• Linnpinn

Fler än vi som ska resa till Koh Chang i vinter?

Den 1 januari lyfter vårt plan till thailand och vi ska vara på Koh Chang i 2 veckor. Tänkte att det finns säkert fler här på familjeliv som också ska resa dit, då kan vi utbyta funderingar och tips i den här tråden.

• Svar på tråden Fler än vi som ska resa till Koh Chang i vinter?
  • Trean123

Hej, vi ska åka till Koh Samet den 29 januari och stanna i 5 dagar, sedan bär det av till Koh Chang och öarna runt omkring. Om du har lust och ork får du gärna tipsa om bra boende på Chang, när ni kommit hem. Hoppas ni har det härligt i värmen!
    /Trean123

• Linnpinn

Hej, Nu är vi hemma igen efter en härlig semester på koh Chang. Gällande boende så bodde vi på koh chang cliff beach resort i norra änden av Kae Bai. Vi hade turen att bli uppgraderade från standardrum och fick istället bo i en jättefin villa med fantastisk havsutsuikt. Vi trivdes jättebra där. Ska jag säga något negativt om stället så är inte stranden den mest barnvänliga vid hotellet. Det finns mycket korallsten på botten och det blir djupt rätt så snabbt. Då har den södra delen av kai bai mer långgrund strand vid t.ex KB garden resort som har en jättefin restaurang vid havet och bungalowerna såg helt ok ut från utsidan iaf.

Fråga gärna om du har några specifika frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara.

• majabus

Hej & välkomna hem! Vi åker till Koh Chang i slutet av februari. 4 vuxna & 4 barn (6 år, 4 år, nästan 2 år och 9 månader) reser fr Sverige och i Thailand möter vi upp m ytterligare 2 vuxna och 2 barn! Vi kommer bo på KC grande på WSB. Så alla tips mottages :) packning, boende, utflykter, restauranger... ja allt!vi kommer vara på Koh Chang i 2 veckor.
    tack snälla

• Linnpinn

majabus: Jag blir lite avundsjuk på er som har er resa framför er

Gällande WSB så var vi bara där några gånger under kvällstid och då dukar alla restaurangerna upp bord på stranden, med massa lampor omkring. Jättemysigt att sitta där och äta och perfekt för barnen som kanske tröttnar på att sitta vid bordet. Ta med hink och spade så är det bara att börja gräva och leka. Vi åt även en gång på ett ställe som ligger längs gatan som heter buffalo bill. Där fanns tunna pannkakor med glass och grädde på menyn som vår son (snart 3 år) älskade. (Där finns även svenskt godis att köpa ifall man får abstinens...)

Gällande utflykter åkte vi och red på elefanter en dag. Det var väldigt trevligt och inte så varmt som vi trodde. Träden skuggade en del. Vår kille var väldigt förtjust i elefanterna trots att jag tyckte att det var lite läskigt att sitta så högt upp men väldigt lungt och trevligt.

Vi var även till Bang bao - fiskebyn i söder. Sevärt, men mycket affärer som säljer samma sak som överallt annars. Men häftigt är att stället är helt uppbyggt på pålar i vattnet. Om man inte svänger av vägen in till Bang bao utan fortsätter någon kilometer till, rakt fram, så kommer man till en fantastisk strand. Långgrund palmskuggad strand, helt utan hotell, med bara ett par serveringar. Vi hyrde egen bil och åkte dit, men det går bra att ta taxi och åka dit också. Men boka en tid för upphämtning också eftersom det ligger lite off.

Vid två tillfällen åkte vi på snorklingsutflykter till andra öar söder om koh chang. Man kan dels följa med större båtar eller hyra en egen motorbåt med motorer på 200 hk. Eftersom vi var ett rätt så stort sällskap och hade barn med oss valde vi att hyra egen båt. Då kan man anpassa turen mer som man själv vill med strandhugg och när man vill åka/åka tillbaka. Det är dessutom en bit att åka och med dessa mindre båtar går det mycket fortare. Ca 8000 baht fick vi betala för egen stor båt som tog ca 10-12 pers. Då ingick lunch, vatten, frukt, snorkelutrustning, fiskeutrustning och handdukar. Första resan gick till öarna kring koh rung. Där fanns jättefin snorkling och vi var iland på två helt obebodda öar med härliga stränder. Andra gången var vi till koh wai och närliggande öar. Tyvärr så blåste det rätt mycket den dagen, så stranden på koh wai var nästan helt överspolad. Men i lite bättre väder hade det varit ett jättmysigt ställe med ett fåtal bungalows och någon servering.
    Rekommenderar verkligen att ta en tur till andra öar.

Det enda jag kommer på som packningstips är flytvästar till barn, om ni har tänkt er någon båtutflykt, för det finns inte. Vi packade ner sonen flytväst i varukorgen till vagnen.

Jag ska försöka lägga in lite bilder i mitt galleri som du kan kika på senare.

Detta blev ett jättelångt svar, men eftersom allt är så färskt i minnet är det lätt att drömma sig tillbaka Fråga gärna om det är något mer du vill veta.

• majabus

Helt underbart!! tack så jättemycket för alla tipsen.. lääängtar ännu mera nu :) Har idag varit och fått vaccination inför resan. Jag och min sambo fick Epaxal och lilla Maja fick Gammaglobulin. Återkommer kanske med lite fler frågor om det skulle poppa upp.

Svar på tråden Fler än vi som ska resa till Koh Chang i vinter?