• saxa

Ni med barn som började prata tidigt, har ni stimulerat det på något sätt?

Alltså, har ni sjungit, pratat, pekat ut saker och läst mycket, eller har orden bara kommit? Vi pratar på med vår 10-månaders kille, men än så länge pekar han bara på lampan om man frågar (han pekar på den om man frågar efter pappa också ) Han verkar inte så jätteintresserad av ord än så länge.

• Svar på tråden Ni med barn som började prata tidigt, har ni stimulerat det på något sätt?
  • Duckan74

Vi har pratat, läst och sjungit men säkert inte i större utsträckning än vad andra gör. Siri sa inte så många ord innan ett år, men sen smög det sig på. Nu är hon 22 mån, går på dagis och det bara bubblar nya ord ur henne.

• Tant Green

Det är ju svårt att säga... när jag var hemma med dottern pratade jag konstant för jag pratar för mig själv även när jag är ensam hemma Men det kan ju lika gärna vara ärftligt. Jag var precis som dottern, tidig med att prata men sen med att gå

• Hello Kitty 80

Båda mina barn har pratat i princip flytande innan 2-årsdagen. Vi har inte ansträngt oss över det vanliga för att stimulera dem. Vanligt vardagsprat bara... en godnattsaga varje kväll...
    Tror att det sitter mycket i generna också. Men självklart är det ju alltid bra att prata mycket med sina barn. Fast jag tror att om inte förutsättningarna finns för att barnet ska börja prata tidigt så hjälper det inte hur mycket man än anstränger sig.

• Snarkofagen

Vi pratar, läser och sjunger mycket för vår dotter. Hon blir tvåspråkig och enligt böckerna "ska" talet vara försenat då. Men hon har bubblat sedan 1,5-årsdagen och förstår båda språken medan hon talar det ena (minioritetsspråket) flytande.

Vet inte om det är genetiskt för vår del, vi har inga föräldrar att fråga tyvärr.

• knäppisen

jag vågar nog säga att jag har pratat lika mycket med båda barnen. Dottern sa sitt första ord runt 18 mån, sonen sitt vid 9 mån. Vid 2 års ålder har båda barnen pratat i princip flytande i långa meningar.

• pygmalion

Jag tror nog att man kan stimulera barnet genom sång, sagoläsning etc, men sånt gör ju de flesta. Tror det är ganska individuellt. Mitt första barn, dotter, pratade flytande innan två års åldern. Hon började tidigt. Min son började väl i för sig också prata tidigt...det vara bara det att man inte förstod vad han sa . Både barnen blev lika mycket eller lite stimulerade. Samma med mig och min stora syster. Jag var tidig och tydlig, hon var otydlig och senare i talet (men sen kunde hon gå ordentligt innan 9 månader!).

Svar på tråden Ni med barn som började prata tidigt, har ni stimulerat det på något sätt?