• Spindelnätet

Aktiv hund

Hej!
    Har en västgötaspets som är mycket aktiv och inte alltid lätt att komma nära för han hoppar, slickar och rullar runt. Någon som har tips till mig. Gärna tips på hur man mentalt kan träna honom för han får fysisk aktivitet men han blir aldrig trött.
    Han bor i hundgård för övrigt för det finns allergi i familjen och hans tjocka päls gör att han blir för varm inne.
    Hoppas på svar!
    Spindeln i nätet

• Svar på tråden Aktiv hund
  • köttbullelydnad

Spår, personsök, aktiveringskurser... Finns en del att välja mellan.

• yatsy

Om du testar med klövjeväska med vikt på? så blir han lite trött av att bära. Eller köp en kärra han kan dra när ni promenerar?

• frecklefart90

Ja det är ju klart att västgötaspetsen är aktiv, det är ju en hund som är avlad för att jobba. Det låter som att ni borde gå en lydnadskurs, det tröttar ut dom rejäl. Min västgötaspets älskar agility så det kanske vore något att prova?
    Är du säker på att han blir för varm inne? Det har då aldrig min blivit (fast hon är den som kommer och vill gosa UNDER täcket Räcka ut tungan)

• Spindelnätet

Tack alla ni som svarat. Han blir varm inne för han är ju alltid ute och har då tjock päls eftersom han inte kan vara inne pga allergi i familjen.

Min dotter prövade med agility i somras och det var bra. Hon snickrade hindren själv med blåslagen tumme och sedan hade de roligt.

Problemet är om man skulle åka till en riktig bana för han blir tokig när han ser andra hundar och då hjälper inget. Hur gör man då?

Spindeln i nätet

• frecklefart90

Jag säger bara kontaktövningar, kontaktövningar, kontaktövningar. Det är nog det ni behöver sattsa mest på.

• köttbullelydnad

Då går man en lydnadskurs eller tre. Lydnad är A och O i ett "träningsförhållande" med hunden, framförallt inom agilityn där hunden ska kunna vara lös utan att springa fram till andra hundar och enbart fokucera på banan.

• NinaL1982

Ja ni har ju en ras som ursprungligen är avlad för vallning så det är ju inte förvånande att han uppvisar stress av understimulering.

Jag håller med om att anmäl er till en kurs och få hjälp med grundövningar så som kontakt, inkallning, m.m för att sätta en bra grund tillsammans.

Sedan tycker jag att ni kan testa på spår med honom, det är en mycket bra mental träning. Ni kan välja mellan personspår eller viltspår.

Sedan kan jag inte låta bli att undra över vad bra han kan må och han aldrig får uppleva flockkänsla, hundar är flockdjur och trivs oftast inte med ett liv i ensamhet som det blir om han är gårdshund utan sällskap av andra hundar.

• Spindelnätet

Han bor tillsammans med en annan hund och de brukar har det kul!
    Tack för alla svar återigen. Familjeliv är fantastiskt då man bara kan slänga ut en fråga och vips så har man svar från alla möjliga håll. TACK!
    Spindeln i nätet

Svar på tråden Aktiv hund