den höga febern
    som hon har haft.
    tack för att ni tog er tid att svara och lyssna
    jag uppdaterar i morgon
  • lyckans jag

hej igår kväll efter att varit skapligt pigg hela eftermiddagen började hon gnälla och ville bli buren
    efter en stund var hon helt stel i nacken ropade man på henne så använde hon hela kroppen för att vända på huvudet
    jag frågade henne om hon kunde titta upp i taket då började hon gråta och sa att hon inte kunde det gjorde så ont
    JAG RINGDE DIREKT
    gav henne alvedon och hon somnade vi fick en tid en timme senare på akut vc här i stan
    fick vänta en stund i väntrummet och alvedonen tog hon var jätte pigg och inga problem att röra huvudet längre
    läkaren sa att virus förkylning kan sätta sig på hjärhinnorna utan att det handlar om hjärnhinneinflammtion
    och han trodde på det innan vi fick åka hem så ville han att vi skulle ta ett crp
    det gjorde vi och det visade 125
    det blev remiss in till akuten på sjukhuset så att barnläkaren kunde titta på henne'
    hon var jätte pigg och öron hals och mage såg jätte bra även rörlig i nacken
    så vi fick åka hem
    får hon hög feber igen eller klagar över smärta så ska vi åka in igen
    annars är det bara att avvakta
    jäkla virusar det finns men jag är naturligtvis glad över att det inte är hjärnhinneinflammtion

Svar på tråden feber som vandrar från 38.3- 40.3 ont i nacke och huvud